Haglöfs Skarja!

Är i funderingar om att köpa ovanstående ryggsäck, skulle bli tacksam om någon ville dela med sig av sina erfarenheter av densamma!!
Både goda som dåliga...

Mvh. Pär

Guest

Gäst
Skarja-gammal kompis.

Hallå.
Jag köptemin Skarja 1986.På den tiden var modellen
ganska enkel,köpte till ett avbärar-bälte som gjorde
underverk.Denna säck har jag använt ganska flitigt,
fortfarande fullt duglig ,har ej gått sönder.Tält,
sovsäck och liggunderlag får spännas utanpå säcken.
Har du ett regnskydd utanpå detta är det inga problem.
Till mig har den lämpat sig bäst på 2-3 dagarsturer.
Nu har jag en större ryggsäck,turerna har blivit längre.Men Skarjan står fortfarande kvar i min
garderob som en gammal kompis...
MVH Nicklas.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ramen skaver

Ett flertal av mina vänner har klagat på att ramen skaver nedtill
fördelningen av packutrymmet gillar jag inte, vad skall med med en massa tjafsfack till?
//Nyman

Skarja

Har haft min Skarja i ganska många år nu och bättre "gå i skogen"-rygga får man leta efter,, tycker jag. Vill man gå långa fjällvandringar med över 25kg på ryggen bör man dock välja nåt annat. Men, som sagt, i skogen och på kortare vandringar går det alldeles utmärkt med lilla skarja, som ju dessutom har den lilla egenskapen att den kan stå av sig själv. En liten detalj men ack så praktisk!

Bästa säcken

Ska du ha en bra säck köp Skarja!
Med en backpåse under, sovsäcken ovanpå och liggunderlag bak får du med dig allt även på långturen. Min dög till en 30 dagarstur i Alaska. Att det inte skulle funka att bära mer än 25 kilo i den håller jag inte med om. Jag har burit mer än så i min och den skaver absolut inte. Den sitter som gjuten på ryggen! Fickorna på sidan kan vara bra till prylar man vill komma åt under dagen.
Jag har provat och haft andra ryggsäckar, men alltid kommit tillbaka till min gamla Skarja. Jag har bytt axelremmar en gång och lagat fickorna två gånger, men sen har den också hängt med sen tidigt 80-tal och varit flitigt använd både på korta och långa vandringar och klättringar. Heder åt Haglöfs för denna otroligt bra säck.

Skarja

Har en Skarja med en 25 liters packsäck att spänna fast på nedre delen a v ramen och en ramförlängare till överdelen.
Denna kombination fungerar utmärkt, har gått tre veckoturer i Lapplandsfjällen med ca 23 kg packning i den.
Lägger all mat och köket i själva säcken, saker som bör vara lätt åtkomliga i småfickorna och har sytt fast lite extra fästen för coverboots, regnställ och regnskydd utanpå säcken (ändå lättare att komma åt!). Lite julgransstil alltså.
I packsäcken har jag sovsäck och kläder, på ramförlängaren tält och liggunderlag.
På så vis blir de olika delarna oberoende av varandra, jag behöver inte ta ut något annat för att komma åt kök och mat, ingeting hamnar långt ner i en stor djup säck.
En Alaska fungerar givetvis på samma sätt.

Tycker inte höftbältet är bra, har tittat på en ny version som verkar bättre och skall byta.

Att säcken är rätt lätt, drygt 2 kg bara är ingen nackdel. Priset är också OK.

Mvh Lars S.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips