GPS-varningar för fartkamror snart förbjudet?

Åtminstone i Sverige så brukar ju vägsträckor där det finns fartkameror ha varningsskyltar om radarkontroll. Och kamerorna ligger ju i kluster på rätt begränsade områden både är och utomlands.

Se t ex genvägen Lund - Trelleborg över Svedala för alla som hastar för att hinna med en färja. Massivt med kameror (och förmodligen väl motiverat säger en som brukade köra där innan Öresundsbron kom).

Man kan ju lägga in en egenPOI nära skylten som talar om att här kommer en vägsträcka med ökad risk för olyckor.

jag har aldrig brytt mig om att ladda ned kameraPOIs men tittade på det lite mer idag. Garmins POIloader medger att man laddar ned dem till kortet. Tar man ur sitt SD (microSD)-kort så finns det inga speedcam POIs i apparaten.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
inga problem

Vägverket är modernt i sitt trafiktänkande och de lämnar gärna ut nautiska postioner för trafikkamerona.
Jag bad nyligen i slutet av januari att få en förtecknning och det mötte inga hinder.

webplatsen

http://www.poidatabase.se/index.html

borde ta kontakt och samarbeta med vägverket för kontinuerlig uppdatering -för insamlnigsmetoden idag har en del felkällor och om hans databaser blir mer tillförlitliga kör vi alla säkrare på vägen !

Jo man använder ju gärna terminologi från sjön vid navigation vare sig det gäller till lands eller sjöss eller i luften.
I sitt sammanhag kan det många gånger förtydliga och inte missförstås möjligen bara irritera nomenklatur-och språkvårdare.
I det här fallet är det nog också exemplet med bilen på sjön befogat för VV databas för trafikkameror innehåller en del fel påstår de som arbetar med siten med trafikkameror enl min länk tidigare

Jo, jag begrep att du menade latitud/longitud, men tänkte att kanske inte alla gör det. Fast det finns kanske (felaktiga) koordinater i sjön också, då.

Anders

HMR; sa:
Jag kontaktade Claes Tingvall på Vägverket

"i Sverige eftersom vi har föraransvar där föraren måste identifieras. Skylten måste då synas, liksom ansiktet på föraren."

Jag kör ytterst sällan bil utan keps och mörka solglasögon. Kan ju inte gå att vara så säker på att mitt ansikte då är samma som på ett gammalt körkortsfoto. Innebär det att jag slipper böter från fartkamera i Sverige? Låter ju mycket generöst/dumt

jamo; sa:
Kan ju inte gå att vara så säker på att mitt ansikte då är samma som på ett gammalt körkortsfoto. Innebär det att jag slipper böter från fartkamera i Sverige? Låter ju mycket generöst/dumt
Eftersom vi i Sverige har ägaransvar måste man kunna identiera personen på bilden. Om identifieringen är svår lär det gå till domstol som gör bedömningen om fordonsägaren eller annan utpekad nekar till att ha kört.

Det kan synas generöst/dumt men har sannolikt med att göra att om man istället inför ägaransvar kan man knappast fortsätta dra in körkort eller utdöma hårdare straff vid riktigt höga hastighetsöverträdelser.

Man måste dessutom rimligen göra olika ansvarsbedömningar beroende på om det är en riktig polis eller en "plåtpolis" som registrerar hastighetsöverträdelsen, vilket rättssäkerhetsmässigt inte är någon idealisk situation.

Föraransvar är därför det vettigaste för att komma åt de allra värsta fortkörarna, som utgör den största trafikfaran, medan ägaransvar vore lite effektivare mot dem som kör "lite lagom" för fort.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips