Gröna Vita bandet!

Ett sympatiskt initiativ även om man anar att det inte enbart är ideella motiv bakom när man ser vilka som utgör "juryn".
 
Tja en modern hemsida med sedvanligt förakt för språket........

Ja, anses man som en rabiat språktaliban om man kräver att en webmaster/ett publiceringssystem ska veta vad Å är för något?

Att "om-sidan" inte innehåller något är rätt anmärkningsvärt. Vet de inte vad som ska skrivas där kanske man kunde vänta med hemsidan :)
 
Det där ser ju riktigt kul ut. Men jag vill nog hellre göra den gröna varianten.
Får man ta vilken sträckning man vill mellan start och mål?
 
"Vara Scandinaviska fjäll..." låter inget vidare...

Sen förstår jag inte poängen med att göra en tur längs den skandinaviska fjällkedjan enligt speciella regler. Visst, det är längre än en vanlig lång fjälltur, men inte så fruktansvärt mycket längre. I Norge är det med jämna mellanrum folk som går "Norge på langs" utan några speciella krusiduller.
 
"Vara Scandinaviska fjäll..." låter inget vidare...

Sen förstår jag inte poängen med att göra en tur längs den skandinaviska fjällkedjan enligt speciella regler. Visst, det är längre än en vanlig lång fjälltur, men inte så fruktansvärt mycket längre. I Norge är det med jämna mellanrum folk som går "Norge på langs" utan några speciella krusiduller.

Ja, så kan man ju resonera kring vasaloppet också. Eller kanske Havspaddlarenas Blå band ligger närmare till hands, som ju antagligen är förebilden. Det är ju stort att gå så långt så en liten utmärkelse är väl på sin plats?

Men om maninte gilla konceptet är det ju bara att låta bli att anmäla sig. Det skulle nog jag göra, för det lockar mig inte att låta sig begränsas av onödiga regler på semestern.

A
 
Det står att man inte får ta hjälp av motoriserade hjälpmedel.
På vissa ställen är ju båtskjuts det enda sättet att ta sig över vissa vattendrag, innebär det då att man antingen måste gå runt eller hitta en egen roddbåt och ro över?

Det står även att man inte får ta emot support i form av utkörda depåer men att det går bra om depåerna är utskickade i förväg och hämtas av fjällfararen själv.
Vad är skillnaden? Om familjen vill möta upp någonstans längs färdvägen så får dom alltså inte ha matpåsar med sig men däremot går det bra om jag skickat dom i förväg med bussgods. Har jag förstått detta rätt, tro?

Jag kanske skulle ha frågat dom som gjort hemsidan men det kan vara kul att se hur ni tolkar det hela först.
 
Jag har planerat att vandra Gröna Bandet inom 2-3 år och tänkte göra en "bekväm" variant.
Planen är att bo på hotell och i stugor där möjlighet ges, av mina planerade 65 nätter kommer 25 nätter sovas i säng.
Funderingen jag har är om detta är tillåtet enligt deras regler? Jag kommer hålla mig väster om alla de ställen dom kräver. Texten på hemsidan är lite luddig kan jag tycka, "boende i tält och/eller stuga är tillåtet. I depåerna är det fritt att nyttja vilken svit som helst".
Dom har en ganska omfattande lista på depåer men några av de ställen jag tänkt bo på finns inte med i listan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Stort parti vita blixten? Turskidåkning 11
Hermelin Vita blixten + NNN BC Magnum Turskidåkning 5
hajof70 Stålkant på Vita blixten? Turskidåkning 9
Wolfbrandt Vita Blixten Turskidåkning 13
Wolfbrandt Vita blixten Sökes! Turskidåkning 4
Banankontakt Kängor till vita blixten Turskidåkning 9
markanthus Vita blixten med stålkant? Turskidåkning 6
1145 Köpa vita blixten någonstans i mälardalen - sundsvall? Turskidåkning 3
landy Vita blixten Turskidåkning 20
tamino Nato- / Jägar-bindning till vita blixten Turskidåkning 10
estetdrägg Vita blixten + ? + Blötnäbbar. Turskidåkning 3
snokke Kängor/bindningar till Vita Blixten? Turskidåkning 11
johanniska Bindningar - Vita blixten Turskidåkning 32
mariaa Vita Blixten Turskidåkning 16
sarabackeus Skötselråd till Vita Blixten Turskidåkning 8
Islet Vita Blixten Turskidåkning 9
micke.lu VITA BLIXTEN? Turskidåkning 8
sajberjohan Tjära Vita Blixten Turskidåkning 18
ett_och_noll Valla Vita blixten? Turskidåkning 1
hfm76 Vita blixten Turskidåkning 8
Johan_olsson Köpa Vita blixten Turskidåkning 2
janneb80 Bindning och behandling av vita blixten Turskidåkning 2
bjärven Var finns Vita blixten?! Turskidåkning 7
Jolo Vita Blixten - råd!? Turskidåkning 1
lucky Vita blixten bindningar Turskidåkning 0
mcpete vita blixten Turskidåkning 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.