Grepp i tygvantar

Jag har ett par gamla Goretex tum-vantar (Extremittes). Har ingen aning om hur gamla, jag köpte dom beganat på Utsidan får några år sen. Dom är ganska bra förutom att de små gummi-prickarna (eller rättare sagt lapparna, ca 4*4 mm) som satt i innerhanden har ramlat av, vilket gjort att vantarna är väldigt hala. Innerhanden är gjord i kevlarförstärkt nylontyg.

Nu min fråga: Hur ska jag få bra grepp på vantarna? Jag har funderat på små prickar av liquisole, men det har ju inte nån superfriktion. Helst ska det vara starkt, ge bra grepp och inte paja andningsfunktionen för mycket. Några idéer? Är liquiseam bättre? Annat?
 
Silicon?

Prova med silicon. Kanske på en tygbit först. Hade en gång gjort en egen logotype som jag kantförseglade med silicon och det satt fast bra och greppade fint (fastän det inte var funktionen jag var ute efter). Smala strängar så kanske andningen finns kvar.

(Vet ej hur tyget eller membranet reagerar på Silicon, det provar du på egen risk).
//Janne
 
Väcker liv i den här gamla tråden. Precis som ursprungsförfattaren så har mina GTX-vantar råkat ut för samma sak. Att den gummerade ytan i handen helt slitits bort med åren. För övrigt är de fortfarande hela och läcker inte.
Med tanke på att det 20 år sedan tråden skapades kanske det finns något alternativ till att kladda med silikon/liquisole. Känns som det finns smidiga självhäftande laglappar i diverse olika material numera, men har dock inte hittat något som skulle kunna vara bra för till mitt ändamål. Kanske någon annan här på forumet har något förslag?
 
Väcker liv i den här gamla tråden. Precis som ursprungsförfattaren så har mina GTX-vantar råkat ut för samma sak. Att den gummerade ytan i handen helt slitits bort med åren. För övrigt är de fortfarande hela och läcker inte.
Med tanke på att det 20 år sedan tråden skapades kanske det finns något alternativ till att kladda med silikon/liquisole. Känns som det finns smidiga självhäftande laglappar i diverse olika material numera, men har dock inte hittat något som skulle kunna vara bra för till mitt ändamål. Kanske någon annan här på forumet har något förslag?
Har samma trista erfarenhet.
Vad tror du om kvällspyssel att klutta ut i duttar eller ränder:
https://panduro.com/sv-se/produkter/mala-rita/farg/textilfarger/stop-sock-28-ml-svart-350081
 
Tack för tipset. Får fundera lite till. Fick förslaget från en annan person att affärer som har bilklädslar mm kan ha självhäftande laglappar för att laga hål i skinnsäten som jag ska kolla närmare på.
Återkom gärna här om du hittar en bra lösning! Superdepp med en fin handske med greppyta som bara multnade sönder...
Men inte så mycket att förlora på mina handskar, kanske ska testa att tejpa upp mönster med maskeringstejp och sen klutta Stop-Sock i omgångar. Annars får de bli vandrings- eller löparhandskar enbart, går ju inte att greppa någonting längre...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.