GUL LÅGA (Gaskök) - Dåligt?

Jag tror att svaret redan finns i tråden. Det är nog så att lödgasblandning värmer upp förvärmningsslingan mer än vad ordinarie gas gör. Och förvärmningsslingan släpper då lite metalljoner som färgar lågan.
/John
 
Lånar denna tråd då jag har ett helt nytt Optimus Vega som har stora inslag av gula lågor. Länkar en video, det syns att på låg effekt är det gult först till det värmts upp, sen skiftar det till blått men på hög effekt är det stora gula lågor.


Är köket defekt tror ni eller ska se ut såhär? Detta är den första brännaren jag har som kan köra gastuber upp och ner (ej testat än), vet inte om det var samma som ni andra menade med förvärmningsslinga.
 
I starten innan förvärmningen blivit het så är densiteten på gasen genom munstycket lite högre, mer bränslemassa gentemot luftmängden i blandarröret och då brinner lite fett tills förvärmningsrör och dess munstycke blivit varm nog att densiteten på gasen sjunker av den höga temperaturen och det blir rätt balans på gasmängd gentemot luft.

I andra halvan av filmen syns det tydligt att färgningen kommer ifrån grythållarna när de blir glödvarma av lågan och börja avge metallånga som färgar långan gulvitaktigt. Hade det varit koksalts-spill på grythållaren där det glöder så hade lågan varit knallgul.

som jag ser är det inget 'fel' utan det blir så med de metaller som används i köket.
 
Lånar denna tråd då jag har ett helt nytt Optimus Vega som har stora inslag av gula lågor. Länkar en video, det syns att på låg effekt är det gult först till det värmts upp, sen skiftar det till blått men på hög effekt är det stora gula lågor.


Är köket defekt tror ni eller ska se ut såhär? Detta är den första brännaren jag har som kan köra gastuber upp och ner (ej testat än), vet inte om det var samma som ni andra menade med förvärmningsslinga.
Det där ser ju inte ok ut.
 
på vilket sätt - början under uppvärmning eller andra halvan av filmen?.

- håller med att att den lite feta lågan innan värmarröret blivit het är ovanligt att se, men å andra sidan brukar det vara åt andra hållet med för smal munstycke även för gasol vid havshöjd och bränner lite för magert redan från början som på tex. Primus Omnifuel-brännaren...

Andra halvan är helt klart färgat av de glödande delarna av grythållaren och rostfritt, titanlegering mm. avger gaser som färgar lågan då det behövs extremt lite av det för att det skall synas - färgningen av lågan följer väldigt tydligt av graden hur mycket det glöder på grythållarna - även GB74-brännare kan få färgad låga när brännarhatten är i glöd-temperaturer av samma skäl.

Metaller vid glödtemperatur eroderas/konsumeras sakta i låga och det gällde allt ifrån hatten till en gammal optimus cobrabrännare, brännjärn i en vedspis eller metallspetsen för piezo-tändaren instucken i lågan - och så även här...

Med gryta på lågan kanske det inte är alls några problem med ljust glödande varma grythållare och man behöver befara avbränd grythållare vid sin 10000:e uppkok... ;-)
 
Senast ändrad:
Tack för svar, jag kanske drog på för stora växlar.... Letade fram min gamla trangia GB-74 gasbrännare och den hade faktiskt liknande utseende på lågan. Lånade en Soto Windmaster toppmonterad brännare och den hade även den hel del gult i lågan, även om det var bättre än de två andra brännarna med slang. Så det kanske är normalt ändå, då har jag lärt mig något nytt.
 
Tack för svar, jag kanske drog på för stora växlar.... Letade fram min gamla trangia GB-74 gasbrännare och den hade faktiskt liknande utseende på lågan. Lånade en Soto Windmaster toppmonterad brännare och den hade även den hel del gult i lågan, även om det var bättre än de två andra brännarna med slang. Så det kanske är normalt ändå, då har jag lärt mig något nytt.

Har du gasbehållaren inverterad eller som vanligt?
 
Bör inte ge någon skillnad om lågan är som innan eftersom det är grythållarna som färgar lågan när det är glödvarmt
 
Precis, jag körde gasen åt rätt håll, ej inverterad. Mailade Optimus kundtjänst och de sa att de tyckte brännaren såg ok ut men att det kunde vara nåt med gasen (såklart... Den är ju inte deras produkt). De ville veta vilken gas jag använde så nu inväntar jag deras svar.

"The burner actually looks good, but it somehow looks a bit like the gas itself or the gas/oxygen mixture might not be perfect."

Jaja, imorrn drar jag till Sarek och det är bäst för både brännaren och mig att den levererar och inte håller på att tönta sig med defekter hit och dit.
 
Utan att testat så har jag ett minne av att lågan är rätt gul utan kastrull och blir blå under grytan så kör på och brän ur din Weldinggas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
barefoot Problem: gul låga på MSR Whisperlite Kök och brännare 14
lesko T-gul til Optimus 111 ??? Kök och brännare 2
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Eamonn Kolmonixid förbränning kol vs låga Kök och brännare 4
Mullemek Finns det brännare med BRED låga? Kök och brännare 11
engstrom Ojämn låga Kök och brännare 3
smux XXL återkallar gaskök av modell FireMaple FMS-105 och FireMaple Blade 2 Kök och brännare 5
Livetiskuggan Tända gaskök Kök och brännare 52
maggulito LW/UL Gaskök för att koka pasta/ris Kök och brännare 6
G.Kraft Matlagning till 6pers på gaskök Kök och brännare 41
C.Storm Gammalt gaskök Kök och brännare 4
sachsaren Gaskök, vindskydd och överhettning av gasbehållare. Kök och brännare 9
caar7629 Gaskök till längre ensamvandring Kök och brännare 22
insco Bob Moulder Heat Exchanger (HX) - För gaskök vid kyla Kök och brännare 22
såg Kokkärl för både eld och gaskök Kök och brännare 15
skogsbaronen Biltemas nya gaskök Kök och brännare 25
clain Välja "rätt" Trangia gaskök: T25 vs T27 & HA vs Non-stick Kök och brännare 43
Gohan Adapter till gaskök? Kök och brännare 8
pialia Renodlat solo gaskök Kök och brännare 62
D.Rehn Tips! Världens lättaste toppmonterade gaskök! Kök och brännare 27
joel123 säkert använda gammalt gaskök? Kök och brännare 37
The_Lost_Cyclist Köpa gaskök i Sverige som passar "amerikanska" behållare? Kök och brännare 12
Arytmica Vad tänka på vid köp av gaskök? Kök och brännare 55
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
insco Modifieringsförslag till gaskök Kök och brännare 2
macher Gaskök för vinterbruk Kök och brännare 15
mountainfox Vindskydd till gaskök: Prova INTE det här!! Kök och brännare 30
Henriko Gaskök i andra länder Kök och brännare 10
OBD Biltemas gaskök (17-607) Kök och brännare 34
alven Stabilisering av toppmonterat gaskök Kök och brännare 17
OBD Frågor betr. gaskök Kök och brännare 27
hhhh gaskök på vintern Kök och brännare 8
tingdahl Gaskök utomlands Kök och brännare 1
-Patric- värmeväxlare för UL gaskök Pocketrocket Kök och brännare 2
bananmannen Gaskök slocknar. Kök och brännare 3
niben Vindskydd till gaskök! Kök och brännare 3
boy Lite flöde i mitt gaskök! Kök och brännare 2
walkerboh Litet gaskök Kök och brännare 20
Tovetjarn wildos gaskök? Kök och brännare 0
johanl Gaskök på vintern? Kök och brännare 31
il C nyckfullt gaskök Kök och brännare 1
Rocke Gaskök på hög höjd Kök och brännare 8
lromberg Köra gaskök på propan? Kök och brännare 11
dr_ljungberg Alu-vindskydd och gaskök utan slang Kök och brännare 0
SWE3171 Vilket gaskök? Kök och brännare 2
jariL Förvärmingssystem till gaskök/Heat Pad? Kök och brännare 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.