hajbettet packar lätt istället

hajbettet, om du ska fjällvandra sent på sommaren så är en pannlampa inte fel. Blir mörkt i tältet om man vill läsa/"pyssla".

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Har hittat ett bra alternativ till mugg, nämligen en sådan i papp från pressbyrån. Väger 12g och är hyffsat stabil. Packar man ner den i kokkärlet vid vandring så lär den nog inte gå sönder heller. Ska göra ett expriment och dricka kaffe 20 gånger och skölja ur den mellan varje gång och då se om den pallar det.
...
?

Pappmugg rekommenderar jag inte. De blir sakta genomfuktiga och framförallt så löses limmet upp (av exempelvis whisky...) De vi testade var visserligen inte Pressbyråns men de höll knappt en lång bussresa.
En vikkåsa är det smidigaste enligt mej.

/M

Jag hade också skippat t-shirten, bytt ut stövlarna mot ett par lätta kängor/trailrunners, och så skulle jag skippa badtofflor och örngott. Badtofflor kanske är trevligt efter en heldag i stövlar, men om du testar lättare skor tycker jag gott du kan skippa dem. Använd en packpåse eller tröja eller vadsomhelst ist för örngott.

Någon aning om vad slutvikten hamnar på?

Det är sant. Jag har ännu inte testat. Jag vänder mig en hel del också. Det bästa är om dunjackan får plast i sovsäcken men min sovsäck är ganska liten så jag kanske får ha den på utsidan. Jag vill dock inte ha på mig den. Min erfarenhet är att om jag bylsar på mig en massa kläder innan jag går och lägger mig så är jag för varm några timmar för att sedan börja frysa i stället.

Är det så himla smart att rekommendera något du inte testat? Jag har försökt använda dunjacks som förstärkning under vinterturer då jag tyckt att det vart befogat med dunjacka, men för mig funkar det absolut inte. Har även testat värmejacka 90, syntetisk värmejacka och ingen av dessa har funkat bra heller. Värmejacka 90 har funkat bäst då den är ganska tung och lång.

Tycker hajbettet ska satsa på att ha en fullgod sovsäck och ett vettigt förstärkningsplagg.

Storlek på ryggsäck

Hej Hajbettet,

Tack för inköps listan. Ger bra input till min egen lista för sommaren.

När du väl får dina grejor så skulle det vara kul och få veta hur storleken på ryggsäcken räcker till. Såg att du har beställt en på 46 liter, jag funderar på en Golite Jam på 52 liter men kommer att skaffa ett Hilleberg Akto tält och jag är lite osäker hur säcken räcker.

Stefan

Hej Hajbettet,

När du väl får dina grejor så skulle det vara kul och få veta hur storleken på ryggsäcken räcker till. Såg att du har beställt en på 46 liter, jag funderar på en Golite Jam på 52 liter men kommer att skaffa ett Hilleberg Akto tält och jag är lite osäker hur säcken räcker.

Stefan
Ryggsäcken var det enda jag skippade i ordern från USA. Köper den i sverige istället för säkerhets skull. Under våren borde jag ha införskaffat allt och då se om det får plats.

Hej Hajbettet,

Stefan

Du kommer få plats med tältet i ryggsäcken men kanske inte så mycket annat.
För min egen del vill jag ha ALLT nedpackat i ryggsäcken och av den anledningen köpte jag en GoLite W's Pinnacle på 60liter. Även om det är en kvinnomodell så passar den alldeles utmärkt. I den får jag plats med allt i ryggsäcken i upp till 10dagar.
Blir det längre turer tar jag ut liggunderlaget tills det får plats igen.
//Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips