häng med på Fiskeresa 2009

Hej på er alla sportfiskare!

jag och en vän tänkte för första gången ge oss ut på vandring kombinerat med fiske. mestadels fiske, ca 8-12 dagar i norra sverige.

vi är två killar som är 26 fyllda bosatta i Örebro och har länge pratat om att ge oss ut på en sådan resa, eftersom det är första gången vi gör detta, skulle det vara kul och samla ihop ett gäng med samma intresse som kan utbyta erfarenheter samtidigt knyta nya kontakter.

vi hade tänkt att åka upp juni-juli. någon destination är ännu ej faställt.

har du varit på liknande resa? kom gärna med tips på bra fiskevatten, utrustning, att tänka på mm. ordet är fritt.

förhoppningen är att vi blir ett gäng på 4-8pers som ger sig ut på en oförglömligt fiske äventyr.

Hej på er alla sportfiskare!

jag och en vän tänkte för första gången ge oss ut på vandring kombinerat med fiske. mestadels fiske, ca 8-12 dagar i norra sverige.

vi är två killar som är 26 fyllda bosatta i Örebro och har länge pratat om att ge oss ut på en sådan resa, eftersom det är första gången vi gör detta, skulle det vara kul och samla ihop ett gäng med samma intresse som kan utbyta erfarenheter samtidigt knyta nya kontakter.

vi hade tänkt att åka upp juni-juli. någon destination är ännu ej faställt.

har du varit på liknande resa? kom gärna med tips på bra fiskevatten, utrustning, att tänka på mm. ordet är fritt.

förhoppningen är att vi blir ett gäng på 4-8pers som ger sig ut på en oförglömligt fiske äventyr.

Glöm inte isborren om ni skall upp på högfjället i juni.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Just det.
Skippa juni eftersom det ligger kvar is på en del sjöar samt att jåkkarna är fulla med vatten.
Det är knappast lönt att åka förrän tidigast i början av juli, naturligtvis beroende på var ni tänkt åka.

Vilket område har ni tänkt er till?

Just det.
Skippa juni eftersom det ligger kvar is på en del sjöar samt att jåkkarna är fulla med vatten.
Det är knappast lönt att åka förrän tidigast i början av juli, naturligtvis beroende på var ni tänkt åka.

Vilket område har ni tänkt er till?

ja, ju längre upp det blir desto senare på sommaren får det bli med andra ord. tack för tipset.

hade hoppat på få tips om vilka ställen som rekomenderas för en sån resa.

Det finns så många områden som är lämpliga för fiske i fjällvärlden så det är inte lätt att ge exempel. En del av fjällen som jag gillar är Arjeplogsfjällen. Kan ju bero på att det är rätt så nära för mig. En annan sak är att det är få undantagsvatten där och inte så packat med folk på sommaren.

I Norrbottensfjällen finns det överlag fler vatten tillgängliga på ett och samma fiskekort jämfört med Västerbottensfjällen. Hur det är längre söderut vet jag inte.

Här ett par länkar till fiskekortskartor (pdf-filer) för de statliga vattnen:
Västerbotten
Arjeplog
Gällivare
Jokkmokk
Kiruna

Veckokorten i ovanstående vatten kostar 200kr och går att köpa på nätet om man vill

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips