Grymma Sandaler

Hallåj!

Som hängiven användare av sandaler från början av mars till slutet på oktober måste jag bara rekommendera mina senaste älsklingar:

Nike ACG Deutche Guide
Pris: £54.95 (ca 800 kronor)
Bild: http://www.snowandrock.com/popupimage.asp?Image=MNKBG.jpg

Vet ej var de kan tänkas säljas i Sverige, men ofta kan man ju beställa hem på begäran på sport/friluftsbutiker.

Fördelar: Grym sula med bra dämpning och ypperligt grepp. Sitter som gjutna och är någorlunda lätta. Som ni kan se på bilden har man ett plastknäppe över vristen och två inställbara remmar över nederdelen av foten.

Har haft dem hela sommaren nu dagligen i all slags terräng (inklusive alltför mycket asfalt) och de är fortfarande tip-top.

Jag har gått igenom olika sandaler från Adidas, Merell, Teva mfl och aldrig varit helt nöjd. Kardborreband blir bara sämre och sämre från dag ett och de funkar dåligt i vatten. På några (Merell) har tom sulorna spruckit efter någon säsongs användande. Andra, som tex mina Teva Wraptor hade konstruktionsfel som gjorde att plasten gnagde igenom stoppningen i hälen. De stinker heller inte lika illa som tex ett par Teva (Terra-FI?) jag hade med någon slags "anti bacterial"-sula... Nu är jag för första gången helt nöjd, och det händer inte ofta med utelivsprylar jag inskaffar.

Rekommenderas! Jarl.
 
jarlmoden; sa:
Jag har gått igenom olika sandaler från Adidas, Merell, Teva mfl och aldrig varit helt nöjd.
Jag är inne på mitt andra par Merrell Strider (de första blev stulna, alternativt uppätna av den här rackaren http://members.chello.se/lars.bergqvist/Sipadan/page30.htm ) . De är helsköna, men jag har varit en svartfot hela sommaren pga att de färgar av sig rejält när de blir blöta. Hur håller färgen på Nike ACG när de blir blöta? Plastsula?

/Lars
 
De färgar inte av sig alls. Tvättade dem i helgen genom att vada ut i havet i Brighton och det var inga problem. Undersulan (heter det så?) är av märket "Vibram" och i ganska mjukt gummi, som dock inte slits fort. Översulan (?) är troligen något slags cellgummi, bekvämt är det i alla fall. En fördel med sulan gentemot hypade Teva är som sagt att de inte alls stinker på samma vis. Fler fördelar gentemot många sandalmodeller är att de skyddar tårna en smula med en upphöjd kant framtill. När jag (som ren amatör) klättrade på en inomhusvägg drog jag bara åt dem lite extra och hade inga problem med dåligt grepp. De duger även för kortare pass på löpband. Om ni passerar London kan jag f.ö. rekommendera Snow & Rock på Kensington High Street, inte billigast men mkt bra utbud. Jarl.
 
En nackdel med sandaler som Merell Strider är att de med skinn och mocka/nubuck inte klarar väta särskilt bra även om de är mysiga på torra land. När mina Adidas med smart snörning men alltför tunn sula blev stulna i Nha Trang, Vietnam, av ett gäng ettriga småungar, blev jag tvungen att köpa ett par sandaler liknande dessa; http://www.adaptoutdoors.com/catalog/footwear/images/merrelstrider.jpg , tror det var "Pirat-Reebook". De ruttnade dock efter leran och blötan i Mekongdeltat så de slängdes innan hemresan... Jarl.
[Ändrat av jarlmoden 2002-08-28 kl 22:05]
 
Nike sandaler

Jodå, mina köpte jag i våras på Intersport i Länna söder om Stockholm för 800 pix och de uppfyller alla mina krav på hur paddelsandaler skall vara :Torkar snabbt,sköna att ha på sig våta som torra,färgar ej av sig.Vibramsulan verkar vara slitstark då jag knallat runt en hel del med dom i sommar.
/Bosse.
 
Själv traskar jag omkring i ett par Ecco Cosmo, gick på ca 800 spänn även de. Köpte dem i början av sommaren och får fortfarande smärre ångest när jag måste ta av mig dem. Det är en ren njutning att gå i dem! Rekommenderas, även om jag visserligen inte testat att använda dem på vandring.
 
Mina erfarenheter

Köpte ett par Merrel (såg ut som strider men dom var svarta) i höstas. Det första som hände var att jag fick skavsår (får aldrig skavsår annars). Sen så visade det sig att innersulan färgade av sig. Gick runt med svarta fötter i våras. Gick inte att tvätta bort, fick lov att nöta bort skiten. Sen om man råkade blöta ned sig tog det två dagar innan sandalerna var torra igen. Behöver jag säga att jag hivade mina sandaler så långt ned i soptunnan som jag kunde (efter 1/2 år). Köpte ett par Teva storm på rea för 250:- istället. Fungerar perfekt... (KISS keep it stupid simple)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.