Grundträning

Tänkte nu börja klättra här inför sommaren iom att jag är less på gymmet (har gymmat aktivt i ca 7mån, 4-5ggr/vecka) Och funderar nu på hur klättringen tillsammans med gym kan skapa ett toppenschema.

Min fundering var att köra 3gånger klättring i veckan + 1-2pass på gymmet och därefter en springtur på helgen.

Men vilka muskelgrupper / övningar är bra att träna tillsammans med klättringen? dvs som kan gynna mitt klättringsresultat.

(Kommer börja med innomhusklättring men antar att träningen är ung desamma)
 
Det är bra att träna de muskler som du inte använder så mycket när du klättrar så du inte blir roterad. I klättrandet använder man mycket dragande muskler. Är ganska ny i klättringen. Tycker det går bättre och bättre av att bara träna klättringsmusklerna genom klättring. Vill man fort fram kanske det går snabbare att kombinera med gym?

För mig var det en helt annan sak att komma ut på klippa. Helt annan klättring än på inomhusvägg för min del. Prova lite klippa så känner du kanske bättre vad du ska tänka på när du kör inne.
/Janne
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.