• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Gubbgruppen

mipert; sa:
...det ät så fult att vara en riktig karl i dagens samhälle, alla måste vara könslösa mesar utan åsiker..
Jag antar att detta är ett ”humoristiskt” inlägg fyllt av ironi, men jag svarar ändå med allvar.

Problemet är att vad som räknas som ”riktig” karl inte är samma för alla.
Jag ser mig som en riktig man/karl, just för att jag byter blöjor, dammsuger och vet namnet på alla barn på mina barns dagis.
En karl skall ju kunna skydda och ta hand om sin familj/kvinna och då räcker det inte att snusa, supa sig full framför Tvn och låta käringen ta hand om ungarna.

Självklart har jag lagom mängd av mer traditionella manskarakteristika, sådant som knivärr (då räknar jag ej självförvållade), bruten näsa, fångat en gädda på över tio kg och så vidare, och så vidare...


Håller med dig Mipert, men...hur är det.... har du skjutit en älg? ;-)

//Anders (utan icke självförvållade knivärr)

PS Snart kommer Patric att fråga dig hur mycket du tar i bänkpress DS
 
En älg har jag aldrig skjutit, men jag har slagit ihjäl en lite fågel.
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=39997

Bänkpress, troligen 45 kg.

Annat som tydligen minskar min manlighet är att:
- jag äter fisk och bönor oftare än pizza
- jag tycker det är pinsamt att män står på Bauhaus och suktande tittar på motorgräsklippare
- jag frågar ofta när jag inte förstår
och är glad att min fru tjänar mer än mig (det minskar pressen på mig)

I dag har jag känt mig ganska manlig på grund av följande:
- jag tog med barnen ut till ”skogen” runt hörnet och byggde en koja med dem, utan spik förstås.
- jag visade dem åkerfräken och berättade att man kan äta dem.
- när minsta tjejen -tre år- trampade snett i backen tröstade jag henne och sade att hon är världens bästa treåring som är så tuff och stark (jag sade inte att hon inte skall gråta).
- jag visade min femåring hur hon skall slå hammarslag så hon inte skadar fingrarna i slagsmål. (Just detta är inte så populärt att jag berättar men mina barn skall klara sig om de hamnar i knipa.)
- jag lagade mat till min familj och storhandlade med fyra barn (jag lånar med mig kompisarnas två barn ibland).
- ööhh, det var nog bara det...
 
Det är ju machograbbarna som slår

-PaTRiC-; sa:
jag är innerligt trött på dessa manliga kastrater som hävdar att de är femenister och sedan misshandlar dom sina barn i frustration över samhället, det ät så fult att vara en riktig karl i dagens samhälle, alla måste vara könslösa mesar utan åsiker..

Trams. Att slå sin familj är ju sista chansen för de värdelösa machomännen att utöva makt när de plötslígt inser att de inte har ett skit att komma med förutom sitt kön.
Vi andra har så mycket att komma med att vi inte behöver förtrycka vår familj för att känna oss värdefulla.

Men som jag brukar säga: det finns inget omanligare än att fundera på vad som är manligt eller inte. Sånt överlåter jag till finnar, norrländska gammpojkar och läderbögar.
 
Stiffmeistern; sa:
Tjena.

Tänkte vi kunde starta en gubbgrupp här på Utsidan.
Det behövs som motvikt till all feminism som smugit sig in i vårt samhälle.
Själv är jag en gubbe på 40 år som är karl i mitt eget hus (i alla fall när jag är på jobbet). Hemma är jag däremot en riktig toffel som alla ni andra. Tycker det är dax vi drar ut till skogs någon gång om året (om vi lyckas smyga ifrån frugan) och dricker bärs, wiskey och käkar Bullens pilsnerkorv och inte minst diskuterar hur vi ska komma undan blöjbyten, dammsuga och annat kvinnogöra. Kanske kan vi bjuda in Al Bundy från No mams club som föreläsare. Bara för Mamutarna dött ut betyder det inte att allt Papputgöra försvunnit.

Hoppas det finns fler i samma situation som jag.

Låt oss förena oss, Stiffmeistern

Väl mött o skogen.
Självklart är man i samma sittuation. (Tycker tråden tagit lite för seriös prägel.) Själv känner jag igen mig i den gamla historien där två karlar diskuterar om vem som bestämmer hemma, "- Frun bestämmer över barnen, och barnen bestämmer över hunden, och hunden bestämmer över katten, och katten bestämmer över...
- Men du då människa!
- Jag säger i alla fall vad jag vill till krukväxterna!

Jag tror inte vi karlar (gubbar) bör sitta och analysera varandras problem. Vi är helt enkelt inte bra på sånt. Vare sig varför vi börjar åka Vasaloppet vid 40+ eller varandras sittuationer i hemmet. Det blir liksom lite för intimt för oss XY-kromosomer. Att det nästan alltid är jag som diskar och dammsuger och att frugan inte ens lärt sig vår nya tvättmaskin (2 år gammal) är förvisso frågor jag skulle vilja ha lite hjälp med. Men viktigast tycker jag helt klart är ursprungsidén med en årlig träff. Jag älskar öl, Whiskey och pilsnerkorv!
 
Re: Det är ju machograbbarna som slår

Nordesjö; sa:
Men som jag brukar säga: det finns inget omanligare än att fundera på vad som är manligt eller inte. Sånt överlåter jag till finnar, norrländska gammpojkar och läderbögar.
Fattar inte vad du skriver om ... manligt vafan e de?
 
gubbigt eller match

Det är mycket snack i gubbverksta´n och lite handling. Vi är fyra gubbar mellan 40 och 49 år som till helgen drar till Sånfjället i Härjedalen för att idka lite manlig samvaro, äta och dricka gott och spana efter björn...
Detta gör vi med våra fruars goda samtycke... vi blir så mycket trevligare när vi kommer hem igen...
Så mitt råd till alla gubbar... fundera inte så mycket utan agera istället...
 
mipert; sa:
Självklart har jag lagom mängd av mer traditionella manskarakteristika, sådant som knivärr (då räknar jag ej självförvållade), bruten näsa, fångat en gädda på över tio kg

Ovanstående är väl snarare ett utslag för "finska gener" ;)

Gobbdagis är en fin tanke, vi (de) kan behöva vara för sig själva ibland för att uppskatta varandra, sig själva och sedan återvända från "grottan" till vardagen å sina kvinnor. Själv åker jag ut med gobbarna så fort de orkar men tyvärr blir ju denna typ av aktiviteter mer sällsynt ju äldre och tröttare gänget med hanar blir:)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.