Hästmannen........

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
jag ger upp.. det är tydligen ett fint liv att leva ensam..
Nåväl Patric, en som varit i Lammhult kan väl inte vara rakt igenom dålig? ;)

Har inte sett tv-filmen, men artikeln andas lite "ooohh, sååå natuuuurligt och genuiiiint".

Vad är rätt och fel? Hur medvetet är hans val att leva utan maskiner (bortsett från att han hört i skolan att oljan ska ta slut)? Han måste ju slita en hel del för att leva som han gör. Hur ser hans sociala nätverk ut? Antar att det finns många som har en liknande situation som honom, fast de bor i stan. Visst då har de kanske inte möjligheten att avskärma sig från diverse moderniteter, men likväl från andra människor. Eller så har de "blivit avskärmade", genom passivitet i kontakt med andra, de har ingen släkt kvar eller liknande. Och de kommer inte på tv... Eller på sin höjd når de lokalpressen i form av att man hittat nån avliden människa först när det börjat lukta i trappuppgången...

Kommersialiseringen av "Hästmannen" äcklar mig lite, men personen som sådan kan jag inte bedöma. Och frågan är om ni som sett tv-filmen kan göra en objektiv bedömning?
 
Jag sâg filmen.
Mannen lever sâ som han gör pga det inflytandet hans starkt religösa föräldrar haft.
Han lever sâ som han blivit tillsagd och upplärd.
Skulle han hamna pa britsen hos nâgon huvudskryklare sâ fick han nog en diagnos lâng som en rulle hushâllspapper.
Filmen var ett fint porträtt av en som hamnat utanför och finner sig i det.
Samtidigt gjorde han ju en del affärer med virke o annat som man fâr hoppas gick rätt till.
Han hamnade ju pâ sjukhus/vârdhem ett tag och tyckte ju det var rätt OK oxâ.

Lite synd att han blir lite utnyttjad i olika medier.
 
Jag sâg filmen.
Mannen lever sâ som han gör pga det inflytandet hans starkt religösa föräldrar haft.
Han lever sâ som han blivit tillsagd och upplärd.
Skulle han hamna pa britsen hos nâgon huvudskryklare sâ fick han nog en diagnos lâng som en rulle hushâllspapper.
Filmen var ett fint porträtt av en som hamnat utanför och finner sig i det.
Samtidigt gjorde han ju en del affärer med virke o annat som man fâr hoppas gick rätt till.
Han hamnade ju pâ sjukhus/vârdhem ett tag och tyckte ju det var rätt OK oxâ.

Lite synd att han blir lite utnyttjad i olika medier.

den första som har sett samma film som mig.. det romantiseras en del kring hans person och det gjordes en del vackra skildringar av hans liv, men jag tyckte mest att det var en historia om en ensam man och hans djur, det var ingen vald ensamhet utan den var på tvungen av att världen hade sprungit honom..

jag känner flera som valt att driva jordbruk med gamla metoder men man måste inte vara ensam och isolerad.. dom bästa hästkarlarna/kvinnorna i Sverige idag driver företag med sina djur, det är bra affärer i detta..

angående hästmannens virkesaffärer.. jag håller på en del med detta och hade det inte varit en kamera med vid försäljningen så hade gubben från södra bett honom dra åt helvete, det var bara skit som inte va värt att hämta.. man såg tydligt hur han skruvade på sig.. dessutom så var han ingen vidare hästkarl heller.. men han älskade sina djur, det syntes tydligt..
 

Almgren

Avslutat
Får ni möjlighet att lyssna på Peter Gerdehag berätta om filmen så ta den. det är mycket underhållande och ger mycket info som inte framgår av filmen, och vad som hände efter filmen.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.