Grövelsjön

Tänkte kanske vandra i grövelsjön i sommar..är dock ganska dålig på att planera och så..är det nån som vandrat där? Vilken karta ska man i så fall ha? Hade tänkt vandra på den svenska sidan..är det nån som har nåt tips på en tur på 3 dagar-1 v. Hade även tänkt att bestiga storvätteshågna på hemvägen.

Grövelvandring

Låter intressant. Svenska turistföreningens hemsida har bra tips på vandringsleder kring Grövelsjön...

Fjällkarta W1.

Turförslag: Grövelsjöns fjällstation- Töfsingdalens nationalpark- Storvätteshågna- Grövelsjöns fjällstation.

Raskesven

Jag gjorde Raskesvens turförslag för ett par år sedan. Fin plats att övernatta på är vid leden strax norr om sjön Töfsingen där en bäck rinner ned. Om man är ute tre dagar hinner man utforska nationalparken litet mer. Jag var ute två dagar vilket blev litet stressigt.

En längre tur som jag varit sugen på länge är att gå Grövelsjön-Storrödtjärn-Rogen-Skebro-Svukuriset(Norge)-Store Svuku topptur-Sylen-Grövelsjön. Det torde hålla en sysselsatt minst en vecka...

God tur!

tack för era tips!

Har bestämt mig för att vandra tänndalen-grövelsjön...en tur på 4 dagar..var dock krångligt att hitta en bra resplan att komma till tänndalen. blir taxi den sista milen dit. ha en trevlig sommar på Er.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Norge

För några år sedan gjorde jag en solotur från Grövelsjön. Startade vid sjön och rundade Digerhogna, Susögda vidare till Femundmarka och tillbaka över Salsfjället. En trevlig liten tur som kan rekommenderas. Ex på kartor. Gröna kartan 162c, 172a.
Ha en go tur.

Rogen runt!

Jag var stugvärd i Storrödtjärn förra sommaren och de som vandrade Rogen runt verkade mycket nöjda! Glöm inte att fixa nyckel till de norska stugorna och inte att heller Rogenområdet innehåller en hel del sten... Se till att bada vid sandstranden invid Storrödtjärnen, fantastisk vit sand och fjäll i bakgrunden, mmm!!

God tur!!

Rekommenderar dig att gå sträckan Grövelsjön-Storrödtjärn-Rogen-Skebro-Svukuriset(Norge)-Store Svuku topptur-Sylen-Grövelsjön. Vi gick den för 2 år sedan under stark hetta.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips