GPS ?

Jag håller på att försöka och lära mig hur man läser kartor med hjälp av longitude och latitude, lite GPS o.s.v. Jag söker en sida där man kan lära sig lite mer om sådant här, på svenska. Tacksam för svar.

gps

På biblioteket kan du hitta ett och annat matnyttigt vad gäller GPS. Annars brukar det vara ganska sparsamt med svensk info om GPS. I många fall är det tyvärr dåliga översättningar och i allt för många fall är informationen inte heller korekt i sak.

kom ihåg....GPS är bara bra om man vet vad den och man själv håller på med!

Robin

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Instämmer!

Jag håller med helt och hållet.

Det finns mycket om GPS på internet, men en del är av tveksam kvalité, och nästan allt på utrikiska.

Kanske dags att börja författa... Undrar vad hustrun ska säga? Hon tycker jag är fixerad redan...

Dessutom måste man använda sin GPS en del, i oviktiga sammanhang, för att lära sig hur den fungerar.
Tänk på att den är som alla mätinstrument: Vad den visar och vad den menar är sällan identiskt.

Anders

Lantmäteriet !

På lantmäteriets hemsida visar de hur man plottar in en position i sin GPS från tex fjällkartan eller gröna kartan !

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips