GPS-förslag

Jag har utrustat min snipa med en Garmin GPS-map 520s med tillhörande ekolod och kartmaterialpå minneskort.

Det jag undrar över är vilka andra programvaror man kan använda i en PC om man vill ha den möjligheten. Fugawi har jag förståt är ett alternativ men jag har lyckats förstå att det finns ett anat alternativ som jag tror heter sea-shore eller något liknande. Detta ska vara et gratisprogram och blir ju därför högintressant om det visar sig fungera som avsett.
Hoppas på hjälp med förslag gör Christer

Garmins nRoute är gratis. Tankas hem från deras website. Koppla in GPS:en och PC-skärmen blir en kartplotter.

Det förutsätter att du köpt kartorna på DVD och inte på kort. Men det skall man ju ändå göra av flera skäl.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Omöjligt att importera kortversion till PC

Jag har inte alls följt med i gps-debatten, vill någon vänlig själ upplysa mig om varför man ska föredra att ha kartorna på dvd?

Garmin har omöjliggjort kartimport till PC när GPS-kartorna köps på minneskort. Märkligt att ingen lyckats hacka systemet, när det var sån aktivitet att hacka FriPro-kartorna.

Däremot kan DVD-kartorna importeras till PC, för att sedan föras över till ett minneskort och låsas upp i mottagaren. Denna sista variant medger också möjlighet att ha flera olika kartor på ett minneskort, vilket är omöjligt om man bara köper kartor på minneskort.
/Niklas

Jag har inte alls följt med i gps-debatten, vill någon vänlig själ upplysa mig om varför man ska föredra att ha kartorna på dvd?

Viktigaste motiv till att ha kartor på DVD, och därmed på PC, torde vara att då kan man ruttplanera på PC:n. Att skapa rutter direkt i GPS:en funkar inte. Dom som påstår det har noll koll.

Ruttplanering för den som följer stigar går oftast till så att man på PC:n skapar ett antal spår, tracks, som man redan tankar upp till GPS:en och visar på skärmen.

Ruttplanering för den som följer vägar, t ex på cykel eller MC, går till så att man skapar "följa väg rutter" på PC:n som man redan tankar upp till GPS:en som sedan kan guida med t ex röstkommandon längs de planerade vägarna.

Enklare rutter kan man skapa i sin GPS, men knappast de komplexa och detaljerade rutter som herr Resmark vill ha, när han åker motorcykel. Det är inte praktiskt genomförbart, även om det kan gå rent teoretiskt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips