GPS i lagens namn [Värdelöst vetande, del 3]

Aftonbladet har läst tidningen Svensk Polis och förstått ungefär hälften och lagt till resten. AB skriver:

Polisbilar får GPS-sändare
Nu ska storebror se även var polisen befinner sig. GPS-sändare installeras på taket på alla polisbilar. Systemet finns redan i ambulanser och räddningsfordon.

-Tidigare visste man inte var polisbilarna befann sig. Nu ser man bilens exakta position hela tiden, säger en ansvarig vid polisen i Jönköping till tidningen Svensk Polis.

Signalen krypteras för att ingen obehörig ska kunna se informationen.
Tänk vilken fin GPS-mottagning det kommer att bli i närheten av en polisbil!

Om man vill veta vad det egentligen handlar om kan man läsa på http://www.polisen.se/inter/nodeid=5776&pageversion=1.html Där finns en länk till den ursprungliga artikeln samt en som handlar om digitala kartor.

Med tanke på hur mycket förvirring som råder även bland de som själva använder GPS, är det kanske inte så konstigt att det blir fel. Varje gång jag läser något i tidningarna, där jag själv vet hur det egentligen ska vara, brukar ungefär hälften vara fel. Det är det antagligen annars också.

Anders

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Fan va det gnälls, för en gångs skull var det ju inte helt fel:
Om polisbilarna har en GPS-mottagare - OCH en sändare som skickar GPS-datat så det går att hålla ordning på var bilarna finns i realtid, då är det väl inte helt fel att påstå att dom har en GPS-sändare?!
(GPS-mottagare KAN dom ju faktiskt ha använt länge)

Det skulle väl vara mer rätt att skriva "GPS-baserad positionssändare". Men tidningarna måste ju tänka på att skriva så vanligt folk fattar.

Det är väl därför de skriver att dykare har syrgastuber och sånt.

nermander; sa:
Det skulle väl vara mer rätt att skriva "GPS-baserad positionssändare". Men tidningarna måste ju tänka på att skriva så vanligt folk fattar.

Det är väl därför de skriver att dykare har syrgastuber och sånt.

men duuu.. man kan ju inte skriva fel för att folk ska fatta.. hur får man ihop detta..

jag tror mer det handlar om att journalisterna inte bryr sig om att kolla hur det verkligen ligger till och sedan chansar dom att att folk e så korkade att dom inte märker någon skillnad eller att dom inte heller bryr sig.. ibland tror jag att 90% som står i tidningarna e rent ljug..

-Patric-; sa:
jag tror mer det handlar om att journalisterna inte bryr sig om att kolla hur det verkligen ligger till och sedan chansar dom att att folk e så korkade att dom inte märker någon skillnad eller att dom inte heller bryr sig.. ibland tror jag att 90% som står i tidningarna e rent ljug..
Så sant, så sant. OK att de inte riktigt förstår eller orkar sätta sig in i hur ny teknik fungerar. Men att de aldrig lär sig? Jag tänker framförallt på klassikern "Inbrott i skola, 20 hårddiskar stulna". De finns överallt, industrispionerna... :)

Nu förstår jag inte gnället.

Jag skulle gärna titta på den där tösen även om hon hade BH på sig. Åtminstone om det inte fanns nåt snuskigare att tillgå.

Eller hur menar ni??

avslutad210712

Gäst
Mezzner; sa:
Nu förstår jag inte gnället.

Jag skulle gärna titta på den där tösen även om hon hade BH på sig. Åtminstone om det inte fanns nåt snuskigare att tillgå.

Eller hur menar ni??

Hon kanske har en GPS-sändare i BH'n så man vet var hon är ifall man vill se henne IRL (nu fick jag dit en trebokstavsförkortning som betyder "I Rött Linne" för Er som inte är så inne i chatt-branschen).

Mezzner; sa:

det var väl mer att rubrikerna på stan och på internet insinuerade på att flickebarnet skulle medverkat i porrfilm, medans det egentligen handlade om något helt annat... ville bara visa på hur sjuk nyhetsförmedlingen idag är..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips