Haglöfsfabrik i Vietnam

Köper du nått eller tillverkar bara själv? :eek:)

Jag vill att nästa gång du handlar kläder, elektronik eller varför inte möbler på "svenska" Ikea tar reda på vart de egentligen är tillverkade. Du kommer inte att kunna köpa en enda pryl om du inte ska köpa nått som är tillverkat i ett s.k. "lågkostnads land". Bara att börja sy din egen ryggsäck!



/Petra
 
Re: Köper du nått eller tillverkar bara själlv? :eek:)

pea; sa:
Jag vill att nästa gång du handlar kläder, elektronik eller varför inte möbler på "svenska" Ikea tar reda på vart de egentligen är tillverkade. Du kommer inte att kunna köpa en enda pryl om du inte ska köpa nått som är tillverkat i ett s.k. "lågkostnads land". Bara att börja sy din egen ryggsäck!



/Petra

Lysande med den inställningen så kommer vi att skapa oss en mycket bättre värld...

-Men vafan, alla andra knarkar och mördar då kan väl jag också knarka och mörda..

Naturligtvis så kan man aldrig var 100% på alla produkter men jag tycker fan att man skall försöka ta sitt ansvar och inte handla produkter där felkällan är uppenbar.. Det e bara och maila tillverkaren och fråga eller kolla upp på annat sätt var och hur produkterna tillverkas.. Men det e väl trevligare å sitta på kaffe och vara lite kvasiintelektuell med en kopp te och klaga än att "gud förbjude" ta lite ställning...
 
Re: Re: Köper du nått eller tillverkar bara själlv? :eek:)

FJS90/91; sa:
Lysande med den inställningen så kommer vi att skapa oss en mycket bättre värld...

-Men vafan, alla andra knarkar och mördar då kan väl jag också knarka och mörda..

Naturligtvis så kan man aldrig var 100% på alla produkter men jag tycker fan att man skall försöka ta sitt ansvar och inte handla produkter där felkällan är uppenbar.. Det e bara och maila tillverkaren och fråga eller kolla upp på annat sätt var och hur produkterna tillverkas.. Men det e väl trevligare å sitta på kaffe och vara lite kvasiintelektuell med en kopp te och klaga än att "gud förbjude" ta lite ställning...

Vi får väl göra som vår Norske kollega

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=17641
 
Re: Re: Köper du nått eller tillverkar bara själlv? :eek:)

FJS90/91; sa:
pea; sa:
Jag vill att nästa gång du handlar kläder, elektronik eller varför inte möbler på "svenska" Ikea tar reda på vart de egentligen är tillverkade. Du kommer inte att kunna köpa en enda pryl om du inte ska köpa nått som är tillverkat i ett s.k. "lågkostnads land". Bara att börja sy din egen ryggsäck!



/Petra

Lysande med den inställningen så kommer vi att skapa oss en mycket bättre värld...

-Men vafan, alla andra knarkar och mördar då kan väl jag också knarka och mörda..

Naturligtvis så kan man aldrig var 100% på alla produkter men jag tycker fan att man skall försöka ta sitt ansvar och inte handla produkter där felkällan är uppenbar.. Det e bara och maila tillverkaren och fråga eller kolla upp på annat sätt var och hur produkterna tillverkas.. Men det e väl trevligare å sitta på kaffe och vara lite kvasiintelektuell med en kopp te och klaga än att "gud förbjude" ta lite ställning...


Det är verkligen jätte fint att du har en vision om att alla människor på denna jord ska leva lyckliga i all sina dagar och det hoppas jag också på men realist som jag är vet jag så inte är fallet. Jag fösöker dra mitt strå till stacken genom att köpa "rättvise märkta" varor men du.....
Wake up and smell the reality....livet är inte rättivst!
 
Re: Re: Re: Köper du nått eller tillverkar bara själlv? :eek:)

pea; sa:
Det är verkligen jätte fint att du har en vision om att alla människor på denna jord ska leva lyckliga i all sina dagar och det hoppas jag också på men realist som jag är vet jag så inte är fallet. Jag fösöker dra mitt strå till stacken genom att köpa "rättvise märkta" varor men du.....
Wake up and smell the reality....livet är inte rättivst!

Herre Jevlar...
Jag har inga visioner om något, jag har sett vad människan kan vara kababel till på allt för nära håll, allt för många gånger för att jag skall flumma runt i nått rosaskimmer, så försök inte ens med den skiten på mig.

Om du nu själv köper "rättvise märkta varor" så varför lipar du om att det e skit samma var, vad och hur man köper... Sedan är det också så att bara för att välden suger och Bush e stygg så kan man ju inte ge upp, lägga sig ner och dö..eller? I så fall så år du ett jobbigt liv om du har instälningen, livet e inte rättvist så jag ger upp...
 
vad är det som säger att det är svältande barn som syr grunkorna åt Haglöfs? Det kanske är välmående vuxna. Deras lön kanske är låg jämfört med våra löner men förmodligen skyhöga jämfört med andra Vietnamesers.

Naturligtvis skall vi belöna seriösa tillverkare och bestraffa oseriösa. Detta gör vi genom att omsorgsfullt välja vad vi köper. Personligen skulle jag gärna vilja se någon form av "fair trade" eller "krav" märkning liknande de som finns i livsmedelsbutiker.

Vi bör också tänka på att om vi vägrar handla med trejde världens länder så svälter vi dom till döds och vägrar dom chansen att utvecklas. Har vi rätt att stänga ut dom från det globala samhället?

Det bästa sättet att stödja tredje världen är att köpa deras produkter (och inte bara plundra dom på råvaror). Problemet är stödja dom goda och straffa dom onda.

Köp saker med omsorg

Bengt
 
Skickat brev till Halöfs

Har just skickat ett brev till Haglöfs för att undersöka saken i ämnet kring "Rättvise märkta" varor.
 
Nästan all konfektion och stor del av skor, ryggsäckar, sovsáckar etc etc är ganska arbetskrafts-intensiva, och det är logiskt att indsutrin, fr.a de stora volym-tillverkarna, söker sig till länder dár arbetskraften är billig. Traditionellt har dessa legat i Spanien och Portugal. I dagsläget befinner sig dessa fabriker i t.ex ÖstEuropa och framför allt Fjärran Östern. Tvivlar pà att det finns nâgon svensk friluffare, hur världsmedveten han eller hon än mâ vara, som inte har nàgon pryl som är tillverkat i ett sàdant lâglöneland. Trots att de har produkter fràn Fjällráven, Haglöfs eller Lundhags.

Man ska nog akta sig att enbart fördöma detta. I vâra fördomar ser vi framför oss eländiga och magra kineser i blà Mao-kostymer som i en evig och elándig misär piskas att uppfylla nya och högre kvoter, i utbyte mot nâgra riskorn...
Visserligen är arbetet för det mesta hârt och enahanda och enligt vâra mâtt mätt dâligt betalt. Men för de som jobbar där är det inte sállan ett relativt attraktivt alternativ, och en del i ekonomisk utveckling som i det stora har gjort dessa länder och invânare "rikare".

Man bör väl inte glömma att detta var situationen i Europa för mindre än 100 àr sedan, och har varit ett steg i utvecklingen dit vi är nu.

 andra sidan: rent slavarbete, barnarbete i utbyte mot jordnötter etc. ska naturligtvis städslas och bojkottas i den mân det uppdagas.

En suma: visst ska man man kritisera och bojkotta, men det bör nog ske med viss urskiljning..

Mvh /Mats
 
malindo; sa:
En suma: visst ska man man kritisera och bojkotta, men det bör nog ske med viss urskiljning..

Mvh /Mats

Jag håller med dig Mats! Jag har nog många produkter hemma som inte håller måttet, jag tycker dock att det är viktigt att som du säger vara kritisk och undersökande.. Anledningen till att jag med jämna mellanrum dunkar igång denna debatten är att jag tycker att det är viktigt att folk tänker till lite emellanåt och inte bara luffar på utan en tanke!!
 
Re: Skickat brev till Halöfs

bash; sa:
Har just skickat ett brev till Haglöfs för att undersöka saken i ämnet kring "Rättvise märkta" varor.

Föredömligt initiativ.

Med tanke på reklamreglerna här i forumen kanske vi kan få be dej rapportera svaret på ett sådant sätt att sanningen och inte produktreklamen framgår.

Hälsningar

Bengt
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bash Svaret från Haglöfs. Tråden "Haglöfs Fabrik i Vietnam" Transportera 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.