GPS i var mans hand

Snart skall Nokia lansera en ny telefon för alla friluftstokiga prylnissar. GPS och en massa andra roliga saker som ficklampa, termometer, kamera, ljudmätare och en massa annat smått och gott....

Låter riktigt lovande, dock skall man enligt informationen inte enbart lita på telefonens GPS. Återstår bara att se hur många stollar som kommer att ringa och berätta att de gått vilse trots att de har GPS på mobilen. =)

http://www.nokia.se/phones/5140/

Klämde lite på en sådan idag (dummy).

Den kändes trevlig, och när den har tappat lite i pris köper jag nog en sådan med GPS-skalet.

En kul lösning, som naturligtvis inte funkar optimalt för navigering.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Intressant!

Jag observerar att rent storleksmässigt så är den inte mycket mindre än min gamla 3310. Dock är vikten lägre.

Synd att det inte är en "klapptelefon" men man kan väl inte få det också när den är så proppad med funktioner.

Också tråkigt att den inte är fullt vattentät. Då skulle den vara en riktig "utetelefon". Verkar vara omöjligt att få tag i en sådan mobil.

~Paul~

Jag undrar hur väl GPS-funktionerna (både "tripmätardelen" och kartfunktionen) fungerar i en bil eller utomhus vid molnighet.

Jag har läst att funktionen kräver "95% clear sky".

Inte så kul om GPS-funktionerna bara går att använda vid molnfritt.

Pris?

Jag verkar inte hitta telefonen i någon av de stora kedjornas hemsidor. Vad kostar den egentligen?

/

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips