GPS - e det nåe?

Man kan ju undra varför GPS = Garmin på utsidan.se.
Magellan blir mycket sällan omnämd här.

Du Jessica som är marknadsansvarig för Magellan i Sverige har nog mycket att göra!

/Janne, som köpte sin första GPS 1992 en Trimble från USA.

Lita inte på tillverkarnas reklam. Bara skitsnack. Gäller speciellt Magellan vilket är lite synd efter som även dom har några godbitar i sortimentet. Men tyvärr är hela deras sortiment sönderljuget av en inkompetent importör. T ex påstod dom att en modell skapade "den rätta navigeringsstämningen". Jag ringde och frågade vad dom menade med det men fick inget svar. Suck! Amatörvarning i kubik.

Reklam är reklam. Om du litar på all reklam så får du en ganska skev världsbild.

Hur kan ett sortiment vara sönderljuget? Produkterna är ju som de är...

Som sagt så handlar det mycket om vad man skall ha sin GPS till, utgå från ditt behov och köp en "ett nummer större" om du har råd. Ofta vill man ha lite mer när man ser möjligheterna!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hej HMR!
Jag heter Jessica och är marknadsansvarig för Magellan i Sverige.
Det låter som att du kan din sak inom GPS-fronten, får jag fråga vilken av Magellans modeller har du personligen har testat?
Om du har fler åsikter om våra produkter är du hjärtligt välkommen att ringa mig på 031-748 69 51 för klarhet.
(Nu går jag dock på semester - det antar jag hoppas att du också har?)
Vi finns i Göteborg om du har vägarna förbi för lite tjöt och gott kaffe!
Med vänliga hälsningar
Jessica Ulfsdotter aka "JU031"
jessica@gpsatwork.se
Mycket bra att du går i svaromål. Fler leverantörer borde göra det!

Om du läser http://resmark.se/gps/gpstips.pdf och http://resmark.se/gps/rec_zumo_278.pdf så ser du att mitt fokus är GPS för MC-bruk. (Vilket är likartat med GPS för cykelbruk). Dvs navigering där själva VÄGEN är målet.

Garmin dominerar totalt inom detta område vilket stör mig. Det hade varit väldigt bra med mer konkurrens. Jag har kontaktat representanter för TomTom och Magellan men då fått beskedet att dom inte har produkter som uppfyller ett av grundkraven - att kunna ruttplanera på PC. Märklig inställning eftersom jag vet att det finns möjligheter i alla fall vad gäller TomTom. Gissningsvis är det så att dom inte trodde sig komma väl ut med sin TomTom Rider en direkt jämförelse mot Garmin 278 och Zumo.

Från Magellan, dvs gpsatwork, fick jag beskedet att deras ruttplaneringsprogram inte var kompatibelt med de för MC-bruk intressanta modellerna, t ex eXplorist XL. Därför var man inte intresserad av att vara med i en jämförande test. Sedan så blev jag rätt tveksam när man i sin reklam påstår att 2500T är "världens första Crossover GPS" trots att Garmins 276C som kom 2004 än idag är helt överlägsen 2500T för Marint+Fordon+Skogen. Garmin har för övrigt ett tiotal olika crossovermodeller som kom före 2500T. T ex 60Cx, eTrex, 76CSx, etc, etc.

Men tiderna förändras. Det vore kul att göra en jämförelse idag. Montera en eXplorist XL, en, TomTom Rider 2, en Zumo och en 278 på MC-styret och köra ett rejält 30-mila grusbus i ösregn. Mest intressant hade varit att lägga upp rutterna i de olika verktygen och se hur konkurrenterna står sig mot Garmins Mapsource.

Men som vanligt så tappar väl både du och TomToms distributörer intresset när jag gör klart att jag kommer att testa verklig användning och inte bara rapa upp det som står i brochyren.

Över 5000 personer har läst mina tester och inköpstips och åtskilliga hundra MC-förare har låtit sig påverkas av vad jag skriver.

Reklam är reklam. Om du litar på all reklam så får du en ganska skev världsbild.

Hur kan ett sortiment vara sönderljuget? Produkterna är ju som de är...

Jo men när man i reklamen läser sådant man vet är ren lögn då tappar man förtroendet för produkten och därmed intresset. Dvs jag förutsätter, kanske felaktigt, att produkten är värdelös och låter bli att titta närmare på den.

Dvs produkten är sönderljugen. Av vad som skrivs på internationella fora framgår att t ex xPlorist XL rimligtvis borde vara intressant att se närmare på. Men av reklamen framgick att Europabilkartan + svenska topografiska kartan kostade en förmögenhet och faller ju alltihop.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips