Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
GPS och Håkan Lans
- Trådstartare mellpat
- Start datum
Kepler; sa:Och var finns de epokgörande systemen för satellitnavigering och datorgrafik som journalisterna snackar om?
Det är användningen av GPS ihop med att visa sin och omgivningens position och riktning för alla i närheten. Tydligen standard på båttrafik.
Färggrafiken har jag för mej var det som gjorde att det blev färg på CRT-skärmarna. Ganska gammalt, men jag tror inte han drev på när det var aktuellt.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Radar vs Lans
Det är nog på det viset att just den teorin att H.Lans system skall ersätta radarsystemet tror jag är ett journalistiskt påhitt.
Vissa optimister har trott att detta skulle vara en möjlig utveckling. Inom sjöfarten trodde man att detta var möjligt och satsade på AIS systemet. Men efter att ha testat detta under några år så förstod man att det inte är en framkommlig väg att ersätta RADAR med AIS systemet. Man har därför inom sjöfarten fortfarande krav på Radar och kommer så förmodligen ha det under mycket lång tid framåt. Att ersätta RADAR med AIS är idag inte en säker väg att gå utan AIS systemet får ses som ett kompliment till RADAR och andra system.
En mycket svag länk i Håkan Lans system är att positionsmeddelandena går med VHF. Dessa meddelanden är lätta att störa och även manipulera (för den dåre som så önskar att sabotera).
Satelitnavigeringssystemt med GPS och senare även Gallileo kommer med hjälp av EGNOS och WAAS att ha den säkerhet som fodras i positionsbestämmningen av farkoster men tyvärr är inte positionsrapporteringen via VHF idag tillräckligt bergsäker för att ersätta RADAR system.
/Göran
Det är nog på det viset att just den teorin att H.Lans system skall ersätta radarsystemet tror jag är ett journalistiskt påhitt.
Vissa optimister har trott att detta skulle vara en möjlig utveckling. Inom sjöfarten trodde man att detta var möjligt och satsade på AIS systemet. Men efter att ha testat detta under några år så förstod man att det inte är en framkommlig väg att ersätta RADAR med AIS systemet. Man har därför inom sjöfarten fortfarande krav på Radar och kommer så förmodligen ha det under mycket lång tid framåt. Att ersätta RADAR med AIS är idag inte en säker väg att gå utan AIS systemet får ses som ett kompliment till RADAR och andra system.
En mycket svag länk i Håkan Lans system är att positionsmeddelandena går med VHF. Dessa meddelanden är lätta att störa och även manipulera (för den dåre som så önskar att sabotera).
Satelitnavigeringssystemt med GPS och senare även Gallileo kommer med hjälp av EGNOS och WAAS att ha den säkerhet som fodras i positionsbestämmningen av farkoster men tyvärr är inte positionsrapporteringen via VHF idag tillräckligt bergsäker för att ersätta RADAR system.
/Göran
Det ligger inte för mig att avundas någon som lyckats få ett FN-organ att utarbeta och anta en teknisk standard för trafiksäkerhetsbefrämjande radiokommunikation mot löfte om att släppa sitt patent men som sedan hotar med patentet när väl standarden blivit antagen.
http://66.102.9.104/search?q=cache:143nkIhOUxMJ:www.icao.int/anb/panels/acp
http://www.gpc.se/patent/index.htm
http://66.102.9.104/search?q=cache:143nkIhOUxMJ:www.icao.int/anb/panels/acp
http://www.gpc.se/patent/index.htm
Re: Defamation = Fötal
I inlägget före Jonas förekommer starka anklagelser om Lans agerande som åtminstone jag har svårt att se som något annat än en svartmålning av Lans som person, snarare än kritik av hans uppfinnargärning eller faktiska uppfinningar.
Jag ser bara att Jonas sänkte sig till den nya lägre nivå som redan slagits an i tråden.
Men nu var det faktiskt inte bara "...åsikt om en teknisk företeelse eller pryl...".soltek; sa:Nu har väl den här tråden passerat ett lågvattenmärke.
Att anklaga någon för förtal bara för man har en uppfattning eller åsikt om en teknisk företeelse eller pryl då tycker jag att botten är nådd.
I inlägget före Jonas förekommer starka anklagelser om Lans agerande som åtminstone jag har svårt att se som något annat än en svartmålning av Lans som person, snarare än kritik av hans uppfinnargärning eller faktiska uppfinningar.
Jag ser bara att Jonas sänkte sig till den nya lägre nivå som redan slagits an i tråden.
Jag har också en liten erfarenhet av hur det är att försvara ett patent. Jag uppfann, mönsterskyddade och patenterade skalor till kappseglingskompasser och erbjöd dem till Silva.
Först försökte de bara använda dem utan ersättning men en patentjurist övertygade dem om att skydden höll. Jag fick ett hyggligt avtal men VD/ägaren Tillander sade efter ett år att han tänkte sluta betala royalty. På min invändning att det vore ett avtalsbrott svarade han bara frankt att han förmodade att jag inte hade råd att processa mot dem. Sant då, dessvärre för mig. Mina protester till styrelseordföranden, en känd advokat, ledde inte till något heller.
På en båtmässa i Älvsjö ett par år senare fick jag dessutom höra av Silva Marins representant att det var en annan person som utvecklat kompassen åt dem. Denne är en god vän till mig och vi vet båda att det inte stämmer. Snyggt jobbat, först snor man uppfinningen och sedan förvanskar man historien. Skillnaden är bara att idag, tjugo år senare, skulle jag ha råd att försvara mig.
Det har såvitt mig bekant aldrig varit någon som trott att AIS skulle ersätta radar. Däremot är den ett komplement till och ibland en ersättning för radartransponders, som då de tar emot en radarsignal skickar tillbaka ett identifieringsmeddelande. Dessa har dock framför allt militär användning även om en del amerikanska företag ville att myndigheterna skulle gå på den linjen för civilflyget också. AIS fungerar dock även om farkosterna ligger i radarskugga i förhållande till varandra.
Det behövs ju inte mycket till signal för att störa ut GPS heller inom ett begränsat område så svagheten med VHF är bara en relativ begränsning.
Först försökte de bara använda dem utan ersättning men en patentjurist övertygade dem om att skydden höll. Jag fick ett hyggligt avtal men VD/ägaren Tillander sade efter ett år att han tänkte sluta betala royalty. På min invändning att det vore ett avtalsbrott svarade han bara frankt att han förmodade att jag inte hade råd att processa mot dem. Sant då, dessvärre för mig. Mina protester till styrelseordföranden, en känd advokat, ledde inte till något heller.
På en båtmässa i Älvsjö ett par år senare fick jag dessutom höra av Silva Marins representant att det var en annan person som utvecklat kompassen åt dem. Denne är en god vän till mig och vi vet båda att det inte stämmer. Snyggt jobbat, först snor man uppfinningen och sedan förvanskar man historien. Skillnaden är bara att idag, tjugo år senare, skulle jag ha råd att försvara mig.
Det har såvitt mig bekant aldrig varit någon som trott att AIS skulle ersätta radar. Däremot är den ett komplement till och ibland en ersättning för radartransponders, som då de tar emot en radarsignal skickar tillbaka ett identifieringsmeddelande. Dessa har dock framför allt militär användning även om en del amerikanska företag ville att myndigheterna skulle gå på den linjen för civilflyget också. AIS fungerar dock även om farkosterna ligger i radarskugga i förhållande till varandra.
Det behövs ju inte mycket till signal för att störa ut GPS heller inom ett begränsat område så svagheten med VHF är bara en relativ begränsning.
Ser att det finns en massa länkar på Ny Teknik om patentprocessandet samt kommentarer från den intresserade allmänheten. http://www.nyteknik.se/art/49927
Det bästa för alla vore förmodligen om någon med mycket pengar kunde köpa STDMA-patentet från Håkan Lans och sen lägga ned det. Patentet ser ut att vara ett exempel på när patent kan leda till att ny teknik blir försenad och fördyrad. USA begär väl förresten inga licenspengar från tillverkarna av GPS-apparater? Eller gör man det?
Det bästa för alla vore förmodligen om någon med mycket pengar kunde köpa STDMA-patentet från Håkan Lans och sen lägga ned det. Patentet ser ut att vara ett exempel på när patent kan leda till att ny teknik blir försenad och fördyrad. USA begär väl förresten inga licenspengar från tillverkarna av GPS-apparater? Eller gör man det?
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg