Haglövs etapp 60

Kom över denna på en loppis nyligen... 60+30 liters packvolym, vikt 2400 g.

Någon som vet något om denna modell? Hittar ingen information alls på nätet. Verkar påminna en del om Grönland och Alaska men har en nylonram "coleman" i stället för metallram. Andra skillnader? När tillverkades den osv?

Säcken känns bekväm när jag testat den kort. Någon som har erfarenhet av denna typ av nylonramar? Fördelar/nackdelar jämfört med traditionella ramar i aluminium?
 

Bilagor

  • rsack1.jpg
    rsack1.jpg
    82.8 KB · Visningar: 3,246
Etapp 60

Informationsbladet som medföljde:
 

Bilagor

  • sack1.jpg
    sack1.jpg
    82.3 KB · Visningar: 2,321
  • sack2.jpg
    sack2.jpg
    80.8 KB · Visningar: 2,140
Bra fråga!
Min svärfar köpte en sån här för många år sedan, och jag chans att ta över den. Men jag har inte fått den att sitta bra och jag tycker ramen har en konstig form för att passa på ryggen. Tyvärr har svärfar gått bort, så jag kan inte fråga honom.
Jag försökte också söka på nätet, men har inte heller hittat någon information. Visste inte ens vad modellen hette innan jag läste det här.
Men det var intressant att läsa på intruktionen att det är en genomtänkt modell i alla fall. Det borde alltså vara ett handhanvande fel från min sida, så det ska bli intressant att höra om några här har erfarenheter av säcken.
 
Mailade Haglöfs och frågade men de hade ingen mer info. En som jobbade där kände igen säcken men visste inte mer än att den var från före -88.

Fortfarande ingen med info här på forumet?
 
Jag har en modifierad säck med Mantor bärsystem. Kommer ihåg som scout i början av 80-talet att den, Alaskan och Fjällräven Gyro var det häftigaste som stod att uppbringa, iallafall bland våra ledare. Jag har inte testat den på någon långvandring, men den sitter helt ok på ryggen. Evt tar jag den nästa helg på Upplandsleden.

Mer info mottages tacksamt! Bilderna från instruktionshäftet var intressanta.
 
Ha, nu har även jag snubblat över (tack Jenny!) och kvickt köpt en Haglöfs Etapp 60 med sin Colemanram. Såvitt jag minns så köpte Erik egentligen sin för att komma över Mantorselen - medan jag köpte min för att den har en sån underbart udda och avvikande färg på textil och remmar etc. Taktegel respektive Mjölkchoklad är nog närmaste jämförelserna. Jag har aldrig någonsin sett något liknande. I min galna ungdom så såg jag någon enstaka Etapp - och dom var alltid gröna såvitt jag minns... [Den där Heliga Graalen: En orange Haglöfs Alaska undandrar sig fortfarande min samling dock. :( ]

Min är i princip NOS; avbärarbältet blev aldrig monterat på ramen och både det och packpåsen låg leveranshopvikta med sina remmar nere på botten av huvudsäcken. Säcken har tydligen "använts" vid ett fåtal resor från Storstockholm upp till föräldrahemmet i Norrland, inget annat. Sedan blev det förrådet... Ursprungligen köpt på DOMUS i Farsta.

Både Eriks och min Colemanram är gjutdaterade tidigt 1979, men av någon outgrundlig anledning skiljer sig de flesta detaljer åt på säckarna - även om helheten är densamma. Min har tex den i instruktionshäftet nämnda lockfickan, och snölås i alla öppningar - vilket den gröna saknar i några av öppningarna. Men logotypmärket antyder att Eriks gröna borde vara av en senare produktion än den diarrébruna... Så många frågetecken blev det när säckarna träffades idag.
Varsågod, några bilder att njuta av - Haglöfs Etapp 60 från ca 1979-80 nånting:
 

Bilagor

  • IMG_3728.jpg
    IMG_3728.jpg
    43.7 KB · Visningar: 4,173
  • IMG_3729.jpg
    IMG_3729.jpg
    45.1 KB · Visningar: 4,062
  • IMG_3731B.jpg
    IMG_3731B.jpg
    67.9 KB · Visningar: 1,427
Ha, nu har även jag snubblat över (tack Jenny!) och kvickt köpt en Haglöfs Etapp 60 med sin Colemanram. Såvitt jag minns så köpte Erik egentligen sin för att komma över Mantorselen - medan jag köpte min för att den har en sån underbart udda och avvikande färg på textil och remmar etc. Taktegel respektive Mjölkchoklad är nog närmaste jämförelserna. Jag har aldrig någonsin sett något liknande. I min galna ungdom så såg jag någon enstaka Etapp - och dom var alltid gröna såvitt jag minns... [Den där Heliga Graalen: En orange Haglöfs Alaska undandrar sig fortfarande min samling dock. :( ]

Min är i princip NOS; avbärarbältet blev aldrig monterat på ramen och både det och packpåsen låg leveranshopvikta med sina remmar nere på botten av huvudsäcken. Säcken har tydligen "använts" vid ett fåtal resor från Storstockholm upp till föräldrahemmet i Norrland, inget annat. Sedan blev det förrådet... Ursprungligen köpt på DOMUS i Farsta.

Både Eriks och min Colemanram är gjutdaterade tidigt 1979, men av någon outgrundlig anledning skiljer sig de flesta detaljer åt på säckarna - även om helheten är densamma. Min har tex den i instruktionshäftet nämnda lockfickan, och snölås i alla öppningar - vilket den gröna saknar i några av öppningarna. Men logotypmärket antyder att Eriks gröna borde vara av en senare produktion än den diarrébruna... Så många frågetecken blev det när säckarna träffades idag.
Varsågod, några bilder att njuta av - Haglöfs Etapp 60 från ca 1979-80 nånting:

När jag såg den på tradera tänkte jag genast på dig:)
 
Ha, nu har även jag snubblat över (tack Jenny!) och kvickt köpt en Haglöfs Etapp 60 med sin Colemanram. Såvitt jag minns så köpte Erik egentligen sin för att komma över Mantorselen - medan jag köpte min för att den har en sån underbart udda och avvikande färg på textil och remmar etc. Taktegel respektive Mjölkchoklad är nog närmaste jämförelserna. Jag har aldrig någonsin sett något liknande. I min galna ungdom så såg jag någon enstaka Etapp - och dom var alltid gröna såvitt jag minns... [Den där Heliga Graalen: En orange Haglöfs Alaska undandrar sig fortfarande min samling dock. :( ]

Min är i princip NOS; avbärarbältet blev aldrig monterat på ramen och både det och packpåsen låg leveranshopvikta med sina remmar nere på botten av huvudsäcken. Säcken har tydligen "använts" vid ett fåtal resor från Storstockholm upp till föräldrahemmet i Norrland, inget annat. Sedan blev det förrådet... Ursprungligen köpt på DOMUS i Farsta.

Både Eriks och min Colemanram är gjutdaterade tidigt 1979, men av någon outgrundlig anledning skiljer sig de flesta detaljer åt på säckarna - även om helheten är densamma. Min har tex den i instruktionshäftet nämnda lockfickan, och snölås i alla öppningar - vilket den gröna saknar i några av öppningarna. Men logotypmärket antyder att Eriks gröna borde vara av en senare produktion än den diarrébruna... Så många frågetecken blev det när säckarna träffades idag.
Varsågod, några bilder att njuta av - Haglöfs Etapp 60 från ca 1979-80 nånting:

Min ryggsäck har samma färg som den till vänster men samma utförande som den till höger......:)
 
Så här ser min ut. Ser ut att vara nästan oanvänd, tyvärr var ett spänne trasigt så jag satte ditt ett "nödspänne". Ska dock försöka få tag på ett originalspänne så att jag kan återställa säcken i originalskick.
 

Bilagor

  • 20160918_222759 (600x800).jpg
    20160918_222759 (600x800).jpg
    41.8 KB · Visningar: 1,289
  • 20160918_222843 (600x800).jpg
    20160918_222843 (600x800).jpg
    43.2 KB · Visningar: 1,369
  • 20160918_222852 (2).jpg
    20160918_222852 (2).jpg
    65.2 KB · Visningar: 1,112
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gun-valld Osprey manta 30 vs Haglövs gram 25 Transportera 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.