Haglöfs Genius 34

Har lite funderingar över detta tält då jag har möjlighet att köpa det (nytt) för 3000kr.
Hur klarar sig detta tält i alpin miljö? Den ska användas i första han i svenska fjällvärlden, över trädgränsen, under vinterhalvåret. Ska rymma 2-3 personer med full alpin klätterutrustning. Personerna i fråga är ca 185 cm långa. Så frågan är om detta är ett tält som klarar ovanstående samt om det är värt 3000kr?

Tungt

Är min första känsla... har aldrig testat tältet... men nog tror jag att det klarar din kravspec... men jag skulle inte köpa det p ga vikten 4.5kg,.... och sen vet jag inte hur det är med uppsättningen... verkar krångligt med dubbelgolvet... men hur det är med det, kan säkert någon annan svara på.

Thomas

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
funkar bra

Jag har ett Genius 23. Det är stabilt men tungt (jämfört med ett tunneltält).
Det är ganska enkelt att slå upp (färgkodade fästen och stänger) och man kan slå upp inner eller yttertält först eller skippa något av dem. På vintertältning har jag använt endast yttertältet och golvet. Innerutrymmet blir gigantiskt och vikten lägre. Då rymms tre personer i tältet bra annars två.
3000 låter som ett bra pris, men det kanske är vad de kostar idag, betalade 3800 för ett antal år sedan för mitt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips