Grövelsjön/Fulufjället i maj?

Har funderingar på att dra upp ett gäng scouter för deras första fjälltur under lovdagarna i mitten av maj.
Jag vill få dem till ett fjällområde rätt så långt söderut med tanke på avstånd samt snötillgång. Funderar mets på Fulufjället eller Grövelsjö-området.

Har någon erfarenhet från tidigare, hur det brukar vara med snömängd eller om det äv väldigt blött/kladdigt i mitten av maj. Hur bruka det var att vandra i dessa områden i mitten av maj?

mikeon; sa:
Har funderingar på att dra upp ett gäng scouter för deras första fjälltur under lovdagarna i mitten av maj.
Jag vill få dem till ett fjällområde rätt så långt söderut med tanke på avstånd samt snötillgång. Funderar mets på Fulufjället eller Grövelsjö-området.

Har någon erfarenhet från tidigare, hur det brukar vara med snömängd eller om det äv väldigt blött/kladdigt i mitten av maj. Hur bruka det var att vandra i dessa områden i mitten av maj?

Ganska ensamt skulle jag tro. Säsongen tar slut kring Valborghelgen. Många ställen passar på att stänga i maj för att vara lediga innan sommarsäsongen startar.

Förra året var det relativt mycket snö kvar över påsken (mitten april). I maj är dock risken stor att snösmältningen är i full gång, blött och jäkligt med andra ord. Bättre är att åka upp strax innan midsommar, mer upptorkat och litet mygg.

Månadens produkt: Trangia Nest
De nya tallrikarna, skålarna och muggarna packas smidigt och kompakt ihop med Trangias klassiska kök. Ta chansen att vinna och testa serien!

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.