Granite Gear Virga

öringen; sa:
Joakim Ambrosson; sa:
öringen; sa:
Snubben; sa:
lol :)

Jag kan nästan svära på att du inte ens har testat den där ryggan skarpt en längre tid med 13 kg.

Du kommer att få ont om du ämnar att använda den till de tyngderna.
[Ändrat av Snubben 2007-05-08 kl 23:27]

Men du vet såklart, eftersom du har testat den en längre tid?

Läs igen mitt första inlägg. Jag har ALDRIG påstått att jag använt den en längre tid, vilket förstår ni inte?

Jag är dock övertygad om att 13 kilo inte är något som helst problem för mig. För er kanske det är ett problem, vad vet jag. Köp inte ryggan isåfall, så är väl det problemet löst?

// Jocke

Mitt inlägg vände sig till snubben ;)

Sorry isåfall, såg bara mitt inlägg, därav reaktionen ;)

// Jocke
 
Joakim Ambrosson; sa:
[JAG anser (ingen aning vad de två herrarna över tror och tänker dock, men det är JAG som har och ska använda ryggan) att säcken täcker mitt behov upp till 10 dar. Själva volymen är inga problem alls, man kan fylla den i "locket" också med tex sovsäcken som är lagom fluffig beroende på modell. Men det är ju ingen Vulcan som Sven säger (han är bara avis *haha*) och ska ej heller lastas som en sådan. Säcken är ju gjord för lätt vandring.

Jag kan bifoga en excel-fil om du vill på min konfig. så ser du ungefär vad jag packar ner, mejla mig din mejl via utsidan så kommer ett svar så snabbt jag bara hinner! :)

// Jocke

Ok, det ska bli intressant. Jag måste säga att jag är lite skakad, hela mitt tidigare packnings-universum håller på att implodera. Tänk om en säck på 52 liter kan fungera för en tio-dagars-vandring...

Mail kommer!
 
tjonsson; sa:
Joakim Ambrosson; sa:
[JAG anser (ingen aning vad de två herrarna över tror och tänker dock, men det är JAG som har och ska använda ryggan) att säcken täcker mitt behov upp till 10 dar. Själva volymen är inga problem alls, man kan fylla den i "locket" också med tex sovsäcken som är lagom fluffig beroende på modell. Men det är ju ingen Vulcan som Sven säger (han är bara avis *haha*) och ska ej heller lastas som en sådan. Säcken är ju gjord för lätt vandring.

Jag kan bifoga en excel-fil om du vill på min konfig. så ser du ungefär vad jag packar ner, mejla mig din mejl via utsidan så kommer ett svar så snabbt jag bara hinner! :)

// Jocke

Ok, det ska bli intressant. Jag måste säga att jag är lite skakad, hela mitt tidigare packnings-universum håller på att implodera. Tänk om en säck på 52 liter kan fungerar för en tio-dagars-vandring...

Mail kommer!

Jag har tidigare använt en ännu mindre säck ;) Tar man bara med sig det man behöver och inte de man inte använder och packar smart samt väljer rätt utrustning så funkar det nog för dig också :) Tumma dock aldrig på säkerheten!

// Jocke
 
Joakim Ambrosson; sa:
Tanka gärna hem gratisprogrammet Unit Converter om ni tänker beställa från USA. Pound, inch och alla gängse konstiga mått finns att översätta ;)

Ännu enklare är att skriva till exempel 3200 cu in in liter i Google. De räknas om automatiskt. Funkar på valutor också, tex 110 dollars in sek

Man kan även gå in på http://www.fjaderlatt.se och göra likadant i vår sökruta :)
 
Jao, googles konverteringsverktyg är guld värt, det använder jag själv hela tiden när jag utrikes-shoppar. I Firefox är det smidigare ändå, när man kan göra konverteringarna i det lilla googlefältet i högra hörnet. Ctrl-k för att markera det snabbt, sedan dyker för det mesta den rätta konverteringen direkt upp som ett förslag när man har skrivit in t.ex sitt "cu in"- värde i fältet.

tjonsson: Jag har fått hem min Latitude Vapor men då jag också väntar på ett Tarptent Double Rainbow har jag inte kunnat fälttesta den än. Mina intryck än så länge är därför begränsade till:

1. Hantverket känns seriöst och rejält, bra dragkedjor, lättjusterad

2. Axelremmar, ryggplatta och höftbälte har riktigt trevlig vaddering

3. Jag tror att jag aldrig kommer vilja ha något annat än en frontöppnad ryggsäck igen, det känns grymt smidigt

4. Den är väldigt lätt enligt mina mått mätt, den kan förstås inte konkurrera viktmässigt med Golite Jam2 mfl, men jag tyckte ändå att det var värt att få lite förstärkt rygg mm. Skulle tro att jag strippar den ytterligare nån kväll när jag är uttråkad.

5. Den låter sig komprimeras rejält när den inte packas full
 
S_B; sa:
Jao, googles konverteringsverktyg är guld värt, det använder jag själv hela tiden när jag utrikes-shoppar. I Firefox är det smidigare ändå, när man kan göra konverteringarna i det lilla googlefältet i högra hörnet. Ctrl-k för att markera det snabbt, sedan dyker för det mesta den rätta konverteringen direkt upp som ett förslag när man har skrivit in t.ex sitt "cu in"- värde i fältet.

tjonsson: Jag har fått hem min Latitude Vapor men då jag också väntar på ett Tarptent Double Rainbow har jag inte kunnat fälttesta den än. Mina intryck än så länge är därför begränsade till:

1. Hantverket känns seriöst och rejält, bra dragkedjor, lättjusterad

2. Axelremmar, ryggplatta och höftbälte har riktigt trevlig vaddering

3. Jag tror att jag aldrig kommer vilja ha något annat än en frontöppnad ryggsäck igen, det känns grymt smidigt

4. Den är väldigt lätt enligt mina mått mätt, den kan förstås inte konkurrera viktmässigt med Golite Jam2 mfl, men jag tyckte ändå att det var värt att få lite förstärkt rygg mm. Skulle tro att jag strippar den ytterligare nån kväll när jag är uttråkad.

5. Den låter sig komprimeras rejält när den inte packas full

Granite Gear verkar mycket seriösa som sagt. Kan nog bli ett märke som blir vitt spridd även till Europa (en butik har ju i England iof). Det finns en butik i Sverige som ev. ska ta in Granite Gear inom kort ;).

// Jocke, som tjatat och haft sig ;)
 
Joakim Ambrosson; sa:
Smaken är som... baken.

// Jocke

Lite lättsamt :)


Rent teoretiskt för rationella människor så är den upplevda vikten (perceptionsmässigt) mindre för en generell person om man jämför en vikt på 14 kg med ett bra bärsystem vs 13 kg med ett dåligt.

Det är ett vetenskapligt psykologiskt "faktum" som generalisering.

Därav tycker jag det är ganska roande att ha skådat denna lättvikthysteri blomma ut på senare tid här på utsidan. Det är lite som en ny sekteristisk movement som har startat.
 
Bärsystem

Har jag fattat det rätt om ryggsäcken vi talar om är en påse med bärremmar på? Ingen ram, inget höftbälte att tala om?
Det vill säga att den borde ha ungefär samma bäregenskaper som min KIMM 35 fast själva säcken är större?

Bara nyfiken... alltid kul att få höra av folk som använt grejerna, inte bara läst om dom.

Uffe
 
Re: Bärsystem

Schneeberger; sa:
Har jag fattat det rätt om ryggsäcken vi talar om är en påse med bärremmar på? Ingen ram, inget höftbälte att tala om?
Det vill säga att den borde ha ungefär samma bäregenskaper som min KIMM 35 fast själva säcken är större?

Bara nyfiken... alltid kul att få höra av folk som använt grejerna, inte bara läst om dom.

Uffe

Japp, det är en påse med remmar på. Ryggplatta används liggunderlaget till som alltid följer med i vilket fall som helst. I mitt fall är det en ThermaRest Ridgerest som jag petar ner i ryggsäcken och det fungerar klockrent!

// Jocke
 
Svettigt?

Dessa lättviktssäckar förefaller(har bara sett bilder) ligga klistrade på en mycket stor del av ryggen. Blir det inte väldigt svettigt?

undrar Jan
 
Re: Svettigt?

JMel; sa:
Dessa lättviktssäckar förefaller(har bara sett bilder) ligga klistrade på en mycket stor del av ryggen. Blir det inte väldigt svettigt?

undrar Jan

Visst, det finns inga upphöjningar och gropar som i vanliga ryggsäckar, men det beror ju på hur mycket du anstränger dig, din egen svettmängd samt hur mycket vikt som ligger i säcken. Jag har dock inga problem med svett på ryggen om jag inte har massor med kläder på mig, men man ska ju självklart anpassa kläder efter väderlek.

Det jag nu börjat fundera på är om säcken t.o.m är någorlunda vattentät. Den har Cordura-väv som är mycket "flottig". Ska man göra ett test i badkaret ikväll måntro? ;)

// Jocke
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.