Haglöfs Sleepingbag Cover

KG Jonsson Sport

Hej

Ser misstänkt likt ut det jag såg på KG Johnssons i Solna. Dessutom hade dem ett tre gånger så dyrt i nån typ av goretex liknande ripstop material.

Lycka Till //David Emilsson//

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Har ett gammalt sådant

Har ett gammalt sådant fodarl som jag använder när jag sover i vindskydd, riskojor eller eljest under bar eller semi bar himmel.

Det är grönt och orange, tyget på fodralets ovansida orange ocyh andas, det gröna tyget på sidorna är väldigt ogenomsläppligt för vatten och -ånga. M.a.o. det blir en del kondens på sovsäckens utsida varför jag använder fodralet i kombination med syntetsovsäck. Dessa är ju som bättre på fukt.

Om jag skulle skriva en recention av fodralet (kommer att göra det vid närmare eftertanke) blir det nog tre fjädrar.

Re: Har ett gammalt sådant

Hej, så du har precis samma modell? De kan ju mycket väl ha bytt färg på det under åren. Skulle ju vara kalas om du vill skriva en recension. Min sovsäck har bara stoppning på ovansidan så det behöver inte vara fel för den att sovsäcksskyddet är tätare på sidorna och under. Det kostar ju bara 350 kronor så jag tänkte det kan vara värt att prova.

Re: KG Jonsson Sport

Jag bor i Bromma, så jag ska svänga förbi KG Jonsson i Solna vid tillfälle, tackar.

Brittiska armens sovsäcksöverdrag i någon gore tex hitoris funkar bra tycker jag och det är lite kraftigare än haglöfs variant.

Jag har ett sådant överdrag sedan kanske 5 år. Mitt är i lite annan grön nyans och har inte det stiliserade H:et.

Skaffade det dels för att ge min gamla dunis några extra grader, dels för att skydda sovsäcken mot smuts, dels i kåtan för att rädda sovsäcken från mindre glödsprätt. Under en period var kåtan överimpregnerad så kondens ibland droppade ner från toppmössan, dessutom kan regn stänka in om man slarvat med ventilmössan.

Sovsäcksskyddet skyddar sovsäcken bra mot smuts och väta underifrån och vid fötterna. Det andas bra på ovansidan. Enda gångerna jag störts av kondens på nedre sidorna är när det varit varmt i min nya Rabsäck. Blev aldrig farligt med kondens med gamla sovsäcken. De vattenstänk som nått överdraget har spridits ut och torkat snabbt.

Eftersom överdraget inte har sidoöppning blir det att krypa i som i en säck. Men din sovsäck har väl inte dragkedja ändå? På mitt överdrag sitter snodden som stänger till mitt på överdraget. Lite störande att vakna med snodden i munnen. Men det, att snodden borde sitta på sidan, plus lite kondens, är mina enda klagomål på det överdraget. Kostar ju som sagt inte så mycket. Sömmar och allt annat har hållir ihop bra.

Raskesven

(Edit: mitt plockade jag upp på Naturkomaniet, men jag vet inte om de för det fortfarande)
[Ändrat av Raskesven 2005-03-20 kl 15:02]

Raskesven; sa:
...ge min gamla dunis några extra grader...skyddar sovsäcken bra mot smuts och väta underifrån och vid fötterna. Det andas bra på ovansidan...Men din sovsäck har väl inte dragkedja ändå?

Hej Raskesven, tack för utlåtandet. Lite extra värme vid behov i toppsäcken, mindre kalldrag när det blåser, skydd mot väta underifrån i kombination med låg vikt är precis vad jag hoppas på. Tänkte jag skulle prova det först och slippa köpa en till dunsäck om det räcker. Köpte det sista de hade på KG Jonnsson Sport. Det följer med upp till fjällen under påsken.

jamo; sa:
Raskesven; sa:
...ge min gamla dunis några extra grader...skyddar sovsäcken bra mot smuts och väta underifrån och vid fötterna. Det andas bra på ovansidan...Men din sovsäck har väl inte dragkedja ändå?

Hej Raskesven, tack för utlåtandet. Lite extra värme vid behov i toppsäcken, mindre kalldrag när det blåser, skydd mot väta underifrån i kombination med låg vikt är precis vad jag hoppas på. Tänkte jag skulle prova det först och slippa köpa en till dunsäck om det räcker. Köpte det sista de hade på KG Jonnsson Sport. Det följer med upp till fjällen under påsken.
Hej jamo. Ja, nu har du väl stolpat omkring upp i Sånfjället. Vad tycktes om sovsäcksöverdraget?

Raskesven

Raskesven; sa:
nu har du väl stolpat omkring upp i Sånfjället. Vad tycktes om sovsäcksöverdraget?

Tjena, jo det fungerade bra. Lite iskondens vid fotändan men ingen fara. Torkar fort. Ska nog halvera storleken på packpåsen, onödigt stor. Ska gå en sväng på Sörmlandsleden om några dagar och sova en natt under poncho-tarpen, tar med sovsäcksöverdraget då och lämnar "markduken" hemma.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips