Haglöfs: Genius 12 eller Genius 23?

Ska på en veckolång enmannstur i jämtlandsfjällen i mars.
Är man dum om man köper ett Genius 23 istället för ett Genius 12 bara för att man får bättre pris på det första?

Det skiljer 900 gram i vikt, vilket jag absolut inte behöver... Men samtidigt så kan det ju vara bra att ha ett större tält om man ska ut tillsammans med någon...

/Martin

Eller kanske ett Genius 2

Svejsan!
Är man sugen på ett Genius 23 är det nog läge att nu "prisförhandla" med sin lokale sporthandlare. Till våren kommer ett Genius 2 som är ett rent 2-mans tält med 2 absider/utgångar (istället för 1 st på Genius 23). Genius 2 är ochså något lättare än Genius 23. Ovan sammantaget gör att 23an kan komma att hamna i "bakvatten". Haglöfs höjer också priserna rejält, därför kan det ju vara läge, oavsett modell, att man gör köpet nu när det fortfarande är förra årets lager man handlar av. När sporthandlarna får in sina nya vårlager torde priserna vara något helt annat (+ 1000 kr på förra årets tältpriser).

Tjosan!
Anders

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Re: Eller kanske ett Genius 2

Anders.T; sa:
Haglöfs höjer också priserna rejält, därför kan det ju vara läge, oavsett modell, att man gör köpet nu när det fortfarande är förra årets lager man handlar av.
Anders

Jag vet inte vad sporthandlarna har för pris på GENIUS 23. Men om Haglöfs hörjer sitt "officiella" pris som nu är 5900 på GENIUS 23 så har det verkligen ambitioner.

Är du säker på att du vill ha ett H.

Tjenis

Jag vill bara kasta in frågan om tält typ. Jag vet, igen suckar de flesta. Men jag ställer mig lite tvekande till Genius tälten, är de verkligen så geniala. Det som jag har testat var visserligen ett prototyptält men det har nog inte hänt så mycket med grunkonstruktionen. Jag tycker inte att det är så smart med tanken att sätta golv först sedan tältdukarna. Bla så blir det som så att om man vill laga mat inne så hamnar köket på tältgolvet. Vilket jag inte tycker är så smart. Den golvfria delen av absiden är liten och hamnar nära tältduken. Jag anser att det finns andra tillverkare som gör bättre tält. Kanske skärskilt en personers tält. Men det handlar ju om pris också.

Ma

Aj, fel av mig!

Hoppsan!
Då har de nya priserna redan annonserats. Du har alldeles rätt, det nya priset är 5900kr vilket ju är en rejäl påspädning med tanke på att det kostade 4900 före årsskiftet. Själv tycker jag Genius tälten är kanon både i konstruktion och material. Eftersom konstruktionslösningarna inte är helt traditionella och därmed ej heller "accepterade" i vissa kretsar tycker jag att det är lite synd att Haglöfs så snabbt höjer priserna. Man borde möjligen ha gett tälten en chans att "köpas" av marknaden. De nya priserna är farligt nära Hillebergs vilket jag tror gör att de som står och väger mellan dessa 2 "kombatanter" nu kommer att välja H-berg...synd, för jag tycker, som sagt, att Genius-tälten är ett klart alternativ till övriga tält på marknaden.

Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips