GPS när man vandrar?

Jag har en GPS som jag tänkte använda när jag ska vandra Vildmarksleden här i gbg.
Hur bra funkar dom ute i skogar? Jag menar inte täckning, utan hur detaljerade kartorna är.
 
Beror på kartan

De topografkartor som säljs till små GPSer från Magellan och Garmin motsvarar grönsaksbladet 1/50 000 (terrängkartan).

Vad har du för GPS-modell?

Thure
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Den har du nog inte mycket nytta av i skogen. Enligt Garmin kan den inte visa Friluftskartan, bara City Navigator och den visar inte stigar, höjdkurvor o. dyl., bara vägar.
 
Frågan var väl inte Om man behöver en GPS eller inte utan vad den ev visar... Kan väl vara bra att veta att en citynavigator inte gör större nytta i terrängen. Säkert fler som tänkt tanken.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Ändå kul med GPS då man kan se hur långt man gått, kopla till daton och få ut grafer på höjdförändringar mm. Eller varför inte skriva en turbeskrivning efteråt och visa polarna var man har varit. En karta i GPSén är ju inget krav men det är ju betydligt trevligare. Kravet är förståss att GPSén kan lagra spår och om det går med fordonsnavigatorer vet jag inte.
 
Du lär fâ ranta pâ ganska rejält om du ska hinna innan batteriet tar slut.
Du kan inte räkna med mer än 2-3 timmar pâ batteriet.
Och som redan sagts, du ser möjligen de vägar och sjöar som ligger i civiliserade delar av leden.
 
Om du skaffar dig en Garmin Legend HCX (eller varianter på den) eller GPSMAP60 CSX (eller varianter på den) så kommer du att kunna göra mycket kul. De har också MYCKET bättre batteritid. Nästan ett dygn. Båda dessa fixar diverse kartor, tex Friluftskartan 1:50000.

När jag kom hem från den senaste vandringen så läste jag in spåret i kartex, putsade bort några punkter som pekade alldeles fel och körde ut en jättefin karta.
Dessutom får du ju all sorts info du kan tänka dig, både när du är ute och när du kommit hem.
 
Jag har en Garmin GPSmap 60 och Friluftskartan. Funkar klockrent, de flesta vandringsleder och stigar finns med, vilket underlättar rejält när ledmarkeringarna helt plöstligt upphör och man inte vet vart man ska ta vägen!

Och batterierna (uppladdnignsbara Varta 2700 mAh) räcker LÄNGE! Har inte mätt tiden, men nån gång har jag varit iväg 2 dygn utan att byta batterier, så kanske runt 20 h. Och det var utan "Battery saver mode", upptäckte det just förra veckan (har haft maskinen ett år :))
 

avslutad210712

Gäst
Jag har en Garmin GPSmap 60 och Friluftskartan. Funkar klockrent, de flesta vandringsleder och stigar finns med, vilket underlättar rejält när ledmarkeringarna helt plöstligt upphör och man inte vet vart man ska ta vägen!

Och batterierna (uppladdnignsbara Varta 2700 mAh) räcker LÄNGE! Har inte mätt tiden, men nån gång har jag varit iväg 2 dygn utan att byta batterier, så kanske runt 20 h. Och det var utan "Battery saver mode", upptäckte det just förra veckan (har haft maskinen ett år :))

Sista svängen gick jag 6 dagar på en omgång GP och en omgång Varta vanliga alkaliska batterier och då hade jag fortfarande 3 av 4 streck kvar på batterimätaren på min 60Cs när jag kom fram. Kör alltid på Battery saver mode".
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.