GPS till svampskogen

Familjen tänkte köpa en gps till mor i födelsedagspresent. Den ska användas till största delen i de mellansvenska skogarna vid utflykter & svampplockning ( = waypointa de hemliga kantarellställena) och kunna hitta hem igen.

Eftersom jag har Friluftskartan (standard) över hela Sverige liggandes, så tänkte jag vi kunde spara in pengarna på karta... Så det får alltså bli en Garmin. Nu har jag dessutom lärt mig hur man kommer runt de flesta buggar & problem med MapSource, så jag tänkte helt enkelt ladda ett SD-kort till henne.

Frågan är bara vilken modell som kunde passa henne? Hon har basic datavana & kan hantera gps:en i bilen. Framförallt är det fråga om displayen & menyer -- hon börjar bli lite med åren & använder läsglasögon.

Någon som har idé vad som kunde passa? Har Etrex-serien för liten skärm? Hur skulle det funka med en Oregon? Har surfat runt lite & den har väl fått blandad kritik.. Men det viktigaste är att den är lättläst och lättanvänd för henne.

Familjen tänkte köpa en gps till mor i födelsedagspresent. Den ska användas till största delen i de mellansvenska skogarna vid utflykter & svampplockning ( = waypointa de hemliga kantarellställena) och kunna hitta hem igen.

Eftersom jag har Friluftskartan (standard) över hela Sverige liggandes, så tänkte jag vi kunde spara in pengarna på karta... Så det får alltså bli en Garmin. Nu har jag dessutom lärt mig hur man kommer runt de flesta buggar & problem med MapSource, så jag tänkte helt enkelt ladda ett SD-kort till henne.

Frågan är bara vilken modell som kunde passa henne? Hon har basic datavana & kan hantera gps:en i bilen. Framförallt är det fråga om displayen & menyer -- hon börjar bli lite med åren & använder läsglasögon.

Någon som har idé vad som kunde passa? Har Etrex-serien för liten skärm? Hur skulle det funka med en Oregon? Har surfat runt lite & den har väl fått blandad kritik.. Men det viktigaste är att den är lättläst och lättanvänd för henne.
Fördel med Extrex tycker jag är att den är liten och har få knappar. För en ovan användare blir detta nackdelar.
En 60CSX har fler dedikerade knappar som det står på vad de gör samt att skärmen är större (inte mer innehållsrik dock).
Nackdel med en ny modell (oregon/colorado) är att det kan vara en del barnsjukdomar som behöver uppdateringar och det kan nog vara frustrerande för en mindre intresserad early adopter.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ok, tack för svar. Tja, jag själv en 60csx som jag är helnöjd med, men funderade bara på om skärmen är för liten för henne. Men då är skärmen alltså ännu mindre på Etrex. Tekniska barnsjukdomar har vi haft nog av...

Det blev en Oregon 300 till mor, hon är helnöjd! Lite impad att hon är 60+ och lyckats lära sig hantera den. Kan läsa den bra och gillar att den spårar, så det bara är att gå samma väg hem. Hon har t.om. använt den inbyggda kompassen... Dock förser jag henne med färdiga SD-kort som jag laddar med lämpliga kartor, så hon slipper ju allt det där med Windows-Garmin--muppjuck-GPS-enhet-uppdateringar-som-inte-fungerar-strul som vi andra får slåss med...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips