GPS och paddling

Vilken typ av GPS lämpar sig bäst för långfärdspaddling ? Jag har aldrig haft en GPS, men har förstått att det finns flera olika sorter ?

kanske inte riktigt svar på din fråga men...
Jag har en Garmin Legend C, som i och för sig fungerar helt ok, men om jag skulle byta skulle jag skaffa en med knapparna på framsidan. Det är lite pilligt att trycka på sidorna när man paddlar tycker jag.
Lars

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag har en Garmin GPSMap 60CS och är rätt nöjd med det.

För att bättre kunna nyttja kartan skulle kanske en Magellan XL vara bättre p g a den stora skärmen, men jag gillar inte Magellans begränsade möjligheter att skräddarsy innehållet på diplayen. För paddling gillar jag att ha den typiska logg-visningen framme med distans, hastighet, tider osv.

Kan varmt rekommendera Garmin 60CS. Den får du lite billigare nu med nya CSx..... Har du stålar så är 60CSx ett bra alternativ.

Gillar inte alls Magellans begränsningar heller.

Garmin GPSMap 76CS

Har tidigare haft en Garmin eTrex Vista och nu under två säsonger en Garmin GPSMap 76CS. Den sistnämnda klart bättre när det gäller snabbhet att skriva om skärmen då man scrollar samt betydligt större minne.

Den här GPS:en skaffade jag för att använda med sjökort vid kajakpaddling (och då använder jag fästen från RAM, som är väldigt bra). Den fungerar även utmärkt för att få vägvisning då man kör bil även om man får nöja sig med olika pip-ljud då det är dags att svänga. Minnet rymmer alla vägar i hela Sverige - det klarar inte GPSMap 60CS som bara har hälften så stort minne.

För att ytterligare öka på batterilängden kan man nöja sig med GPSMap 76C.

Inför min HBB-paddling nästa år tänkte jag skaffa en GPSMap 276C som har mycket större display utan att enheten blir så mycket större, men den blir klart tjockare och kräver också tjockare plånbok :)

Vilken som

Kommer du attt använda tryckta kartor? i så fall kan du använda vilken som helst GPS för att tracka din tur. Vill du ha karta i GPSen så är en färgskärm trevligt. Stort minne behövs sällan i paddelsammanhang. jag föredrar topografisk karta framför sjökort pga bättre landinformation.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips