Gps

Hej, finns det någon gps som går på vanliga batterier ? ja och en kompis tänkte göra road trip med moped till halmstad där han far bor. då behöver vi en liten gps som går på batterier.

Senast ändrad:
Vet inte om det är det bästa alternativet, förmodligen inte, men en friluftsgps går ju på vanliga batterier, och det finns fästen för styre... Jag har en Etrex Vista Hcx som jag är nöjd med. Jag använder den när jag cyklar mtb. Men jag vet folk som använder den på motorcykel oxå.

Dom är ju dock lite dyrare än vanliga enklare bilgps:er men frågan är om en bilgps är vädertålig?

Att söka hjälp på något MC forum kanske kan vara en bra idé?

//Thomas

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Du skrev inte var ni startar ifrân men ja skulle föreslâ att ni kör utan GPS.
Planera pâ karta, skriv en rutt och hâll koll pâ var ni är med karta och tripmätare.
Alla vägar ni kan tänkas âka pâ finns i vanliga vägkartor eller i nödfall blâ kartan.
Inte sâ hightech kanske, men nyttigt att kunna.

Om ni absolut ska ha en GPS sâ köp den billigaste ni kan hitta pâ Blocket. eTrex, Geko, GPS45, 38, Foretrex101 osv. allt duger om ni inte vill ha karta i den. Ska ni ha karta sâ blir det billigaste nâgon äldre eTrexvariant eller en GPS III eller V skulle duga. Har visserlien bara större orter o vägar med men duger för ert behov tror jag.

Tänk också på att har man en gång blivit med gps har man svårt att tänka sig att vara utan. Vad skall den eventuellt vara till efter cykelturen?
Bil-gpser är bara bra i bil, inbyggt batteri, tål inte regn. Man kan få dem billigt för under 1000-lappen men på cykel gör de sig inte särskilt bra, jag har provat med en Garmin 200 men tröttnade och köpte en gpsmap 60csx som är en mycket bra cykelgps som funkar utmärkt som allroundgps. Dom är relativt billiga nu i slutet av sin livscykel, det var därför jag köpte en.
Tyvärr är kartorna dyrare, skall man cykla är FriluftskartanPro trevlig, bilkartan Citynavigator inte all lika underhållande även om den kan sköta navigeringen bra.
Gps ersätter inte heller en papperskarta, den ger överlägsen överblick och man klarar ju sig utmärkt med bara den som sas här ovan. Men det är roligare med en gps...

Lugnt pâ jobbet idag.
Jag gjorde en snabb rutt pâ maps.google.se med bara trevliga mindre vägar, âkbara med moppe.
367km och hela sträckan lättnavigerad, igentligan klarar man sig med utskriften frân google, men en billig vägkarta är rolig att använda.

Naviatorer ska man inte använda innan man klarar av att hantera kartor, kompass och sunt förnuft.
Tycker man att det är svârt att ta sig nämnda sträcka sâ SKA man öva utan navigator.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips