GR20

Någon som gått GR20 på Korsika?

Börjar man norr- eller söderifrån?

Behövs utrustning för klätterstig (sele + den speciella bromsen med två karbiner)eller annan teknisk utrustning?

Hur exponerad är den?

Finns enkla ställen att stiga av den 15 dagar långa leden?

Vattentillgång?

Tillgång på mat/torrfoder i stugorna?

Öppettider på säsongen och när är minst folk?

Kostnader för camping eller övenattning i stugor?

Nattemperaturer?
 
En bokrekommendation

Hej, det var många frågor! Jag har inte varit där på Korsika men har nyligen läst boken "Trekking in Corsica" av David Abram, Trailblazer. Där står alla dina svar på frågorna.

Jonas
 
Erfarenheter från 2002

Någon som gått GR20 på Korsika?

Jag och min flickvän gick GR20 från norr till söder mellan den 17 och den 28 juni 2002.

Börjar man norr- eller söderifrån?

De flesta börjar norrifrån men det spelar egentligen ingen roll. Anledningen till att vi valde att börja norrifrån var att det är bättre kommunikationer till den norra änden av GR20 än till den södra.

Behövs utrustning för klätterstig (sele + den speciella bromsen med två karbiner)eller annan teknisk utrustning?

Nej. På de flesta ställen där leden är exponerad finns kedjor och/eller vajrar att hålla sig i.

Hur exponerad är den?

Detta är naturligtvis otroligt subjektivt. Jag har bara begränsad erfarenhet av klättring och alpin vandring och jag tycker inte att GR20 är speciellt exponerad. I jämförelse med en vandring i svenska fjäll är GR20 emellertid väldigt exponerad.

Finns enkla ställen att stiga av den 15 dagar långa leden?

Det finns mindre vägar till några av refugerna (t.ex Asco). Dessa trafikeras dock inte av några allmänna kommunikationsmedel. Byn Vizzavona som ligger ungefär halvvägs är det bästa alternativet om man vill kliva av. Därifrån går det bl.a. att ta rälsbussen till Bastia/Calvi/Ajacchio.

Vattentillgång?

Inte lika bra som i svenska fjäll men förhållandevis god. Det finns vatten att tillgå vid alla refuger. Härutöver finns det en del vattendrag i anslutning till leden och även speciella källor/brunnar. Vi hade med oss varsin 1 l Platypus med slang samt en tvåliters Platypus. Vi fyllde dessa varje morgon och fyllde sedan på vid behov efter vägen.

Tillgång på mat/torrfoder i stugorna?

Ytterst varierande. I de flesta säljs det läsk, vin, bröd, pasta och chokladkakor. Asco och Bergerie de Tolla har utmärkta sortiment med gott om frystorkad mat. Även i Vizzavona är sortimentet OK men när vi var där fanns det inte speciellt mycket torrfoder utan mest helkonserver. Överlägset sämst var refugen innan Bavella (jag har glömt bort vad den hette) där det endast fanns Dark Dog Energy Drink och tonfisk på helkonserv...

Öppettider på säsongen och när är minst folk?

Jag vet inte när på säsongen som refugerna öppnar och stänger. Om du uppskattar att det är mindre folk längs leden råder jag dig att undvika juli och augusti.

Kostnader för camping eller övernattning i stugor?

3.50 € per person för camping och 7 € per person för att bo i refuge (2002).

Nattemperaturer?

Vi mätte aldrig men jag har svårt att tänka mig att det någonsin var under tio grader. Kanske något lägre vid den refuge som ligger på nästan 2 000 m höjd.

Avslutningsvis vill jag bara säga att GR20 en fantastisk upplevelse som jag varmt rekommenderar. Lycka till!

/Jonas
 
kul

jag och två kompisar gick en del av GR20 i sommras. vi startade i norr och gick i 5 dar. jättefin vandring med fantastiska fjäll överallt. vi gick i början av juli, högsäsong med andra ord. men det var inte alls så mycket folk som vi hade hört innan vi började gå. vi gick utan tält(och regnkläder, i alla fall jag!) och sov i refugerna som kan vara fulla vid högsäsong. så vi planerade att gå fort på dagarna för att försäkra oss om varsin sängplatsmen. men som mest var det kanske 10 personer som sov i stugorna. passa på att gå upp på monte cinto när ni är i asco. det kräver en dag extra men det är det värt. det tar ca 4 timmar. klätterdelen efter asco är rätt spännande, man tror att man har gått fel för det är rejält brant! rekommenderas!
 
Någon som gått GR20 på Korsika?

Börjar man norr- eller söderifrån?

Behövs utrustning för klätterstig (sele + den speciella bromsen med två karbiner)eller annan teknisk utrustning?

Hur exponerad är den?

Finns enkla ställen att stiga av den 15 dagar långa leden?

Vattentillgång?

Tillgång på mat/torrfoder i stugorna?

Öppettider på säsongen och när är minst folk?

Kostnader för camping eller övenattning i stugor?

Nattemperaturer?


I ennan tråd i detta forum besvaras en del av dina frågor. Bäst är att gå söderifrån därför att

1) Cirque de la Solitude kommer mot slutet, som en given höjdpunkt.

2) Vid sagda cirque har man närmre söderifrån.

3) De båda större klätterställena under turen därmed går uppför (fina grepp, f ö, lätt klättring).

Mer om Korsika finns på min hemsida http://www.huthyfs.com - scrolla ned en bit.
Berättelsen länkar till en suverän fransk site om GR20. Uppgifter om matservering (troligen bjuds det idag mer) och matförsäljning kan vara föråldrade.

Det rekommenderas att man renar vatten som man tar ur bäckar. Jag vet inte varför. I Alperna renar jag aldrig och i Pyreneerna på ett fåtal ställen jag läst om ska ha dåligt vatten.

Man kan behöva bära 2 liter på vissa etapper, jag tror jag bar 3 på en. Obs. att den nordligaste och den sydligaste etappen (speciellt den förra) börjar lågt att kan kräva extra mycket vatten.
 
tack för bra svar.

Alldeles för bra, skulle jag säga (om "teckning" ska tolkas som "täckning").
När jag gick, 2002, var det ett evigt babblande, både på olika ställen under etapperna och vid stuglägena.

Det kan ju vara tråkigt med massa babblande i telefoner..men anledningen till att jag frågar är att jag vill hålla bloggen så uppdaterad som möjligt under resan. Du vet i nte var man kan få tag på kontantkort till mobil i frankrike/korsika med hyffsade priser på datatrafik?

Ursäkta min dåliga svenska.. :p
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kekelund00 GR20 Trekking 7
Lasse Be GR20, igen Trekking 2
josefkarlstrom GR20, Pyrenerena eller annat alternativ Trekking 5
danielpihlgren GR20 - Korsika i juli/augusti 2009 Trekking 31
Magnus H Kök på GR20 Corsica Trekking 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...