Great Trango - Pakistan

Just nu i skrivande stund så befinner sig fyra norska guttar på toppen av Great Trango i Pakistan. De har gjort första repetitionen av Norwegian Route från -84, de har än så länge 27 dygn i väggen och kommer förmodligen att spendera ytterligare några dygn för att komma ner.

Snyggt jobbat grabbar!


peace
 
De har gjort första repetitionen av Norwegian Route från -84,

Hatten av för dem!

Men är du verkligen säker på att det är första repetitionen?

EDIT: Enligt en bekant så skall det ha varit en grupp japaner samt spanjorer på leden? Kanske de gjorde någon variant? Men du kanske vet något mer?

EDIT: Ursäkta mig men det är första då dessa inte klättrade upp till toppen? Eller kanske...?!

Alltså, dubbelt HATTEN AV FOR DEM!
 
Senast ändrad:
Det är troligen den första repetitionen, det ska vara två andra klättringar (försök) gjorda men utan att de har klättrat hela leden.

Sen klättrade John M och Xavier B en ny led (Grand Voyage -98) som använde sig av ett antal replängder av just Norwegian Route, så visst har det varit klättrare där tidigare, både på och vid sidan av leden.

För övrigt så är väl Johns och Xaviers klättring helt oöverträffad (när vi talar om Replag och inte prestationer som typ Takeyaso Minamiuras solo-nytur på närliggande Nameless Tower) då de klättrade som ett vanligt tvåmannareplag...

peace
 
Senast ändrad:
För övrigt så är väl Johns och Xaviers klättring helt oöverträffad då de klättrade som ett vanligt tvåmannareplag...

En dröm att klättra en led där och på det viset!

Men nu har letandet även satts igång av italienska bekanta och man har funnit denna notisen:

http://www.hormaclimb.com/adolfo.php

Adolfo Madinabeitia
3ª ascensión a la Ruta Sin Retorno en la GRAN TORRE DEL TRANGO, de 6.175 m en el Karakorum


Det skall även finnas en reportage in en gammal ALP med ett foto på toppen? Men vi inväntar svaret från en guru om alpinbestigningar, han vet i princip allt, så jag återkommer.....

Edit: Italienarna applåderar och lyckönskar deras nedfärd!
 
Om man vill veta mer om Norwegian Route och förstabestigningen, samt läsa en superbra klätterbok, så ska man försöka hitta "Trango, Triumf och Tragedie", skriven av Stein P. Aasheim som var med om förstabestigningen.

Tyvärr är den nästan omöjlig att få tag på...
 
Trangoboken lästes med stor behållning. I boken berättar Stein P om hur expeditionsdeltagarna filmade för Norsk televisions räkning. Enligt en norsk bergsguide jag känner blev det en dokumentär av materialet och det sändes på norsk tv. Trots att han är kamrat med Nils Faarlund vet han ingen som har den filmen. Hopplöst läge, men jag frågar: Är det någon som lyckats få tag på dokumentären om Trango 84???

"Bergtagen" som jag (och flera av oss på utsidan) tillförskansat mig/oss på otillåten väg efter rek på detta forat är ju riktigt bra. I den finns ett segment med klipp från Trango 84 men det hade varit roligt att se hela.
 
De Norske Gutterne är helskinnade, och nere på backen igen, de har toppat ut och firat sig ner med all utrustning till basen av Great Trango Tower.

Detta är en stor bedrift och alldeles särskilt starkt tycker jag att det är att det var just norrmän som gjorde denna bestigning - som vi alla vet omkom förstabestigarna Finn Daehli och Hans Chr Doseth under nedfirningen, efter deras top out den 4:e augusti 1984.

Jag vet av egen erfarenhet hur mycket de måste ha tänkt på sina föregångare under denna klättring, det måste ha varit en omtumlande och hjärtknipande upplevelse att planera och utföra detta projekt, det är så att jag själv får tårar i ögonen av stolthet och beundran för deras prestation.

Den stora anledningen till att jag personligen började med bigwallklättring var just Dag Kolserud's föreläsning om deras tragiska klätterresa till Great Trango, en gripande och stark berättelse som jag tydligt minns ännu - 24år senare.

Norrmännens prestation från 1984 är en bastant milstolpe i vår klätterhistoria, att ett skandinaviskt team satte upp en nytur på en av världens största och svåraste bigwall's var mindblowing - alla kanske inte fattade vad det var de egentligen hade gjort och varit med om på den turen (och kanske fortfarande inte fattar), men att det för evigt ändrade Dag Kolseruds och Stein Aasheim's liv det kan jag vara säker på...

Att Norska Trango Expeditionen -84 skulle bli en vägvisare för mina egna personliga mål visste jag inte, när jag blott 15 år gammal lyssnade till Dag's föreläsning. 20 år senare, när jag själv befann mig i Pakistan, på väg till samma plats för att etablera en 25dagars nytur på en annan bigwall, så kunde jag verkligen känna hur mycket deras öde faktiskt påverkat mig.

Erica och jag hade tom planerat att ta oss till den minnesplakett som finns uppsatt över Finn och Hans Chr vid foten av berget, för att visa vår respekt och beundran för deras prövningar.

Vi pratade ofta om deras klättring och funderade mycket på hur Dag haft det när han sprang runt på just dessa stigar som vi nu befann oss på, sökandes efter ett svar på vad som hänt. Vi tänkte mycket på Finn och Hans Chr's sista vandring till berget.

Aldrig kunde jag/vi väl ana att jag bara en månad senare skulle befinna mig i samma situation...

peace
 
Senast ändrad:
De Norske Gutterne är helskinnade, och nere på backen igen, de har toppat ut och firat sig ner med all utrustning till basen av Great Trango Tower.

Gratulerar!

Tydligen så skall spanjorerna inte heller tagit sig ända upp till toppen (enligt andra bud och gjorde någon variant på slutet). Förhoppningsvis kommer man att kunna läsa något om deras bravad framöver!

Men italienarna har även kommit med samma kommentarer att Doseth var väldigt långt i framtiden med sitt klättrande. Tydligen så var det inte förrän 1992 som Middendorf och Bongard hittade spår på toppen av deras bestigning (att de verkligen tagit sig upp), de var den andra gruppen på toppen via en annan led.

Det var även en annan duktig klättrare förra året i Norge och repeterande några av hans linjer och var väldigt imponerad, dvs 6c/7a i öppnande av leder..... (dvs 1979)

Får lugnt drömma vidare nu!
 
Jag har froskat en del i detta och jag tror den riktig beskrivning ar dessa norska killar gjort andra bestigningen av turen till toppen. Sedan har ett Spansk replag repeterat all klattring pa den norska turen upp till snofaltet under toppen. Detta med topo fins beskrivet i Densivel.

Vidare har ett Japansk replag ocksa gjort en epetition av turens klippa. Om dessa japaner var pa toppen eller inte rader det delade meningar om. Ett brittiskt team med bla Twid Turner traffade Japanerna efter deras bestigning och Twids uppfattning var att de nat toppen men japanerna var daliga pa engelska. Enligt Twid var det ett extremt kompetent japanskt team. Till detta ska sagas att Twid forsokte repetera turen men misslyckades efter detta mote.

Jag vet ocksa att Kurt Albert och Wolfagng Gulich forsokte repetera leden 89 men dom blev skrackslagna nar dom kom till foten av head wall.

Bongard Middendorf delar ett par replangder med den norska turen kring snofaltet pa mitten. Det bor dock sagas att GV ar en betydligt hardare tur och mer ihallande. Den ar orepeterad och nar den gjordes 92 sa var det andrabestigningen av toppen.

Oakta detta sa ar det en brutal bedrift.
 
Vilken Dröm :)

fantastistkt! vilka svenskar är det som gett sig på trango tower då? var inte johan luhr på och försökte?? eller minns jag helt tokigt?
kraaaaaaam anna
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...