DN skriver om bilnavigatorer

Dagens Nyheter har idag (2005-06-18) en artikel om bilnavigatorer. Lasse Swärd, till vardags motorjournalist, har provat fyra kompletta bilnavigatorer från TomTom, Navman, Navigon och Mio. Garmin är inte med i testet.

Det är intressant läsning för en GPS-nörd att förstå hur "en vanlig människa" upplever och värderar funktioner och utföranden.

Det framgår inte av artikeln hur testet har utförts eller hur omfattande det har varit.

Lasse Swärd kommer fram till att Navman IC510 är bäst tack vare bra skärm, bra grafik, den är snabb och ger bra vägledning. På minussidan finns dålig fästarm för bil och "ont om gatunummer".

Förmåga att göra bra och korrekta vägval nämns inte i artikeln.

Jag får intrycket att Lasse Swärd har kört fram och tillbaka på Essingeleden några gånger, tittat på bildskärmen, bedömt grafiken och lyssnat på pratet.

Jag har själv under lång tid använt Navman (på PDA), TomTom (på PDA) och Garmin (i autorouting GPS, på PC och på PDA).

Navman är helt oduglig för navigering till gatuadresser just på grund av att den har "ont om gatunummer". Den kan användas för att köra från en ort till en annan men inget mer. Att hitta till Tulegatan 2 är inte att tänka på. Navman pekar på Tulegatans hela längd. Kass. Navman har jag förpassat till en skrivbordlåda.

TomTom har bästa granssnittet, bra vägvisning (pedagogiskt prat) och bra vägval.

Garmin har bästa vägvalet och bra vägvisning men sämre gränssnitt.

För den som i tillägg till att vara bilist med navigeringsbehov även är frilufsare har Garmin även den stora fördelen att erbjuda användning av kartunderlaget på en andra GPS utan extra kostnad. Det går alltså att skaffa en skogs-GPS och använda samma kartor.
 
Som kommentar till ovanstående, så har jag en Quest och åker ofta i kompisens bil med en TOM-TOM.
Det jag saknar förutom skärmstorleken är den sk 3D-vyn i TOM-TOM. Kartbilden i Questen är oxå aningen mer kart-lik men det är inget bekymmer med TOM-TOM heller.

Annars så verkar dom beräkna autoroutingen likadant.
Vi har på skoj låtit dom navigera samtidigt i en bil o rösterna pratar i munnen på varandra.

I en hyrd MB med nav-system höll jag på o bli knäpp på den inbyggda navigatorn, mest pga ständiga omräkningar efter trafikmeddelanden.
Och den föreslog absolut inte samma väg som min Quest, vilken väg som var bäst vet jag inte, jag följde Questen o kom fram :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Store Undersökning om bilnavigatorer Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.