Haglöfs Novalite eller Almgrens Snabben?

tobbe@goplay.com (Torbjörn B)

Gäst
Jag undrar om någon har några erfarenheter av Almgrens Snabben eller Haglöfs Novalite ?
De har ju ungeför samma pris, och båda klämmer fast sulan utan wire/rem.
Vilken skridsko är stabilast, lättast och enklast att ta på och av stående?

thure.bjorck@sssk.se (Thure Björck)

Gäst
Båda är bra.

Testade Novalite för Utemagasinet för ett drygt år sedan. En av de bättre på marknaden enligt mig. Almgrens snabb var jag med om att testa 1984 och har kört på sedan dess. Pålitlig och beprövad men lite trög att få på pga relativt kort hävstång. Almgrens snabb är något lättare.
På och av går inom tio sekunder för bägge modellerna om man sätter ned skridskospetsen i isen och manövrerar hälbindningen och bakändan av skridskon men ett enhandsgrepp samtidigt som man trycker foten mot skridskon.

Thure

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

tobbe@goplay.com (Torbjörn B)

Gäst
Tack för svaret! Glömde dock en skridsko

Kom att tänka på Skyllermarks Isa Snabb, som är liknande de båda andra. Hur är den i jämförelse?
Den är någon cm kortare än de andra i största storlek, finns det någon fördel med det?

Mvh
Torbjörn

thure.bjorck@sssk.se (Thure Björck)

Gäst
Remless bättre

Skyllermarks snabb är trög mekaniskt och inte alls så bra som deras Remlessmodell som fick högsta betyg i min test i Utemagasinet.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips