Grövelsjön

Tänkte kanske vandra i grövelsjön i sommar..är dock ganska dålig på att planera och så..är det nån som vandrat där? Vilken karta ska man i så fall ha? Hade tänkt vandra på den svenska sidan..är det nån som har nåt tips på en tur på 3 dagar-1 v. Hade även tänkt att bestiga storvätteshågna på hemvägen.

Grövelvandring

Låter intressant. Svenska turistföreningens hemsida har bra tips på vandringsleder kring Grövelsjön...

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Fjällkarta W1.

Turförslag: Grövelsjöns fjällstation- Töfsingdalens nationalpark- Storvätteshågna- Grövelsjöns fjällstation.

Raskesven

Jag gjorde Raskesvens turförslag för ett par år sedan. Fin plats att övernatta på är vid leden strax norr om sjön Töfsingen där en bäck rinner ned. Om man är ute tre dagar hinner man utforska nationalparken litet mer. Jag var ute två dagar vilket blev litet stressigt.

En längre tur som jag varit sugen på länge är att gå Grövelsjön-Storrödtjärn-Rogen-Skebro-Svukuriset(Norge)-Store Svuku topptur-Sylen-Grövelsjön. Det torde hålla en sysselsatt minst en vecka...

God tur!

tack för era tips!

Har bestämt mig för att vandra tänndalen-grövelsjön...en tur på 4 dagar..var dock krångligt att hitta en bra resplan att komma till tänndalen. blir taxi den sista milen dit. ha en trevlig sommar på Er.

Norge

För några år sedan gjorde jag en solotur från Grövelsjön. Startade vid sjön och rundade Digerhogna, Susögda vidare till Femundmarka och tillbaka över Salsfjället. En trevlig liten tur som kan rekommenderas. Ex på kartor. Gröna kartan 162c, 172a.
Ha en go tur.

Rogen runt!

Jag var stugvärd i Storrödtjärn förra sommaren och de som vandrade Rogen runt verkade mycket nöjda! Glöm inte att fixa nyckel till de norska stugorna och inte att heller Rogenområdet innehåller en hel del sten... Se till att bada vid sandstranden invid Storrödtjärnen, fantastisk vit sand och fjäll i bakgrunden, mmm!!

God tur!!

Rekommenderar dig att gå sträckan Grövelsjön-Storrödtjärn-Rogen-Skebro-Svukuriset(Norge)-Store Svuku topptur-Sylen-Grövelsjön. Vi gick den för 2 år sedan under stark hetta.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips