Gott bra kosttillskott.

Jo, riktigt bra svar.
När man nästan jämställer anabola med proteintillskott visar man bara på hur pass bristande kunskaper man egentligen har på området!

Frågan är väldigt infekterad med så många självutnämnda experter så det räcker och blir över.
Jag är på inget sätt någon förespråkare för kosttillskott och jag anser att det bör tas med försiktighet.
MEN, att ställa en fråga om kostillskott behövs eller inte och sen ge en generaliserad svar på det är lika meningslöst som att fråga om människor i allmänhet behöver banta eller inte! Det beror ju helt enkelt på individen som vi pratar om.

Och ni som hävdar att inte ens elitidrottsmän tar kostillskott, ge mig ett exempel!
/
 
Re: Hallå där!!!------Ja, hallå där

Borde inte lägga mig i men kunde inte hålla mig. Är för övrigt spinkig och styrketränar ytterst ogärna(verkar vara viktigt för diskussionen)

Peo72; sa:
Köp mkt kött när det e billigt! Fan..detta e både sundare, godare och framförallt BILLIGARE och MER protein per krona. Lägg av och fjolla er med articifiellt och dyrt skräp!!

ex: för 500 kr får man 4 kg oxfile, 12 kilo kotlettrad (utan ben)eller 71 liter mjölk (2,5 kg rent protein som e fullvärdigt!)
//Peo

Efter att Michael E tränat ska han istället för att dricka en egentillverkad proteindrink slita fram den helstekta oxfilen alla gymkillar går i bär på i bakfickan. Mmm, precis vad man vill ha omedelbart efter träning.

Oxfile för 125 kr kilot, exemplet ovan, är mycket billigt. Som proteinkälla är det dock extremt dyrt. Oxfile består ung. av 20% protein.
Billigt proteinpulver består ung. av 80% protein.
Således ger den billiga (trådiga och inte så välsmakande?) oxfilen 800 gram protein för 500 kr.
Det smaskiga proteinpulvret som lätt slinker ner 5 minuter efter träning ger 3200 gram protein för 500 kr.

Även mjölk som billig, naturlig proteinkälla står sig inte särskilt bra mot proteinpulver, rent prismässigt sett. Dessutom känns en proteinshake rimligare att svepa i sig än en liter lättmjölk efter träning.

Förutom priset så vinner proteinpulvret på sin enkelhet och snabbhet gentemot vanlig mat. Sen får man väl ge de konservativa husmansanhängarna smakövertag. Mat är ju trots allt godare.
Men det var väl inte mat som frågan handlade om?

happy hunting
 
Jadu..bror duktig! Eller så var jag bara sarkastisk och ironisk...förresten skulle jag tippa på att jag slår dig rejält på fingrarna vad det gäller kunskaper i ämmnet! Mina slutord är: Känns det bra så är det bra! För mig får folk trycka i sig va fan dom vill, till och med anabola om man e så jävla pantad. Proteintillskott kan ju vara bra, helt klart! Men det är ju i samma linje som att cykla spinningcykel...varför i helvete inte hoppa upp på en Mtb på fjället eller i skogen bakom knuten. Båda aktiviteter främjar hälsan på ett bra sätt , men en aktivitet är oändligt mkt mer konstruerad och onaturlig, eller hur? Vad är det för fel på det gamla goda receptet "Sund mat, frisk luft och lite hederlig träning" ??? Ville bara ge min syn på saken, hoppas du inte blev allt för uppretad..kostrådgivar´n/gymintruktör´n! ( Hur klarade sig mänskligheten utan din yrkeskategori för 30 år sen? //Ha det fint!
 
Ok..du har säkert rätt i vad du säger..men e pulvren fullvärdiga? Å bäst direkt efter träning är helt klart att klämma en banan. D v s en lagom dos kolhydrater, så att katabolismen inte kopplar greppet för starkt! Ha,ha..men erkänn att det vore stöddigt att slänga i sig en par grillade kotletter direkt på gymet... // Kött-odjuret
 
Peo72; sa:
Jadu..bror duktig! Eller så var jag bara sarkastisk och ironisk...förresten skulle jag tippa på att jag slår dig rejält på fingrarna vad det gäller kunskaper i ämmnet! Mina slutord är: Känns det bra så är det bra! För mig får folk trycka i sig va fan dom vill, till och med anabola om man e så jävla pantad. Proteintillskott kan ju vara bra, helt klart! Men det är ju i samma linje som att cykla spinningcykel...varför i helvete inte hoppa upp på en Mtb på fjället eller i skogen bakom knuten. Båda aktiviteter främjar hälsan på ett bra sätt , men en aktivitet är oändligt mkt mer konstruerad och onaturlig, eller hur? Vad är det för fel på det gamla goda receptet "Sund mat, frisk luft och lite hederlig träning" ??? Ville bara ge min syn på saken, hoppas du inte blev allt för uppretad..kostrådgivar´n/gymintruktör´n! ( Hur klarade sig mänskligheten utan din yrkeskategori för 30 år sen? //Ha det fint!

Återigen visar det sig. Du vill ersätta det ena med något annat, det handlar snarare om att komplettera. Det är absolut inget fel på MTB ute i skog och natur. Det är både naturligare och roligare. Men vem fan vill köra MTB ute när det är 5 plusgrader och spöregnar. Då tar man till spinningen.

Samma sak gäller för kosttillskott. Det ska tas som tillskott till vanlig mat och inte som någon ersättning för maten. Viktigt att tänka på. Som någon sa, att sätta sig och gnaga på en oxfilé direkt efter träningspasset är väldigt klumpigt och dessutom betydligt dyrare.

Sen jobbar jag endast som träningsinstruktör 1 gång i veckan mest som en kul grej. Mitt yrke är något helt annat som är avsevärt mycket viktigare för alla samhällsmedborgare. Sen har jag absolut inget behov av att skryta med mitt jobb, som lärare i allmänhet tycks ha en förkärlek till.
Och ja, för säg 100 år sen hade folk klarat sig väldigt bra utan både gyminstruktörer och idrottslärare. Men vi har en betydligt annorlunda samhällsbild idag.
/
 
A.S.; sa:
Peo72; sa:
Jadu..bror duktig! Eller så var jag bara sarkastisk och ironisk...förresten skulle jag tippa på att jag slår dig rejält på fingrarna vad det gäller kunskaper i ämmnet! Mina slutord är: Känns det bra så är det bra! För mig får folk trycka i sig va fan dom vill, till och med anabola om man e så jävla pantad. Proteintillskott kan ju vara bra, helt klart! Men det är ju i samma linje som att cykla spinningcykel...varför i helvete inte hoppa upp på en Mtb på fjället eller i skogen bakom knuten. Båda aktiviteter främjar hälsan på ett bra sätt , men en aktivitet är oändligt mkt mer konstruerad och onaturlig, eller hur? Vad är det för fel på det gamla goda receptet "Sund mat, frisk luft och lite hederlig träning" ??? Ville bara ge min syn på saken, hoppas du inte blev allt för uppretad..kostrådgivar´n/gymintruktör´n! ( Hur klarade sig mänskligheten utan din yrkeskategori för 30 år sen? //Ha det fint!

Återigen visar det sig. Du vill ersätta det ena med något annat, det handlar snarare om att komplettera. Det är absolut inget fel på MTB ute i skog och natur. Det är både naturligare och roligare. Men vem fan vill köra MTB ute när det är 5 plusgrader och spöregnar. Då tar man till spinningen.

Samma sak gäller för kosttillskott. Det ska tas som tillskott till vanlig mat och inte som någon ersättning för maten. Viktigt att tänka på. Som någon sa, att sätta sig och gnaga på en oxfilé direkt efter träningspasset är väldigt klumpigt och dessutom betydligt dyrare.

Sen jobbar jag endast som träningsinstruktör 1 gång i veckan mest som en kul grej. Mitt yrke är något helt annat som är avsevärt mycket viktigare för alla samhällsmedborgare. Sen har jag absolut inget behov av att skryta med mitt jobb, som lärare i allmänhet tycks ha en förkärlek till.
Och ja, för säg 100 år sen hade folk klarat sig väldigt bra utan både gyminstruktörer och idrottslärare. Men vi har en betydligt annorlunda samhällsbild idag.
/
finns inget dåligt vädert bara dåliga kläder...åka skidor e ju inte fel det heller..både på längden och utför..eller? Men för fan..in i betongbunkern å hoppa upp på nått fjolligt redskap!
 
Ja tror knappast att det finns många på utsidan som har problem med vädret. Jag tränar ungefär 6 pass i veckan varav ca 2 pass är inomhus. Men det gäller å få allmänheten att börja träna, då ska man nog kunna erbjuda något som är lite behagligare än att springa runt i kylan. Även om jag själv gärna gör det så betyder det inte att alla trivs med det.

Jaja, nu ska jag trycka i mig en redig proteindrink innan läggdags så att jag växer mig stor och stark till imån :=)
 
A.S.; sa:
Ja tror knappast att det finns många på utsidan som har problem med vädret. Jag tränar ungefär 6 pass i veckan varav ca 2 pass är inomhus. Men det gäller å få allmänheten att börja träna, då ska man nog kunna erbjuda något som är lite behagligare än att springa runt i kylan. Även om jag själv gärna gör det så betyder det inte att alla trivs med det.

Jaja, nu ska jag trycka i mig en redig proteindrink innan läggdags så att jag växer mig stor och stark till imån :=)
Håller med dig helt där A.S, att få allmänheten och framförallt stadsråttorna att börja röra sig är superviktigt!! Hoppas drinken blir god..själv tar jag några korvmackor å lite mjölk..he,he / God Jul!!
 
A.S.; sa:
/För övrigt är jag också utbildad och jobbar på gym! Om det nu är någon sorts garanti för att man är en sorts expert på kosttillskott!

OJ vilken reaktion, läs vad skrev, snälla..Jag har aldrig hävdat att jag är någon expert på kosttillskott. När det gäller mitt jobb så är det absolut inget skryt utan något jag tar på fullaste alvar. Jag jobbar väldigt tätt tillsammans med "vården" och hjälper både gammla och unga att komma tillbaks efter tex trafikolyckor.

Jag vet inte vilken typ av utbildning du har, själv är jag läkare, 8år i"skolan" och därefter ett antal år på olika sjukhus/avdelningar. Utan att "skryta" så vill jag fortfarande hävda att man OFTAST inte behöver olika former av kosttilskott, sen om det är praktiskt eller bra är en annan diskussion som jag överlåter till er...
[Ändrat av Roberth 2005-10-20 kl 23:34]
 
Man behöver aldrig kosttillskott. Men det kan ofta vara ett billigt och enkelt sätt att få i sig en viss typ av näring vid ett specifikt tillfälle. Ekonomiskt och enkelt alltså, även om man kan uppnå precis samma effekt genom att lägga mer tid samt pengar på vanliga råvaror i matbutiken.
 
Re: Hallå där!!!

Peo72; sa:
.....eeehh, undrar bara vad det är för fel på kött och mjölk?? Lägg till lite grönsaker om det blir för tråkigt..som dressing kan ni ha uppspicad lättyoghurt..eller turkisk youghurt(om ni står ut med 10% späck) Köp mkt kött när det e billigt! Fan..detta e både sundare, godare och framförallt BILLIGARE och MER protein per krona. Lägg av och fjolla er med articifiellt och dyrt skräp!!

ex: för 500 kr får man 4 kg oxfile, 12 kilo kotlettrad (utan ben)eller 71 liter mjölk (2,5 kg rent protein som e fullvärdigt!)

Jaja..men tryck i er pulvertjafset!!

Hoppas ni blir grova som fan..annars funkar det ju med anabola

Vänliga hälsningar //Peo

För ca 500 spänn får man 3,5 kg rent pulverprotein så du får nog gå någon mattekurs.

Annars så är äggvita och mjölk bra proteinkällor som också kommer att ätas. Proteinpulver tar man för att få ett extra tillskott.

Förövrigt peo så uppvisar du en onyanserad fördomsfull världbild. Det handlar inte om att antingen göra det eller det andra. Jag är övertygad om att de flesta som äter kosttilskott även äter bättre riktig mat än gemene man. Detta på grund av att de är intresserade av näringsfysiologi.

Nä lägg du ditt krut på att läxa upp de feta otränade barnen som du har som elever. Egentligen är det ju föräldrana som behöver det men ändå.....

Kan vi sluta med OT nu.
[Ändrat av crazy 2005-10-21 kl 03:15]
 
A.S.; sa:
...
Kan det någon gång komma upp en sådan här diskussion där en person frågar efter ett bra kosttillskott och där denne får ett svar på ett bra kosttillskott, UTAN att det för den delen behöver dyka upp en massa motståndare till kosttillskott!
...

Förmodligen sker det samma dag som någon kan ställa en fråga om mobiltelefoner i fjällen utan att bli serverad en massa historier om 08-or som tror de är på Stureplan :)

Per
(vars Friskis&Svettisträning inte verkar kräva så mycket kosttillskott utom lite belöningsgodis efteråt)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.