GPS för vandring och MC

Hej!

Jag är kass på att söka på sådana här forum och ber därför om ursäkt från början om det redan finns en tråd om detta.

Finns det någon därute som kan ge tips på en bra GPS för både vandring och till mcn?

Mikael Sedvall

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Håller med ovanstående, en 60 Cx eller CSx är den rätta för dig, själv har jag en 60 Cx, den saknar en kompass när man står still, ibland saknar jag kompassen så en CSx är nog inte så dumt. Fäste köper du på Touratech. Till Gpsen ingår ett bältesklipps som gör att du kan ha GPSen i bältet. Den sitter görsäkert i detta fäste.
OBS!!! När du köper kartor köp dem på DVD-skiva INTE på minneskort.
Orsaken är att när man köper på DVD får man med ett program som heter Mappsourse som gör att du kan göra rutter i förväg hemma på datorn och sedan tanka över till GPSen, dessutom spårar GPSen när man är ute, dessa spår kan man sedan spara i Datorn när man kommer hem.

Bilagor

• GPS.jpg
    GPS.jpg
    60 KB · Visningar: 612
Jag har en Garmin eTrex Vista HCx med ett Large Diameter Rail Mount på min KTM 950 SM. Det funkar kanon och är ganska mycket billigare och smidigare än en Touratech-lösning om pengar spelar roll. Jag använder City Navigator 2008 på väg och Friluftskartan Pro i skogen. Jag har ett 4GB minneskort i min så jag har alltid alla kartor i apparaten, det kan vara begränsande (har fortfarande kvar min gamla Vista C som ser exakt likadan ut men saknar högkänslig mottagare och plats för minneskort).

PS. Det var nån som lyckats paja sitt medföljande fäste på eTrexen men jag undrar om inte han har en äldre modell. Jag har nog kört 30 mil med min relativt skakiga 950:a och det verkar inte som att det rör sig nånstans.

Tackar för svaren, ska kolla upp dessa modellerna=)

PS. Det var nån som lyckats paja sitt medföljande fäste på eTrexen men jag undrar om inte han har en äldre modell. Jag har nog kört 30 mil med min relativt skakiga 950:a och det verkar inte som att det rör sig nånstans.

Jag har kört ca 700 mil grusväg, dessutom har jag klotat i ca 80 km/tim, fästet och GPSen håller..

Haha, då lär det hålla. Jag tycker att det ser rätt förtroendeingivande ut. Obs! Jag har Vista HCx som har ett något annorlunda fäste än Vista C som jag hade tidigare. Kanon att äntligen ha ett styre att fästa GPS:en på. På min gamla R1:a fick jag köra med superkardborre och ett hemmagjort fäste i plexi.

Jag har kört ca 700 mil grusväg, dessutom har jag klotat i ca 80 km/tim, fästet och GPSen håller..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips