Haglöfs Grönland

Har tänkt mig en stadig säck i volymsegmentet 80-100 liter.

Många rekommenderar Berghaus Vulkan, men Haglöfs Grönland kanske kan vara ett alternativ?

Säcken skall rymma 2kg tält, 2kg sovsäck, Trangiakök, fiskeutrustning (vadarstövlar), kläder och käk, för minst tre dagar.

Kommentarer tack!

/Björn
 
Har en Berghaus Atlas, Vulcans "systersäck", mkt nöjd med bärkomforten och att den går att komprimera/expandera mycket vid behov. Plus också för avtagbara sidofickor som kan kopplas ihop till en liten dagturssäck. Rekommenderas varmt! Vulcan har väl samma bärsystem om jag inte minns helt fel så den borde vara bra den med, kolla bara så du får den rygglängd som passar dig, jag vill minnas att de heter 2,3,4 där 4 är för långa personer.
 
Jag tycker i och för sig att Haglöfs Grönland fungerar bra (mycket stabil ram som man kan hänga på mycket på) men den väger ju ca 1 kg mer än tex berghaus Vulcan. Kolla gärna på Bergans och Norrøna också. Flera av dessa används av militärer och kan vara billigare i tex Tyskland

http://www.bw-versand.de/
 
Alaska.

Jag har en Haglöfs Alaska som jag är mycket nöjd med. Det är samma ram på Grönland som Alaska om jag inte minns helt fel. I likhet med Berghaus så har Haglöfs olika storlekar. När det gäller Alaska så finns det två olika storlekar.

Fördelar och nackdelar med ramryggor har säkert ventilerats i andra trådar här på Utsidan.
Men jag gillar min Alaska skarpt...

//Göran
 
Berghaus

Vi hade bl a berghaus Vulcan i lumpen, och har därför sett ett antal. Stora nackdelen med den ryggsäcken är kvaliten, den har en tendens att gå sönder. Detta gäller gamla årsmodeller, så det är möjligt problemen är åtgärdade.
 
Re: Alaska.

Göran C; sa:
Jag har en Haglöfs Alaska som jag är mycket nöjd med. Det är samma ram på Grönland som Alaska om jag inte minns helt fel.
//Göran

Jepp, Alaska och Grönland har samma ram, men Alaska har en stor väska på ca. 65 liter och en packpåse på ca. 25 liter.

Min Alaska är från mitten av åttiotalet, den har några brister, men jag vet att de flesta har åtgärdats i nyare versioner. (Som jag inte har provat).
Jag har delvis gjort ändringar hos en skräddare, ska göra fler själv.

Även jag är väldigt nöjd med Alaska, bl.a. väldigt bra med fickor på sidorna.

MVH
Wisse
 
Jag har en Haglöfs Grönland säck som jag tycker ha fungerat mycket bra. De löstagbara fickorna på sidorna är bra i och med att man kan få säcken lite smalare och smidigare om man så önskar.

Det enda problemet jag har haft är att jag fått elaka skavsår på höfterna av avbärarbältet är jag har burit tungt (35kg) under längre tid. Tillviss del säkert beroende på att jag la över lite väl mycket av vikten på höfterna.

Är det en ramryggsäck du söker är den här säcken ett schysst val.
 
Alaska/Grönsland bra...

Gillar man ramryggsäckar är Alaska/Grönland jättebra, tycker jag (jag har själv haft en av dessa modeller, men kommer inte ihåg vilken, i början av 90-talet).

Själv har jag numer, som "stor ramryggsäck" Fjällräven "Tind" på vad de kallar "gyroram", en ryggsäck jag misshandlat systematiskt sedan jag köpte den och som jag fortfarande älskar... En bra grundkonstruktion med 65 liter i "huvudsäcken" ytterligare 25 i en "underpåse" som spänns fast på ramen, samt två avtagbara sidofickor om, tror jag, 15 liter vardera. Köpte min 1997 eller 1998, tror jag, och är jättenöjd med den.

Kanske värt att kolla upp?

Lycka till i ryggsäcksdjungeln.

/Kotten
 
Grönland...

Min förra ramis var en Grönland (tidig 80-talsmodell) som jag använde tills det dåvarande bomull/polyestertyget tog slut. Trevlig säck, jag gillade volymen och den enkla utformningen.

Nu har jag en annan ramis från Norröna, den är väldigt skön att bära, som en softpack fast stadigare. Jag vet inte hur Haglöfs har utvecklat sitt bärsystem, så jag vågar mig inte på en jämförelse...

Mvh,

Johan
 
Coleman

På tal om gamla Haglöfs-säckar. Är det nån som har en gammal haglöfs "Coleman"-ram ligger och skräpar hemma? Ni vet den där ramen som var av nån sorts plast-material. Jag är på jakt efter en sån ram fär ett gds-projekt.
/Thomas J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Salladsmannen Ramförlängare Haglöfs Alaska/Grönland - varianter? Transportera 0
Järnoxen Designfel Haglöfs Grönland? Transportera 24
kamera Haglöfs Alaska Snölås Transportera 3
Rian Haglöfs alaska kvalitet Transportera 42
Gandolforf Haglöfs Alaska - packsäck och innanmäte Transportera 7
Erikatt Sidficka till Haglöfs Victor?! Transportera 2
KlasNil Packplan för Haglöfs Alaska Transportera 13
bazzo112 Hjälp välja storlek Haglöfs Alaska Transportera 1
Johanute Haglöfs Skarja, vill ha! Transportera 3
Obbmundson Vilken ram? Haglöfs Alaska Transportera 7
799 Hjälp med Haglöfs Alaska! Transportera 13
Scaramanga74 Orange Haglöfs Alaska ? Transportera 32
JAXE Haglöfs kataloger för nostalgiker och nördar Transportera 7
Dave_king Udda Haglöfs ramryggsäck Transportera 3
Havregryn Smulande ryggdynor på gammal Haglöfs Transportera 15
antone Fästa packsäck Haglöfs Alaska Transportera 9
Daniel Tiger Remar på Haglöfs Alaska Transportera 7
AnteÅ Ramryggsäck - Haglöfs Baltoro Transportera 6
MBac Skifta bärsystem Haglöfs Skarja? Transportera 8
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
Ulf J Justera Haglöfs sec q 55 Transportera 7
Polar300 Haglöfs Baltoro... Transportera 5
Bondmoran Vilken ryggsäck? Haglöfs, Ospray, The North Face, annat? Transportera 31
graylingman Ryggsäck från Haglöfs Transportera 1
vandrafjäll Är det här Haglöfs Alaska ryggsäckar Transportera 5
drH Ersättare haglöfs shosho 3000 Transportera 4
jffoto Varför finns det inget om Haglöfs OXO II 60L? Transportera 1
Polar300 Haglöfs: Barnstolens bärsystem till ryggsäckarna? Transportera 8
Monsterdykaren Erfarenheter av Haglöfs Nejd 80? Transportera 0
Polar300 Haglöfs ramar - hur fästs bärsystemets delar? Transportera 32
Olle78 Ytterliggare en Haglöfs Ramsäck - vilken modell? Transportera 14
glyxer Ramförlängare Haglöfs Alaska Transportera 6
andy69 Haglöfs ramryggsäck...men vilken modell? Transportera 19
Avarage Avbärarbälten till Haglöfs Alaska Transportera 9
malaurin Haglöfs Shosho Entry? Transportera 1
Tord Hoppe Fråga om detalj på äldre Haglöfs Alaska-ryggsäck Transportera 9
johnliungman Haglöfs Roc Rescue - nån som testat? Transportera 2
Johan.H Packpåse till Haglöfs Skarja? Transportera 13
Skipjack Haglöfs Ares 30 Junior Transportera 9
MatteN Haglöfs Lex 80/110 Transportera 3
MarkusF Ram till Haglöfs Transportera 5
Celladonna Flightbag till haglöfs Alaska ? Transportera 0
macsailor Är Haglöfs OXO Travel en bra reseryggsäck? Transportera 14
Cajmon Hjälp mig identifiera denna Haglöfsryggsäck! Transportera 6
Bomber_5000 Haglöfs Alaska packsäck Transportera 20
BJL Haglöfs Zolo 60 Transportera 3
Glännman Arcteryx Bora 95 vs Osprey Argon 110 vs Haglöfs Sumo 95 Transportera 4
pluto5 dagtursryggsäck, Haglöfs mm. vs. "taktiska" Transportera 16
AndreasE Ny ryggsäck ska inhandlas - åsikter om Haglöfs Matrix Transportera 24
Härkila Haglöfs ryggsäck dam eller herr?? Transportera 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.