GPS/Handdator

Tja!
Kanske en underlig fråga?
Funkar friluftskartan i handdator?
Jag har några delar ur friluftskartan som jag inte fattar hur jag ska kunna använda i min handdator. Jag behöver förmodligen ett speciellt program för att få det att funka. Min Garmin funkar ju utmärkt men den är väl byggd så och har rätt programvara från början.
Som sagt, kanske en dumm fråga, men jag fattar ju inte och är nybörjare.
Tack på förhand!
Anders

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Impa; sa:
Funkar friluftskartan i handdator?
Om du med handdator menar nån annan än Garmin egen eller är det just det du menar?! Jag skulle nog gissa ja i båda falllen..

Impa; sa:
Jag har några delar ur friluftskartan som jag inte fattar hur jag ska kunna använda i min handdator. Jag behöver förmodligen ett speciellt program för att få det att funka. Min Garmin funkar ju utmärkt men den är väl byggd så och har rätt programvara från början.
Kanske det är jag som är dum men jag förstår inte riktigt din fråga: är det så att du har en Garmin Pda? (det finns väl några stycken nu..?) och vill kunna använda Friluftskartan eller har du en annan Garmin produkt o köpt(lånat?) Friluftskartan o tänker försöka installera den i en Pda för att kunna använda som substitut för papperskarta? ELLER tänker du försöka installera ett GPS program i en Pda o mha av detta använda kartprogrammet (Fri)??
Mvh,K

Jag förtydligar.

Jag har en Garmin MAP 60 som jag kör friluftskartan i. Den är dock utlånad en tid för tillfället.

Frågan är dock om jag kan använda samma kartor i min handdator. Det är en Dell Axim 50V. Operativsystemet är Windows Mobile v5. Till den har jag en GPS antenn (bluetooth). Använder den bland annat som navigator i bilen med TomTom navigator v5.210.

Frågan är då vad jag behöver för speciell programvara i min Dell för att köra friluftskartan (eller bluechart för den delen)?

Eller kanske någon annan karta, som det antyddes i ett av svaren åvan.

Tacksam för fiffiga tips!
Anders

Impa; sa:
Frågan är dock om jag kan använda samma kartor i min handdator. Det är en Dell Axim 50V. Operativsystemet är Windows Mobile v5. Till den har jag en GPS antenn (bluetooth). Använder den bland annat som navigator i bilen med TomTom navigator v5.210.
Garmin har en programvara som heter Que som är avsedd för Pocket PC. Den följer med när man köper Garmin GPS 10 Deluxe. Med GPS 10 och Que kan man köra alla olåsta Garmin-kartor och låsta kartor som man har köpt en licens till.
Eller kanske någon annan karta, som det antyddes i ett av svaren åvan.
Lantmäteriet har ett helt gäng digitala kartor som kan köras i Pocket PC med programmen OziExplorer/OciCE och Fugawi.

Lantmäteriets tryckta kartor kan skannas in, kalibreras och köras i Pocket PC med Oziexplorer/OziCE och Fugawi.

Programmet mapedit finns på http://www.geopainting.com och kan omvandla Garmins vektoriserade kartor till bit-map-kartor som kan öppnas med Oziexplorer/OziCE.
[Ändrat av Store 2006-04-23 kl 18:34]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips