GPS från USA

Hejsan. I dagens läge är det ju populärt att beställa saker på nätet. I mitt fall gäller det GPS. Jag satt och diskuterade med en kollega på jobbet som upplyste mig om att jag kanske skulle ta reda på vad det är för adapteruttag i själva GPS-navigatorn. Är det någon annan än vad som är i europa så kanske man inte tjänar på att köpa från USA.
Samma sak gäller ju om själva laddningsadaptern är utformad på ett annat sätt.

Någon som vet?
/Johan

avslutad210712

Gäst
apfaktor; sa:
Hejsan. I dagens läge är det ju populärt att beställa saker på nätet. I mitt fall gäller det GPS. Jag satt och diskuterade med en kollega på jobbet som upplyste mig om att jag kanske skulle ta reda på vad det är för adapteruttag i själva GPS-navigatorn. Är det någon annan än vad som är i europa så kanske man inte tjänar på att köpa från USA.
Samma sak gäller ju om själva laddningsadaptern är utformad på ett annat sätt.

Någon som vet?
/Johan

Vad menas med ett adapteruttag? Om du menar ett uttag för att ladda batterierna så finns det inget inbyggt sådant i tex en Garmin 60xyz utan du får ta ur dina laddningsbara batterier och ladda dem med en separat laddare som du själv får köpa för någon sådan följer inte med. En 60 xyz går också att köra på alkaliska batterier varvid behovet av laddare helt faller bort.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Bilnavigatorer laddar man ju vanligtvis aldrig specifikt, utan det räcker med det som blir när man ändå kör bil.
Men om de har en medföljande laddare, är den ofta i USA-utförande. För Garmin gäller numera att laddaren alltid är en USA-version, men i Europa medföljer ett gäng adaptrar, som man använder för att själv bygga om laddaren till rätt utförande för Schuko, UK eller AUS, beroende på var man är.
Praktiskt när man reser, om det exempelvis är en Nüvi som man mest kör handhållet då.

Anders

USA-köpt

Nyss hemkommen från USA med min nyinköpta Garmin 60CSX.
Den fungerar perfekt även i Sverige. Har även köpt Friluftskartan Pro och laddat in den. Den fungerar helt perfekt. Då den här apparaten har en vanlig USB ingång kan man driva den från bilens ström, men ej ladda.
Batterierna laddar du utanför apparaten.
Menyerna är på Engelska, men vad gör det. De flesta i sverige fixar ju Engelska.
Men kola priserna, de skiljer en del från olika inköpsställen. Jag gav ca 3200 SEK, hos en handlare i Wisconsin.

Det finns ingen adapter 240V växelström - GPS-enhet.
Den går ju på två 1,5 V batterier och hur du laddar dem spelar ingen roll.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips