hajbettet packar lätt istället

Ok nu står jag och håller över köp-knappen på dessa prylar:

Snow Peak Trek 700 Titanium Cookset
Snow Peak Lite Max Stove
Snow Peak GigaPower Windscreen
Osprey Exos 46
Marmot Never Winter 30
Cocoon CoolMax Pillow Case
Darn Tough Merino Wool Boot Socks - Cushion
Manzella Max-10 Thermal Glove Liner
LEKI Summit Antishock Trekking Poles
Montane Lite-Speed Pertex Wind Jacket

Några sista åsikter?
 
Ah... sätt in pengarna!

Alltid en lika skräckblandad förtjusning när man sitter med varukorgen och ska trycka på knappen... lol

//T
 
Nu har du ju lagt beställningen och försena råd kanske bara irriterar. Men jag skulle köra på en lätt dunjacka i stället för tröja. Den kan du också använda för att höja komforttemperaturen på sovsäcken med. Då kan du ha en lättare sovsäck också.

ITAB's vindblus kan jag definitivt rekommendera. Har även använt den på vårvinterfjället och kompletterat med en lätt regnjacka när vintervindarna blivit för starka.

Vattenflaska funkar med en vanlig 50 cl PET-flaska.

Ullkalsong på sommarfjället? Kör ett par lätta bomullskalsonger i någon mörk färg så syns det inte när de är skitiga. Ett par att ha under hela vandringen och ett par att ha när du kommer fram. Tvätta/skölj när du kommer åt.

Fyller kepsen någon funktion? Mössa när det är kallt och packaways huva när det regnar funkar för mig. Skulle nog hellre ha med ett pannband för att skydda öronen mot vinden samtidigt som värme kan ventileras ut fritt från hårbotten.

Är inte så familjär med medicinnamnen du skrev men jag skulle ha med hostmedicin i tablettform typ bisolvon.

Microlax? Antar att det är något laxermedel? Behövs det på en fjälltur?

Spork. Det är ofta här som jag tycker att vi UL-are lätt spårar ur. Separat gaffel och sked väger knappt något mer. Jag har till och med en separat smörkniv!

Ska vi däremot gå riktigt UL-fanatic så rekommenderar jag snarare att vaxa rumpan. Inga bromsränder i kalsingarna och det går åt mindre toalettpapper. :)

Klocka använder jag inte.

Armband?

Tändstål har jag aldrig testat men däremot har jag med mig massor av tändstickor som jag packar ned lite överallt i packningen.

Kniv. Här har jag en fundering. Jag använder i princip bara kniven till att skära leukoplast.på sommarfjället. Eldar gör jag bara när jag är på stugtur och då klarar man sig ofta med den yxa som finns där. Ändå har jag med mig en morakniv bara för att jag alltid fått höra att man alltid ska ha med kniv i friluftssammanhang. En hädisk tanke vore att ha med sig ett rakblad för att skära leukoplast, silvertejp etc. och skippa kniven. En mindre hädisk tanke vore att ha en mycket lätt och liten kniv som dessutom kan användas som smörkniv.
 
Nu har du ju lagt beställningen och försena råd kanske bara irriterar. Men jag skulle köra på en lätt dunjacka i stället för tröja. Den kan du också använda för att höja komforttemperaturen på sovsäcken med. Då kan du ha en lättare sovsäck också.

ITAB's vindblus kan jag definitivt rekommendera. Har även använt den på vårvinterfjället och kompletterat med en lätt regnjacka när vintervindarna blivit för starka.

Vattenflaska funkar med en vanlig 50 cl PET-flaska.

Ullkalsong på sommarfjället? Kör ett par lätta bomullskalsonger i någon mörk färg så syns det inte när de är skitiga. Ett par att ha under hela vandringen och ett par att ha när du kommer fram. Tvätta/skölj när du kommer åt.

Fyller kepsen någon funktion? Mössa när det är kallt och packaways huva när det regnar funkar för mig. Skulle nog hellre ha med ett pannband för att skydda öronen mot vinden samtidigt som värme kan ventileras ut fritt från hårbotten.

Är inte så familjär med medicinnamnen du skrev men jag skulle ha med hostmedicin i tablettform typ bisolvon.

Microlax? Antar att det är något laxermedel? Behövs det på en fjälltur?

Spork. Det är ofta här som jag tycker att vi UL-are lätt spårar ur. Separat gaffel och sked väger knappt något mer. Jag har till och med en separat smörkniv!

Ska vi däremot gå riktigt UL-fanatic så rekommenderar jag snarare att vaxa rumpan. Inga bromsränder i kalsingarna och det går åt mindre toalettpapper. :)

Klocka använder jag inte.

Armband?

Tändstål har jag aldrig testat men däremot har jag med mig massor av tändstickor som jag packar ned lite överallt i packningen.

Kniv. Här har jag en fundering. Jag använder i princip bara kniven till att skära leukoplast.på sommarfjället. Eldar gör jag bara när jag är på stugtur och då klarar man sig ofta med den yxa som finns där. Ändå har jag med mig en morakniv bara för att jag alltid fått höra att man alltid ska ha med kniv i friluftssammanhang. En hädisk tanke vore att ha med sig ett rakblad för att skära leukoplast, silvertejp etc. och skippa kniven. En mindre hädisk tanke vore att ha en mycket lätt och liten kniv som dessutom kan användas som smörkniv.
Kepsen skyddar mot sol, har snaggad hårstil så det är ett måste känns det som. Tänker köpa denna. Ullkalsonger fyller ju funktionen att det inte luktar pungsvett. Antar att det är en av anledningarna till varför många i FM kör med dem i afghanistan.

Om jag köper fiberpäls och har på mig samtidigt som underställ i sovsäcken borde väl det också förbättra komforttempen? Men tvivlar på att det behövs. Valet av sovsäcken baserade jag på att jag även vill kunna använda den på vår och höstkanten.
 
"Kepsen skyddar mot sol, har snaggad hårstil så det är ett måste känns det som. "

Är man snaggad så hjälper kepsen mot myggen om inte annat. Själv har jag tjockt hår som kväver myggen till döds om de skulle våga sig nära. Antingen av syrebrist eller svettodörer. :)

"Om jag köper fiberpäls och har på mig samtidigt som underställ i sovsäcken borde väl det också förbättra komforttempen?"

Jag är inte säker men de lärda pratar om att ha lite på sig men mycket över och under sig. Rätt kombination av sovsäck och dunjacka borde väl ge ett högre loft? Men som du säger så har du en sovsäck som klarar vår och vinter och då är du inte i behov av extra loft. Men isolering/gram ratiot borde även vara högre på en dunjacka än en fiberpäls?
 
Jag är inte säker men de lärda pratar om att ha lite på sig men mycket över och under sig. Rätt kombination av sovsäck och dunjacka borde väl ge ett högre loft? Men som du säger så har du en sovsäck som klarar vår och vinter och då är du inte i behov av extra loft. Men isolering/gram ratiot borde även vara högre på en dunjacka än en fiberpäls?

En fiberpäls på sig i sovsäcken ger högre loft. En fiberpäls torkar betydligt snabbare än en dunjacka. Och dessutom funkar den hyvens när den är blöt om man skakar av den ordentligt. Men visst, i turin har dunjackan bra mycket högre loft per gram. Men i praktiken hade jag tagit en fiberpäls före dunjackan på sommaren vilken dag som helst. Min dunjacka väger mer än fiberpälsen och hur mycket loft behöver du på sommaren egentligen? Finns ju duntröjor, men jag tycker de känns för ömtåliga, och skulle den bli blöt är det sådär kul att torka. Syntetiska isoleringsjackor (à la snugpak sleeka m.fl.) har faktiskt lägre loft per vikt än polartec thermopro high loft enligt vad jag läst. Hur det sedan kan relateras till fiberpälsen är öppet för diskussion.

Men sen kommer ju till slut en för mig viktig faktor upp. En fiberpäls kostar typ en tiondel av vad man får ge för en dunjacka eller duntröja.
 
"En fiberpäls på sig i sovsäcken ger högre loft. "

Stämmer detta verkligen? Även en tunn dunjacka är tjockare än en fiberpäls.

" En fiberpäls torkar betydligt snabbare än en dunjacka."

Det stämmer. Det gäller att hålla dunjackan torr.

"Min dunjacka väger mer än fiberpälsen och hur mycket loft behöver du på sommaren egentligen?"

Dock är isolering/gram bättre och med dunjackan som förstärkning kan du i teorin i alla fall satsa på en lättare sovsäck, Det finns även ganska lätta dunjackor.

"En fiberpäls kostar typ en tiondel av vad man får ge för en dunjacka eller duntröja."

Det stämmer.
 
Kniv. Här har jag en fundering. Jag använder i princip bara kniven till att skära leukoplast.på sommarfjället. Eldar gör jag bara när jag är på stugtur och då klarar man sig ofta med den yxa som finns där. Ändå har jag med mig en morakniv bara för att jag alltid fått höra att man alltid ska ha med kniv i friluftssammanhang. En hädisk tanke vore att ha med sig ett rakblad för att skära leukoplast, silvertejp etc. och skippa kniven. En mindre hädisk tanke vore att ha en mycket lätt och liten kniv som dessutom kan användas som smörkniv.

Nu blev det lite trådkapning här, men jag har med relativt gott resultat (bladspärren kan gå sönder om man är lite oförsiktig) använt en 7 cm brytbladskniv från Rusta (de sålde ett paket med olika knivar och skrapor för 19 spänn ett tag). En lite bättre brytbladskniv borde kunna vara ett alternativ.

Den använder jag för att skära påläggskorv med, skärbrädan är en plastbit på 6x8 cm från ett lock till en glassbytta, inte BigPack utan nån svart plast som är lite hårdare. Väger 6 gram.

Dock funkar den inte som smörkniv, men till det använder jag Gastromax osthyvel i plast (som jag har kapat av 3/4 av skaftet från, så den väger 21 gram). Då kan man ha hårdost med sig (som är relativt hållbar och nyttig, t.ex. kalcium).

http://www.gastromax.se/sortimentplast.php
 
"En fiberpäls på sig i sovsäcken ger högre loft. "

Stämmer detta verkligen? Även en tunn dunjacka är tjockare än en fiberpäls.

" En fiberpäls torkar betydligt snabbare än en dunjacka."

Det stämmer. Det gäller att hålla dunjackan torr.

"Min dunjacka väger mer än fiberpälsen och hur mycket loft behöver du på sommaren egentligen?"

Dock är isolering/gram bättre och med dunjackan som förstärkning kan du i teorin i alla fall satsa på en lättare sovsäck, Det finns även ganska lätta dunjackor.

"En fiberpäls kostar typ en tiondel av vad man får ge för en dunjacka eller duntröja."

Det stämmer.

En fiberpäls i sovsäcken ger dig bättre isolering (loft) än ingen fiberpäls i sovsäcken. En dunjacka är naturligtvis ännu varmare, även räknat per gram, men hur mycket varmare behöver du sommartid? Att släpa med sig en massa extra isolering som man ändå inte behöver är ganska poänglöst.

Dessutom behöver man inte vara rädd att ha sönder fiberpälsen. Och det är ju skönt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 421
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 26
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.