GPS-djungel

Jag vore tacksam om någon eller några kan vägleda mig i denna djungel av fordons-GPS:er. Priset är inte det avgörande utan funktionerna. Finns det något märke (Navman, TomTom, Mio,Garmin etc.) som t.ex. har funktionen "Saved Tracs"(som finns i iQue 3600), så man kan se var man har kört? Mycket användbar, tycker jag. Hur detaljerade är kartorna i jämförelse med City Navigator? Fungerar trafikinformationssystemet TMC i Sverige? Finns kartorna bara i 3D? Ja, frågorna är många och det är svårt att få svar i butikerna. Vore tacksam för tips om bra, funktionsdugliga GPS:er. Är fortfarande belåten ägare av en iQue 3600, men behöver ev. en GPS till vad det lider. Är också lika tacksam för tips om apparater som man bör undvika.

Magnus L

GPS, det bästa är att hålla händerna för ögonen och springa därifrån, du hittar ändå.. GPS e bara skit!!

Skulle du likförbannat precis som jag och många andra hamna i GPS träsket så handlar det inte längre om vilken som är bäst utan hur många man kan motivera att köpa.. Det börjar med att man vill ha en till allt, men det skiter sig för man vill ju både ha en riktigt vattentät, med stor skärm som inte ser ut som en gummigrunka i bilen.. Med en gång så har man två, en till friluftsliv som är vattentät, stötsäker och tålig.. sen behöver man ju en snygg med stor skärm, rds och borstad aluminium eller något annat läckert till bilen.. Sen blir det problem vid jakten, man kan ju få hundpeilen och GPS på samma och det funkar inte ihop med ultralätt, supersmidigt med frilufts GPS'en så du måste ha en tredje, skulle du sedan ha båt eller MC så fortsätter det så här..

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
-PaTRiC-; sa:
GPS, det bästa är att hålla händerna för ögonen och springa därifrån, du hittar ändå.. GPS e bara skit!!

Skulle du likförbannat precis som jag och många andra hamna i GPS träsket så handlar det inte längre om vilken som är bäst utan hur många man kan motivera att köpa.. Det börjar med att man vill ha en till allt, men det skiter sig för man vill ju både ha en riktigt vattentät, med stor skärm som inte ser ut som en gummigrunka i bilen.. Med en gång så har man två, en till friluftsliv som är vattentät, stötsäker och tålig.. sen behöver man ju en snygg med stor skärm, rds och borstad aluminium eller något annat läckert till bilen.. Sen blir det problem vid jakten, man kan ju få hundpeilen och GPS på samma och det funkar inte ihop med ultralätt, supersmidigt med frilufts GPS'en så du måste ha en tredje, skulle du sedan ha båt eller MC så fortsätter det så här..

Ok men köper du en ruggad Loox N5xx (en i mitt tycka suverän maskin) så har du det mesta du frågar efter, frånsett hundhållningen, det kan du lösa med att som så många andra skaffa dig en hund som springer framför fötterna hela dagarna :)

Min kompromiss

Jag har just köpt en Garmin GPSMAP 60 CSX. Med vägkartor som stödjer autorouting, sjökort och friluftskarta så känns det som en vettig kompromiss för bilresor, geocaching och segling.
(Om man nu inte vill ha en av varje...)

För övrigt hittar jag på både land och vatten helt utan GPS ;-)

errbe; sa:
Ok men köper du en ruggad Loox N5xx (en i mitt tycka suverän maskin) så har du det mesta du frågar efter, frånsett hundhållningen, det kan du lösa med att som så många andra skaffa dig en hund som springer framför fötterna hela dagarna :)

precis, den verkar extremt vattentät och stötsäker.. sorry, den duger på kontoret och i bilen.. man behöver fortfarnade fler..

Re: Min kompromiss

jasy; sa:
Jag har just köpt en Garmin GPSMAP 60 CSX. Med vägkartor som stödjer autorouting, sjökort och friluftskarta så känns det som en vettig kompromiss för bilresor, geocaching och segling.
(Om man nu inte vill ha en av varje...)

För övrigt hittar jag på både land och vatten helt utan GPS ;-)

du ser, den e ju ful och har liten skärm, den passar inte i bilen.. sen har den väl inte röst guidning och RDS?

jaja.. mitt första inlägg var delvis ironiskt.. problemet är att man lätt faller för frestelsen att ha flera.. I bilen har jag en Garmin Nüvi 360 med RDS och hela tjofräsan, tycker att skärmen kunde varit lite mer detaljerad men samtidigt så flyter den otroligt mjukt, den här modellen har utökad röstnavigation vilket är bra, just RDS funktionen är lysande, skulle aldrig välja en GPS för bilen utan den funktionen. Saknar lite funktionalitet i snabbmenyer och sådant men i stort är jag riktigt nöjd, tycker den är mycket prisvärd.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips