Guide till Kilimanjaro?

Hej!

Jag är sugen på att vandra uppför Kilimanjaro nästa år, och tänkte höra om någon har erfarenhet av bra (eller dåliga för den delen) expeditionsresebolag/guider? Det finns ju massor men det är svårt att veta vilken man ska välja... Kanske någon här som dessutom skulle vara sugen på att hänga med?

/Ylva

Skulle kunna vara intresserad. Har du förslag på planering? Frugan tycker att det är en bra ide bara hon får hålla sig i Zanzibar under tiden...

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Jag träffade på några som gaidar i Kilimanjaro, dem var o trekka i Nepal nu under april. jag fick deras e-post adress.
Dom kommer jag att anlita när jag ska dit på en trekking tur.
De gör en så kallad " Fyra årstiders vandring", genom jungel, safari mm.

Otroligt trevliga.

Skulle kunna vara intresserad. Har du förslag på planering? Frugan tycker att det är en bra ide bara hon får hålla sig i Zanzibar under tiden...

Ingen planering whatsoever ännu, vet bara att jag vill göra det och tänkte därför börja kolla runt. Har varit sjuk under våren så det kommer troligtvis ta ett bra tag att bygga upp tillräckligt med muskler och kondition igen för att bestiga berg.. Någon som vet vilken som är den lämpligaste årstiden?

/Ylva

helt rätt!

blir både mycket bättre och roligare ifall du åker ned och fixar allt på plats och inte går via massa svenska sidor m.m.

ett tips bara

http://the-pursuit-of-happiness.org/

Tjena!

Kul att du ska dit! Jag var på safari i tanzania 2009 i arusha men det närmaste vi kom till kilimanjaro var att dricka den inhemska fina ölen som heter kilimanjaro! Vi hade tyvärr inte tid med det denna gång. Safarin var dock grym! Vi bokade på plats när vi kom till Dar salam ( du får dock bättre priser om du bokar närmare kilimanjaro typ moshi eller arush) och hur den bokningen gick till är ett av mina roligaste rese minnen någonsin! De flesta olika företagen där är seriösa och om du vill kan jag försöka komma leta upp vad vår hette. Vad gäller Zanzibar så får du hålla kolla på det politiska läget. En kompis som kommer från zanzi sa att religösa extremister gjort terror dåd och liknande. Om du åker kan jag rekomendera Kemte beach house på syd östra kusten om du vill ha lugn o ro på en helt sjuk strand!

Ha sunt förnuft och följ ditt hjärta så hittar du säkert rätt! Du kommer att ha sjukt kul!

Bilagor

• gggg.jpg
    gggg.jpg
    42.4 KB · Visningar: 1,999
Jag och min sambo kom hem från Kilimanjaro för en vecka sedan efter en mycket lyckad bestigning.
Våra guider och bärare var från Zara Tours och vi är nöjda med deras insats.

Inte så mycket info kanske, men där har du en aktör som iallafall jag upplevde som professionell och bra :)

Kilimanjaro

Hej!

Jag är sugen på att vandra uppför Kilimanjaro nästa år, och tänkte höra om någon har erfarenhet av bra (eller dåliga för den delen) expeditionsresebolag/guider? Det finns ju massor men det är svårt att veta vilken man ska välja... Kanske någon här som dessutom skulle vara sugen på att hänga med?

/Ylva

Hej!

Besteg Kilimanjaro med Soko Adventure.
Det är ett ganska litet företag, men ändå billigt och bra.

Spenderade 4 månader i Tanzania så om du undrar något är det bara höra av dig.

Joonathan__@hotmail.com

Ska iväg dit nu i februari med Annderson's African Adventures på både Kilimajarovandring (Machame rutten) och 5 dagars safari. Skulle jag glömma att skriva några rader så skicka bara ett meddelande här på utsidan så summerar jag gärna mina synpunkter.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips