GPS ANGIR FEIL AVSTAND!!

Bilelektronik

Kort svar: Hjulen.

Långt svar: Signalen till färddatorn kommer från instrumentbrädan (hastighetsmätare och vägmätare), som får den från motorns styrsystem till tändning, bränsleinsprutning och laddtryck, som i sin tur får den från ABS-systemet, som i sin tur räknar ut den som ett medelvärde av pulserna på höger och vänster drivhjul. Vilket råkar vara fram på den bilen. ABS-givarna ger 48 pulser per varv för hjulen. Samma signal, fast nerskalad till 12 pulser per varv, används sedan även av farthållare och klimatanläggning.

Däcken är bara någon månad gamla, så bilens vägmätare visar klart så kort den kan, jämfört med när däcken är helt nerslitna.

Anders
 
Färdatorn borde vara driven av bilens hjul/växellåda annars blir den ganska oandvändbar i stan eller i tunnlar.
 
Fler mätningar

Jag har provat lite alternativa vägar:

Hem från jobbet igår.
GPS: 12,6 km. Färddatorn: 12,4 km.

Till jobbet idag.
GPS: 13,1 km. Färddatorn: 12,9 km.

Genomgående någon procent längre avstånd mätt med GPS, jämfört med det mätt med bilen. Men ungefär samma skillnad hela tiden.

Ska återkomma när jag jämfört en längre, alternativt "knixigare" sträcka vid ett senare tillfälle.

Anders

Anders
 
Cykel kontra bil

En cykel kanske har en något vingligare framfart än en bil vilket skulle kunna förklara att cykeln mäter längre sträcka. Det är också sannolikt tvärare kurvor på cykelbanor änute i bilkörbanan. Att GPSen får längre sträcka än bildatorn kan bero på det lilla oscillerande felet i GPSsystemet alternativt att du har nya däck. Egentligen borde du mäta upp distansen när din bil rullar två varv med hjulen. Sätt ett kritstreck på ett däck rakt ned och mät distansen på vägbanan när du rullat två varv.
Sedan jämför med däcksdimensionen.
Thure
 
Men det ökar knappast vetandet

Även om jag mäter hur långt ett däckvarv är, så ökar det knappast vetandet. Bilens färddator har en upplösning på 10 meter (upp till en km, sedan blir upplösningen 100 meter), så jag vet ju fortfarande inte hur långt den visar i förhållande till däckens rullomkrets.

Bättre är nog då att mäta hur långt bilen resp. GPSn anser det vara längs någon av vägverkets kontrollsträckor. De brukar vara 1000 meter, och får väl antas vara ganska noggrannt uppmätta.

Anders
 
Hej igen

Jag antog helt naivt att bilens färddator kan kalibreras med däcksdimensionen. Det borde förutsatt att man kan kalibrera färddatorn vara egalt oavsett om man kalibrerar med en uppmätt vägsträcka mot känd eller med uppmätt sträcka per varv. Genom att mäta distans per däcksvarv torde du kunna få upp mot fyra siffrors noggrannhet mot 3 siffrors beträffande metoden med en kilometer.

När man verkligen är intresserad av exakt vägdistans vid t ex maratonlopp så använder man ett cykelhjul kopplat till ett mekaniskt räkneverk som man drar för hand runt bansträckningen.

Ytterligare en felkälla med GPS är förflyttningen i vertikal led där mätningen har större osäkerhet på positionen och vägsträckan än den har horisontellt.

Är det någon av er GPS-ägare som vet om GPSen tar hänsyn till förflyttningar i vertikal led när vägsträckan anges?
Kanske går det att kolla i en hiss med glasväggar eller i en linbana eller berg och dalbana.

Thure
[Ändrat av thureb 2002-06-26 kl 11:29]
 
Nix!

Nä, den färddatorn är som den är. Kalibrering kan inte göras av användaren. Det är nog vanligare när det gäller eftermonterad utrustning, som inte bara passar i en viss bil.

Det här är Volvo original, avsedd för 850-modellerna GLT och Turbo, ingenting annat.

Anders
 
Re: Nix!

apersson850; sa:
Nä, den färddatorn är som den är. Kalibrering kan inte göras av användaren. Det är nog vanligare när det gäller eftermonterad utrustning, som inte bara passar i en viss bil.
Anders

Jag kan förstå att man är tveksam till att bilägare manipulerar med färdsträckan.
Lite paradoxalt dock att en cykel med en dator för en hundring ger betydligt bättre mätvärden än en bil för över 200 000.

Thure
 
Mer test

Jag har hunnit med ytterligare en jämförelse, över ungefär samma sträcka som tidigare. Med samma resultat.

Det jag jämfört med är bilens färddator, inte vägmätaren. Vägmätaren är separat. Färddatorns vägmätare är bara en trippmätare, som man kan nollställa när man vill. Dessutom finns det en vanlig trippmätare också.

Men vi skulle kanske inte hamna i en diskussion om bilars elkonstruktion (i och för sig intressant, men inte här). Det vore intressantare med konkreta förslag på vad man ska vara uppmärksam på, när man mäter sträckor med sin GPS. Det kan ju uppenbarligen fungera ibland, så det vore bra med en förklaring till vad det är som gör att det blir fel vid andra tillfällen. Då kan man ju vara uppmärksam på dessa förhållanden, menar jag.

Anders
 
Cykeltest

Provade igår med cykel, och jämförde då med den konventionella "cykeldatorn", som kalibreras genom att man talar om hur långt man kommer för varje hjulvarv.

Under tre mil varierade skillnaden mellan GPS och färddator något, men uppgick inte till mer än hundra meter, vad jag lade märke till. När resan var slut skilde det sjuttio meter på uppgifterna.

Alltså tycker jag att det är bevisat att trippmätaren i GPSn kan visst visa rätt. Nu är det mer intressant att försöka identifiera de tillfällen då den inte gör det.

Anders
 
Ett exempel på när GPS:ens trippmätare visar fel:

Du åker med hög fart när GPS:en plötsligt tappar mottagningen. Samtidigt råkar du stanna (vid ett rödjus, till exempel). Trippmätaren kommer att ticka på, eftersom den antar att du behåller samma fart och kurs. Efter 30 sekunder stannar den dock. När den får mottagning igen fortsätter trippmätaren att räkna från det antal meter där den stannade. Man kan tycka att den borde "inse" att du har stått stilla när den får den nya positionen, men det gör den alltså inte. (kollat med gul etrex)

Gustaf
 
Så klart

Ännu värre blir det klart om man viker av tvärt, in i en tunnel, vilket då gör att den förutsätter 30 sekunders färd rakt fram, och sedan upptäcker att man dessutom åkt i sidled samtidigt (eller egentligen enbart, men det vet inte GPSn).

Ni som har fått fel avstånd när ni mätte med GPS, visade den för mycket eller för litet? I detta exempel blir det ju för mycket.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 6
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
avsl_22-07-26 Säkerhet till fjälls - val av GPS, Inreach, PLB, nödsändare Navigering 35
Edstroom Gps i fjällen Navigering 6
Materialaren Skapa vandringsrutter för fjälltur med Garmin GPS (Fenix) Navigering 4
aksello enklaste / batterisnålaste gps mottagaren, som kan lagra gpx tracks Navigering 31
Ode Åland med gps Navigering 4
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
silly Garmin gps 64 st Navigering 27
joanc Minneskort Garmin gps Navigering 3
avslutad_230717 Ny GPS med kartfunktion Navigering 18
SamiHuutoniemi GPS tracker med lång batteritid Navigering 17
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Jorden runt GPS kopplad till Google Earth i datorn Navigering 9
Joakim.e Friluftskartam PRO från CD till GPS? Navigering 8
Joakim.e GPS för att geotagga foton Navigering 15
Josiaab Har 157olika Koordinater som jag vill föra över från dator till gps Navigering 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.