GPS-inställningar

Instämmer med föregående postare. Systematiska fel kan försvinna om man stänger av/på GPS-mottagaren. Det verkar krävas en ganska liten störning i mottagningen för att det ska bli ett systematiskt fel som finns kvar en längre tid.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Jag använde en Garmin Oregon 550 med Friluftskartan Pro V2 Norra Norrland på fjällvandringen i augusti. Gick från Katterjåkk efter gränsen söderut och upptäckte snart att jag enligt GPSen vandrade mitt ute i sjöar och tjärnar eller 150 meter väster om jokken istället för som i verkligheten på stigen omedelbar öster om sjöar och vattendrag. En lägerplats var 100 meter ute i en fjälltjärn...

Senare, vid Vistassugan, så visade GPSen att jag stod ca. 200 meter från stugan med hjälptelefonen, när jag i själva verket stod på farstutrappan. Och hängbron över jokken vid stugan var enligt GPS-kartan ca. 200 meter norr om den verkliga platsen där jag gick på bron..

Efter att ha ställt om GPSen positionsformatet till SWEREF 99 TM så minskade felvisningen, men jag var fortfarande enligt GPS-kartan ute och vandrade mitt ute i de strida strömmarna i Abiskojokka (ca. 50 - 60 meter fel) och fjällstationen låg ca. 150 meter från sin verkliga plats.

I Uppsala, med den förinstallerade Europakartan, är felet bara några meter.
Tacksam för erfarenheter/idéer om det här, vad man kan göra, eller om man helt enkelt inte kan förvänta sig bättre.
I snöstorm och nollsikt vill man ju inte leta efter stuga/hjälptelefon inom en radie på 200 meter...

Hej hej!
Har precis samma gps som dig å upplever att ibland kan den flexa lite. runt 10m ibland.
Har dock inte fått möjligheten att åka norr ut och testa gps:en än.
Men är också ute efter de Ultimata gps inställningarna för denna modell av gps.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips