GPS, batterier i kyla.

Har under dom senaste dagarna vistats i skogsområden för att sätta ut rågångar för avverkning av skog.
Utetemperatur -5 till c.a -10-11 grader.

Gps eTrex Vista nämner att apparaten arbetar mellan - 15 och + 70 grader. Eftersom den slutar fungera efter ca 1 timme och meddelar låg batterispänning byter jag batterier och nu funkar den
c:a 1 timme till innan jag måste byta.Dom gamla batterierna stoppas i byxfickan och kan användas igen
under 1 timme.Detta gäller både laddningsbara och dom vanliga.
Är man som vi ute i kylan 8 tim per dag i flera dar tycker jag det är mycket extra jobb som tar onödig tid.

Finns det batterier som tål låga temperaturer?

Hans Törneman

NiMH

R6 NiMH batterier med en angiven kapacitet på 2100 mAH fungerar rätt hyggligt i kyla och ger bättre drifttider än vanliga alkaliska batterier.

Om du lägger GPSen i en socka blir det också lite bättre. Bra placering av GPSen är i topplocket på en ryggsäck.

Du kan nog räkna med åtminmstone 6 timmars drifttid med NiMH ackar enligt ovan. Ta med extra ackar.

Det finns en del trådar om detta tidigare här på navigationsforumet.

Thure

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Batterier i låga temperaturer

Ja ,lithium-ion fungerar klart bättre i kyla än andra batterier.
Vad jag vet finns det sådana laddbara men bara i formatet AA och då i USA.
Det finns engångs att köpa nånstans ,kommer inte ihåg var.
Jag vill ha kraftfulla ackar till min Geko och då i formatet AAA , jag vet vet inte att på den närmaste marknaden går dessa att få tag på.
Men utvecklingen går ju framåt,så dessa kommer tids nog.
Jag har alltid med mig 6-8 AAA batterier för en en dagstur på skridsko. 1 par räcker ungefär 2-3 timmar o ca 4-5 mil så ett byte per tur blir det alltid.
/Bosse

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips