Ground Cloth på svenska

Ett alternativ till groundsheet är ju att skippa den. Men det beror ju lite på hur man s a s jobbar när man är ute. Har man lite prylar är det ganska lätt att ha det mesta i ryggsäcken nattetid, tycker jag. Oftast har jag liggunderlagen utanför eventuella bivys. Är det blött brukar jag lägga regnbyxorna på ena sidan överkroppen/höfterna och regnjackan på andra. Någon packpåse kan adderas för att ge lite golvutrymme och plats att stödja någon armbåge utanför liggunderlagsytan.

Jag har ofta undrat över amerikanarnas fascination kring groundsheets, eftersom jag klarar mig så bra utan. Har diskuterat detta med Chris Townsend, som ju är väl förtrogen med båda sidor av Atlanten när de gäller backpacking. T ex att markerna i USA generellt är torrare/vassare/smutsigare pga att det mesta är inlandsklimatdominerat, jämfört med våra fuktiga marker. Jag tror aldrig att vi kom till någon slutsats. Men kan man etablera rutiner som innebär att man inte behöver något groundsheet så är det ju en sak mindre att bära.

Jörgen
 
Så sant som det är sagt, har aldrig använt ett förut så varför börja nu? Nu sitter jag dock på en sprillas superlight bivy som är extremt tunn och det sista jag vill göra är att börja med att punktera den. Blir en vecka i Cilentro e Vallo di Diano i södra Italien i Juli och jag har ingen aning om hur marken är där. Men på sikt blir den nog inte speciellt långvarig...
 
clasan och rustas täckplaster är för tunna... de går sönder fortare än kvickt. Har testat den blåa täckplasten, det sög...
Byggplasten funkar men, jag kände att den va overkill (har däremot funderat på att göra en genomskinlig tarp av den lätt-armerade :)

Nåja. prova på... ska bannemig försöka kolla med sömmerskorna om vad de är de har förnåge.

Jag motiverar marktäcket med att jag rör nått förbenat mycke på mig när jag sover... behöver nått att rulla ut på :)

BZ/
 
Det låter bra!
Jag försökte leta på olika byggvaruhus-sajter, men hittade inget. Finns det inte på internet så finns det inte :)

Jag vet inte hur det ligger till viktsmässigt, men jag tror Tyvek är klart mer hållbart än täckplast.

Jag har också försökt leta men hittar inte heller något. Dock vet jag att Trelleborg-gruppen genom MATAKI gjorde en "undertakspapp" av Tyvek som var så seg att man t.o.m kunde gå på den trots att den inte hade något underlag.
Hittar den dock inte nu längre. Kanske har marknaden för Tyvek, i Sverige, inte varit så bra.
//Peter
 
Ett annat alternativ är att ha ett bredare och längre liggunderlag.

Jag köpte mig ett Exped Doublemat (100 x 200 x 0,5 cm) som jag sen klippte ner till 60 x 200. Det väger drygt 200 gram tror jag.
Tanken är att kombinera det med en kort självuppblåsare. Fördelen jämfört med markplast är att det isolerar, dämpar, är tåligare och går att använda vid raster. Nackdelen är såklart att det väger avsevärt mer än markplast.
 
Intressant att du har använt Exped Doublemat, funderar på att skaffa en sådan som islolering i min hängmatta. vad är dina intryck av produkten?
 
Jag har också försökt leta men hittar inte heller något. Dock vet jag att Trelleborg-gruppen genom MATAKI gjorde en "undertakspapp" av Tyvek som var så seg att man t.o.m kunde gå på den trots att den inte hade något underlag.
Hittar den dock inte nu längre. Kanske har marknaden för Tyvek, i Sverige, inte varit så bra.
//Peter

Jag har sett Tyvek på rulle vid ett par olika byggen, så nog finns det!
Var privatpersoner kan köpa det är en annan fråga.

On topic: har också funderat över det här med ground cloth. Kan möjligen se ett behov om det är riktigt blött där man tänker sova. Men då brukar jag leta efter något annat ställe.
Annars funkar det bra för mig att ha med känsliga saker i sovsäcken och lägga resten bredvid mig. Maten placerar jag i en plastkasse och hänger upp i ett träd; kök, vattenflaskor osv tål att ligga ute; regnkläder och ryggsäck har jag under fötterna som liggunderlag; kläder har jag på mig eller i en packpåse som kudde. Sen är det bara några småprylar kvar, dem lägger jag i kepsen på marken bredvid kängorna.
/OJ
 
Intressant att du har använt Exped Doublemat, funderar på att skaffa en sådan som islolering i min hängmatta. vad är dina intryck av produkten?

Har ännu inte fältanvänt det, men har använt en så gott som identisk produkt från MEC

Slitstyrka och isolering är toppen. Den gula variant jag testade (det är Jörgens) är en smutsmagnet, vilket man ju kommer runt med en svart modell.
Men om man vill ha nån komfort att tala om bör man ju kombinera med en självuppblåsare eller mjuk mark,

För bruk i hängmatta skulle jag gissa att den är förträfflig.

Innan du köper: kolla runt om du har någon madrass-affär i närheten. De kan nämligen ha sånt här på meter. Jag har tänkt kolla med Specialplast, som har en butik i Stockholm, men det har ännu inte blivit av. Så jag köpte en Doublemat när jag ändå var hos Getout.
 
Hmm, nasta gang tror jag att jag helt enkelt ska lagga min neoair UNDER bivyn.. Starkare material och det ger mig mer plats att rora mig i pa natten. Problemet lost utan viktokning. Ibland tanker man inte langt..

Gillar alla tipsen i traden dock! Ett supertunt langt liggunderlag plus en liten neoair ar nog bland det basta funtionsmassigt. Det skulle aven fungera i en framtida superlatt "no frame"-ryggsack, till skillnad fran neoair och groundsheet.

Men jag vill fortfarande forsoka hitta ett billigt svenskt alternativ - just because!
 
Intressant att du har använt Exped Doublemat, funderar på att skaffa en sådan som islolering i min hängmatta. vad är dina intryck av produkten?

Jag har provat kombinationen hängmatta och doublemat en natt .
Betyget: väl godkännt.

En kompis har hållt på en hel del med under quiltar och annat och aldrig fått det att funka. Verkar krångligt tycker jag. Doublemat funkade problemfritt direkt. Man skulle kunna klippa ned det något för att minska/lätta det.

/OJ
 
mm, det verkar skönt med den extra bredden. Jag upplever att det är svårt att hålla mig kvar på ett standard liggunderlag i hängmattan. Det är isoleringen och vindskyddet man behöver det är inte så att det är knöligt i hängmattan.Den största fördelen med hängmattan i skogsterräng är att hur lätt det är att hitta lägerplatser, man slipper att leta efter en plan yta att ställa tältet på.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
komfortPerZonen Blöta trailrunners när man inte rör på sig? Lättpackning 56
Kriegsgrisen Sy på ett bra sätt vid bygge av ryggsäck Lättpackning 2
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
diwic Vad skulle du minska på i den här listan? Lättpackning 27
Dosferra Tips på dunjacka. Lättpackning 6
Saphire kokkärl på 2,5l? Lättpackning 8
grodanbolle Vad har ni på bena? Lättpackning 13
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
Friskus1 Kamera på vandring? Lättpackning 2
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
grodanbolle Sugen på ett Nitro Lite? Lättpackning 10
Christoffer Hedman Hårda kängskaft ökar belastningen på knän. Lättpackning 7
Kilo Lima Hur få lättare packning på skogsturer? Lättpackning 55
camoscio Utrustning på låglandet Lättpackning 1
grappen Pris på Tarptent Double Rainbow Lättpackning 26
gusbo Engelskt perspektiv på svensk utrustning Lättpackning 47
såg finns det tält på 1hg Lättpackning 12
Osterberg Vad tjänar jag på att byta liggunderlag? Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Paraply på fjället Lättpackning 52
tsd Storlek på liggunderlag Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - diverse prylar Lättpackning 8
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - utrustningslista Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - sovsystem Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - vattenförsörjning Lättpackning 6
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern - rulka Lättpackning 36
Jörgen Fjaderlatt.se Genom Sarek på vintern Lättpackning 5
Jörgen Fjaderlatt.se Gaskök på vintern - isolerade eller inte? Lättpackning 16
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
Martin Fjäderlätt Studiebesök på Primus Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Ultralätt klädd på älgjakten Lättpackning 74
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Packrafting - kurs på Yellowstone Lättpackning 3
andy69 Erfarenheter av lättare "på kroppen utrustning"! Lättpackning 42
kallefs Tabell för att föra in utrustning/vikter på nätet? Lättpackning 11
MickeArv Vikt på packning till kebnekaise Lättpackning 28
testudo Täta sömmar på tarptent Lättpackning 6
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Brune Jörgen Fjäderlätt på TV Lättpackning 0
oscar jensen Caldera Cone på väg! Lättpackning 0
estetdrägg Lite vikter på sidenprylar... Lättpackning 16
gusbo Bushbuddy på kalfjället, förslag på bränslen Lättpackning 18
mipert "En tredagarsvandring på Skåneleden drar ungefär tjugo kilo packning per person"... Lättpackning 25
gusbo Haglöfs LIM Ultimate jacka på rea 1000kr Lättpackning 3
Vättlefjäll Håll koll på vikten, ladda ner kalkylatorn! Lättpackning 9
MrZog Lätt ryggsäck på ca 50 liter Lättpackning 36
alven UL-prylträff på FairEnough? Lättpackning 1
Martin Fjäderlätt Vi har klämt på Haglöfs sommarnyheter Lättpackning 12
greenjuice Rekord på upptältning av Tarptent Contrail Lättpackning 1
PetNor Tips på tång och spegel. Lättpackning 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.