Grovt jaktbrott

Ett är i alla fall säkert. Utan jägare och jägarförbundet som utövar viltvård på sina marker skulle vi bli flera arter fattigare i skogen och huvudsakligen ha mårdhund, kråka och vildsvin i skogarna. Dessa skulle konkurrera ut andra arter och sjukdomar skulle spridas okontrollerat. Det skulle jag kalla kaos i alla fall.
 
Ett är i alla fall säkert. Utan jägare och jägarförbundet som utövar viltvård på sina marker skulle vi bli flera arter fattigare i skogen och huvudsakligen ha mårdhund, kråka och vildsvin i skogarna. Dessa skulle konkurrera ut andra arter och sjukdomar skulle spridas okontrollerat. Det skulle jag kalla kaos i alla fall.

Ja precis så är det ju i alla nationalparker där jakt inte bedrivs! Totalt kaos! öhhh....

Mvh
Erik.
 
Ja precis så är det ju i alla nationalparker där jakt inte bedrivs! Totalt kaos! öhhh....

Mvh
Erik.

Det bedrivs skyddsjakt (föregås av riksdagsbeslut) dessutom har varken älgen eller vargen en fast adress :) våra 26 nationalparker är inte stora till utan i den bemärkelsen. Märk väl att naturreservat är jakten "fri", helger brukar dock vara fredade.
 
Märk väl att naturreservat är jakten "fri", helger brukar dock vara fredade.

Du har fel! Vad som gäller i naturreservat framgår av beslut och bestämmelser för varje enskilt reservat.

För övrigt finns det åtminstone en nationalpark där det bedrivs jakt. Alltså inte bara skyddsjakt.

Dessutom har vi 29 nationalparker. Inte 26
 
Du har fel! Vad som gäller i naturreservat framgår av beslut och bestämmelser för varje enskilt reservat.

För övrigt finns det åtminstone en nationalpark där det bedrivs jakt. Alltså inte bara skyddsjakt.

Fel? Ser du kaninöronen kring ordet fri?

29 verkar vara den aktuella uppgiften, tack för rättelsen.
 
Bara ett ex

vildsvinen, har kommit hit utan hjälp, klarar sig utan människan, finns idag ca 150 000 i Sverige,
Har för mig att man skjuter ca 80000 varje år..... om man inte gör något så fördubblas stammen på 6 år..... Det blir ett problem, borde väl alla begripa.
Vi har kanske 400 vargar i dag, hur många har vi om 5 år ???
Björn ???
Kommer landsbygden att överleva???
 
vildsvinen, har kommit hit utan hjälp, klarar sig utan människan, finns idag ca 150 000 i Sverige,
Har för mig att man skjuter ca 80000 varje år..... om man inte gör något så fördubblas stammen på 6 år..... Det blir ett problem, borde väl alla begripa.
Vi har kanske 400 vargar i dag, hur många har vi om 5 år ???
Björn ???
Kommer landsbygden att överleva???

Halaj!

Jag har förstått det som att vildsvinens utbredning här började med svin som rymde ur hägn. De har alltså kommit hit med människans hjälp.

Men jag ger dig rätt här. Vildsvin är ett problem. Kanske främst för att de inte har naturliga fiender som kan hålla populationen i schack. Förutom människan, förstås. Och jag har läst att jägare är inte så sugna på att jaga vildsvin, eftersom de sägs vara så skygga och svåra att få på kornet. Men är det verkligen så? Kolla in min bild nedan, tagen vid färjeläget i Swinouschie, Polen. Sugga med 5-7 kultingar. Jag kom ca 15 m från dem innan morsan glodde misstänksamt på mig, så jag avstod från att gå fram och klappa dem.

Och vargar är tydligen inte heller sugna på vildsvinskött, eftersom de kan bita ifrån sig ganska bra. Eller så är det bara av samma orsak som att isbjörnar inte äter pingviner: vargarna finns i norr, och svinen i söder. Jag vet inte.

Men det här med landsbygden; hur menar du nu? Att folk, i ditt scenario, utan jägare, kommer att dö av svält utan kött? Eller att glupska vargar väller ut ur skogarna och äter upp alla människor?

//T
 

Bilagor

  • morska.jpg
    morska.jpg
    55.2 KB · Visningar: 347
En sak som jag personligen tycker är lite lustig, är att jägare så ofta är emot ökad förekomst av rovdjur. Dels för att de (om rovdjuren är tillräckligt många) utgör jaktbart vilt, dels för att älgstammar (och även andra djurarter, frstås) som utsätts för rovdjurstryck med stor sannolikhet blir friskare. Som utövare av naturligt urval är den mänskliga jägaren dålig, nämligen.

Anledningen till att en del jägare är emot rovdjur (inte alla) är inte pga "kokurensen" om viltet. Många jägare är landbyggdsbor som livnär sig eller har grannar, nära och kära som livnär sig på olika former av djurhållning som får och kor osv, vilket en ökad rovdjursstam kan ställa till ett problem för. Därför är dessa kritiska mot stora rovdjursstammar i första hand. Många samer jagar också men dom ser heller inte vargen som ett problem för viltet utan som ett problem för renskötseln i första hand.

Tycker du inte att det är lika lustigt att vår älgstam som beskattas på det sätt den gör också är så livskraftig som den är???? Detta kan ju jämföras med vargstammen som inte beskattas alls, vars individer till en del har hälsoproblem med felutvecklade bett och höftleder och som nu dessutom börjar bli skabbangripna.

Att dessa vargar skulle bidra till en friskare älgstam tvivlar jag å de grövsta på. Vargen är och förblir en opportunist. Den ger sig inte på det krävande arbetet att jaga stora friska älgar eller gamla sjuka heller förden delen om det finns en fårhage att hitta föda i med minimalt med arbete. Framför allt om vargarna pga inavel har problem med bett och höfter! Den mänskliga jägaren däremot är fullt kapabel till att välja ut vilkla arter och vilka individer av dessa arter hon vill jaga, nämligen.
 
När det gäller älgstammens sammansättning måste jag ju säga att jägarna har lyckats fantastiskt bra med att selektera fram en älgstam med oerhört låg medelålder, tjurbrist och onaturligt låg andel tjurar med stora horn. Den selektionen hade nog knappast vargen lyckats med.
 
När det gäller landsbygdens överlevnad menar jag att om vi tillät rovdjuren att växa fritt så skulle de bli i princip omöjligt att bedriva djurhållning, Ingen skulle våga satsa på det och det skulle naturligtvis betyda att färre människor skulle bo kvar. Vi ser redan idag hur landsbygden avfolkas pga arbetsbrist, det finns för få jobb.
Många bor i dag på landsbygden bla för att man är jaktintresserade och skulle det bli omöjligt att jaga flyttar man till stan..... Men, kanske en del folk skulle flytta ut från stan för att kunna leva med alla djuren nära sig....

När det gäller älgstammens storlek och sammansättning är det problem idag eftersom det är så många faktorer som styr tilldelning och avskjutning. Ekonomin är ett stort problem, i södra delen av landet är det relativt dyrt att jaga älg vilket påverkar bla avskjutningen. Tyvärr är det de stora markägarna, skogsbolagen som styr både tilldelning och kostnader. Skogsägarna vill ha en låg älgstam MEN man vill samtidigt kunna sälja jakten.
Jägarna vill naturligtvis få valuta får det man betalar och skjuter då inte alltid rätta djur, man vill få kött i frysen bla..

När det gäller vildsvinen så skulle det behövas skjutas många fler varje år för att stoppa utbredningen. Tyvärr börjar det bli svårt få avsättning för köttet vilket gör att många jägare avstår från att jaga för, tro det om ni vill men jägarna skjuter inte vilt för att slänga dem på soptippen.

Frågan står dock kvar obesvarad... Vad kommer att hända OM all jakt upphörde, å då menar jag ALL jakt, inkl skyddsjakt, eftersök mm.

Ni som inte gillar jakt å jägare kanske har ett svar på min fråga.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
grodanbolle Jägare dömt för jaktbrott. Jakt 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.