Hal blockmark och filt

Är gammal flugfiskare och ska upp nu i september i Sarek
Har läst om bla Neitarieppevagge etc likn blockfyllda passager
Mina Lundhags är tyvärr såphala vid fel förhållanden och regn men om jag hade ett par vadar kängor med filt sula skulle problemet kanske vara löst
Nån som prövat? Finns som tillbehör?
 
Hej, för blöt blockterräng är annars microspikes en gamechanger som ger bra grepp i vilka skor som helst. Chainsen snowline har ett par som väger drygt 200g
 
Jag skulle aldrig komma på tanken att fjällvandra i filtvadarkängor!
Tunga, tom blytunga när de är blöta, inte konstruerade för att hålla vatten ute och hala på annat underlag, tex lera. Sen brukar de inte vara sköna att gå långt i heller.
Jag avskydde de 2 par filtvadarskor jag haft till den grad att jag nuförtiden fiskevadar med lätta paddelkängor med egendubbade gummisulor


Så jag skulle rekommendera att du dubbar Lundhagarna, då får du bra grepp på blöt sten och även på såphala spänger.
 
Det stämmer att det är en passage med grova block man måste passera högst upp i Niejeriephvagge (som så många andra passager i Sarek). Även mina Meindl har hårda sulor som kan upplevas hala på stenar vid blött väder, men vandringsstavarna är ovärderliga och har hjälpt mig många gånger när man halkat - man har ju alltid tre punkter att stötta dig på.
Är det torra stenar är det sällan problem med greppet, men vid regn och våta stenar får man helt enkelt ta det lugnt och försiktigt.
Att vandra med vadarskor är inget jag skulle ens fundera på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snobbba Silver / Aluminie filt? Fjällvandring 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.