Haglöfs OXO Bärsystem

Jag har precis fått hem min nya Haglöfs OXO 650 idag och försöker ställa in så att den ska passa min rygg och höfterna och så men jag har stött på lite problem och behöver hjälp.

Hur gör man för att få upp den här skenan med remmarna så att ryggsäcken hamnar längre ner?
Är det bara att dra upp den eller ska man göra på något speciellt sätt för den sitter riktigt ordentligt?

Hur ska ryggsäcken sitta så att den sitter så bekvämt som möjligt på ryggen? Var exakt borde avbärarbältet sitta? Jag är ganska smal och ca 180cm lång så att ni vet.

Det känns som att armarna och axlarna får slita ordentligt med bara 7-9kg packning, hur är det då bäst att ställa in?

Jag tycker verkligen att det borde följa med manualer till ryggsäckarna nuförtiden med alla dessa system som ska göra det lättare och skönare för den som bär dom.

Är inget problem att ställa in längden på OXO'n. Lyft på plattan som ligger an mot ryggen (sitter med kardborre) sedan lyfter du i öglan mellan axelremmarna sedan är det bara att ställa in längden.

Och skulle du vilja ha den närmare ryggen i svanken etc. så kan du böja till ryggskenorna.

ps. Jag har införskaffat en OXO 650 själv och tjejen en OXO 550 Q

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tack för svaret, jag tror jag fick till det så bra som möjligt, det krävdes rejäl handkraft för att lyckas dra upp den längs skenan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips