Goretex Redovisning

Bäst i alla lägen!!

Intressant diskission. Som tekniker och materialvetare (i alla fall enligt utbildningen) så var det intressant att höra hur Gortex tillverkas.

Varför läcker gortex efter några år? Tja, troligtvis slits det tunna membranet rent fysiskt. Men som alla plaster så åldras det även av syret, UV-ljus, salt, mm. Tillslut så spricker det och slutar fungera.

Med detta menar jag inte att sömmarna inte kan läcka de med. Men det är troligtvis inte hela sanningen.

Jag tycker det är intressant med alla som argumenterar för vad som är det bästa plagget. Skall det vara 100% tätt eller 95% tätt.

För mig är svaret enkelt. Det beror på hur jag skall använda det!

När jag dyker är jag mycket tacksam för att min torrdräkt är 100% tät. Inget andas alls!

Lika så när jag seglar. Att vara torr och varm är prio 1 för mig. Jag rör mig inte mycket nog för att verkligen svettas. Om jag blir ständigt överspolad av vatten så kommer dessutom andasfunktionen att sluta fungera. Gortex membranet släpper ut ånga, men inte vattenlagret som ändå täpper till alla porer i det yttersta skyddsskalet.

Om jag vandrar/klättrar, mm (vilket jag tyvärr inte gör särskilt mycket) så kan jag förstå vitsen med andasjackan. Jag vill inte bli svettig när jag går, men vill ha skydd om det regnar. Jag vill inte ha med mig många jackeor för olika ändamål. Hur mycket den skall andas beror väl på hur troligt det är med regn, hur mycket jag svettas, och hur otrevligt jag tycker det är att bli blöt.

/d
 
Tvätta kläderna!

Liksom tidigare skribenter, en eloge till beskrivningen av av g-tex. Skulle dock vilja komplettera med något som inte kommit upp än.

Nämligen tvätta dina g-tex kläder!

Som alla vet så avger man ju inte enbart vatten då man svettas, utan även diverse salter och annan allmän skit. Någonstans kommer dessa partiklar att sätta sig, tex som vita ränder på axelremmar eller på det fina g-tex plagget. Eftersom plaggen även blir skitiga på utsidan om man använder dem så innebär det att vattenångan ska diffundera genom två lag skit innan den kommer ut, skit-membran-tyg-skit. Resultatet blir såklart sämre diffusion! Så därför, tvätta plaggen med jämna mellanrum, förslagsvis på skontvättprogram med lite tvättmedel utan parfym och inget sköljmedel efter. Impregnera därefter med den av tillverkaren eller Goretex rekommenderade impregneringen!
 
Inte DuPont

Krux; sa:
Utan tvekan kan man påstå 2 saker; 1/ GTX har en hel del positiva egenskaper. 2/ DuPont har tjänat miljarder på detta material.

Nummer 1 kan man utan tveka påstå, men nr 2 bör man nog tveka innan man påstår.
Det är inte DuPont utan W.L Gore som tjänat miljarder på Gore-Tex (även om DuPont var först med att tillverka PTFE).
DuPont har däremot tjänat ännu fetare på många andra av våra favoritfriluftsmaterial: Nylon, Teflon (DuPonts varumärke, som sagt), Cordura, Kevlar, Lycra, Tactel, Thermolite, Tyvek, Coolmax, Zytel, Hollofill, Supplex.

M90-tröjans mystiska "polychlal" verkar vara någon annans, dock :)

...

Den stora fördelen med Gore-tex-plagg är för mig att de ser ut och känns ungefär som helt vanliga vindplagg (som gamla Fjällrävenjackan) men ändå är regntäta.
Den gamla typens regnställ har inte alls ett utseende och känsla som fungerar i vardagen. Det tror jag är en del av hemligheten bakom framgången.
Galon maskerat till bomull, liksom.
 
Re: Paraply istf GTX

johankse; sa:
Som regnplagg främst paraply, som dessutom gör ett par fina saker för oss med synförstärkare på. Han dendär Ray Jardine har nog tänkt tämligen rätt mer än en gång!
Ut i den underbara hösten!

Så du har mned dig paraply när du går? Har tänkt tanken att ta med ett paraply ut ibland, men alltid fegat ur då jag skulle känna mig fånig om jag mötte en annan vandrare, lite larvigt förstås. Golites paraply ska tydligen vara tåligare än vanliga miniparaplyn, och £16 är ju en spottstyver jämfört med de trilskande skaljackorna.. Men i hård blåst måste det vara rätt kasst..

dome.jpg

"The Dome provides excellent protection from rain while providing far better ventilation than any waterproof jacket can – even ours."
 
Krux; sa:
Tja...den eviga frågan...hur "bra" är egentligen Gore-Tex...som ju mycket riktigt påpekat inte är något annat än ett varumärke...
//Per

Hàller inte riktigt med om att Gore-Tex bara är ett varumärke; det är en del (TEX=textil-divisionen)av ett stort high-tech företag (WL Gore) som lägger ned stora summor pà en ganska stor apparat:

- forskning och utveckling nya egna material och material i kombination med andra material-tillverkare
- tillverkning av egna material
- kontroll av kundernas (kläd- och sko-tillverkarna) produkter
- marknadsföring och utbildning

Förutom TEXtil sâ anvánds GOREs membran i bl.a inom sjukvàrden, bl.a hjärt- och kärloperationer.

I praktiken innebär detta exempelvis:

- Gore-Tex ger enbart licens till ett fàtal utvalda kunder i varje land, branch och sektor att fà anvánda Gore-Tex i sina produkter. Eftersom Gore-Tex har ett sà starkt varumárke i sig, ár en sàdan licens naturligtvis atraktiv. (de som inte fàr denna licens, brukar sedan med stor iver pàpeka Gores alla nackdelar)

- De tillverkare som har licens màste sköta sig i mànga avseenden, annars blir de av med licensen. Bl.a fàr man inte tillverka och sálja produkter som inte är testade och godkánda av Gore att de hàller Gores standards vad gáller transpiration, vattentáthet, hàllbarhet etc.; som inte anvánder Gores kvalitets-kontroller och maskiner i produktionen, som inte enbart anvánder av Gore godkánda material etc etc. Detta kollas ganska noggrant av Gore.

Anledningen till denna strikta försáljnings-politik och hàrda kontroll är naturligtvis att man vill vara säker pà att de produkter som har Gore-Tex-márket hàller den kvalitet och de standards man pàstâr att man ska hàlla, och pà sà kan behàlla sin position som Nr. 1 pà marknaden.


Att de sedan i slutändan av all denna circus (hur látt vore det inte att enbart sálja rullar membran som metervara och sedan glömma resten?) vill tjána pengar är vál kanske inte sà ovanligt/konstigt?

Mvh / Mats
 
Rätt Martin....självfallet är det så. Var så inne i PFTE när jag skrev inlägget....

Fast DuPont har nog gjort sig en och annan krona i kölvattnet av GTX...

//Per
 
Re: GTX undran

Magnus11; sa:
Vid rejält regn så är väl någon form av taktegel-princip att föredra, dvs helt täta och lätta material som andas genom fritt tillträde av luft underifrån (regnet kommer ju framförallt uppifrån eller från sidan), tex poncho eller någon modernare utveckling av den.

Blixtlås kallas den modernare utvecklingen :) kör med ett par (visserligen inte just GoreTex) funktionsregnbyxor, som nog kommer bli de enda jag tar med mig till fjällen nästa gång, som har hellång dragkedja i sidan. Den ventilationen gör de helt ok att ha när det är varmt, och bara det inte blåser alltför mycket kan man låta det flaxa lite när det regnar också. Myggskyddet minskar dock..

Nu vill jag bara ha dragkedja under armarna på min jacka också... mer prylar......

//johan
 
Goretex

Nja värden är tyvärr inte så enkel i alla avseende. Goretex är ett bra material om det används rätt. Vid hög utettemperatur dvs när temperaturskillnaden mellan inne i plagget och utanför är liten eller tom högre utanför, sker ingen transport av vattenånga ut från plagget, något som uppenbarar sig vid bärremmar eller där flytvästen sitter tajt. När nu temperaturen sakterliga sänker sig mot behagliga nivåer (för goretex vill säga) kommer materialet mera till sin rätt. Var mycket noga vid eventuell tvätt att endast använda icke flytande tvättmedel som innehåller en goja som förstör ytspänningen. sköööölj noga och många gånger så får du oftast liv i "läckande" goretexkläder. vill du mera i detalj förstå mekanismen med materialet, kolla på Umeå universitets hemsida med diverse experiment dom har för sig.

http://school.chem.umu.se/Experiment/showExp.php?expId=85
Tyvärr vet jag inte hur jag skall bära mig åt för att länka in sidan, men håll till godo ändå.
 
GT eller WS

Tycker diskusionen är intressant men jag undrar följande. Har hört lite olika saker om Gt och WS och vad jag har hört så är matrilaen samma bara att WS bara är vindtätt men andas bättre än GT. stämmer detta?? Jag har nyss köpt en jacka i windstopper. var detta ett dåligt köp?.
 
Re: Re: Paraply istf GTX

jarlmoden; sa:
johankse; sa:
Som regnplagg främst paraply, som dessutom gör ett par fina saker för oss med synförstärkare på. Han dendär Ray Jardine har nog tänkt tämligen rätt mer än en gång!
Ut i den underbara hösten!

Så du har mned dig paraply när du går? Har tänkt tanken att ta med ett paraply ut ibland, men alltid fegat ur då jag skulle känna mig fånig om jag mötte en annan vandrare, lite larvigt förstås. Golites paraply ska tydligen vara tåligare än vanliga miniparaplyn, och £16 är ju en spottstyver jämfört med de trilskande skaljackorna.. Men i hård blåst måste det vara rätt kasst..

I Lonely Planet Guidebok "Trekking in the Nepal Himalaya" så föreslår författaren på fullt allvar paraply. Gtx menar han är alldeles för varmt på lägre höjder, < ca 3500 möh, eftersom det är för varmt i luften, vilket ju är helt korrekt. Trots att paraply helt riktigt är helt vattentätt och har en totalt överlägsen andning så är jag också tveksam. I hård vind funkar det inte och sedan tror jag det blir jobbigt för armarna med den långa statitiska belastningen av att hålla i paraplyet.

Kanske någon form av paraplymössa kunde vara lösningen?
 
Re: GT eller WS

scruler; sa:
Jag har nyss köpt en jacka i windstopper. var detta ett dåligt köp?.

Det beror väl vad du ska ha jackan till och vilket àrstid/väder..

Gore Windstopper är i regel plagg man kan anvánda som ytterplagg sâ lánge det inte regnar: det är varmt och vindtätt; ett slags vindtät fleece. Vanlig fleece är ju som bekannt varm men ej vindtät.

Trots att jackan ej slápper in vind sà slápper den ut svett fràn insidan tack vare ovan námda funktion i det Gore-WS-membran som sitter laminerat mot tyget.

Visserligen transpirerar denna jacka báttre än vattentát Gore-Tex, men mànga menar att det vid svettiga aktiviteter gàr fór làngsamt att fà ut fukten. Mànga WS-jackor har därför extra ventilation via fickor och dragkedjor under armarna etc.

Skulle det bli kraftig nederbörd bör man sátta pà sig en skaljacka ovanpà WS-jackan, vilken dà fungerar som 2:a, isolerande lager.

Mànga menar pà att WS-jackor ár en lite lyxig och onödig pryl som man egentligen i behöver i ryggan, eftersom man reglerar klädsel med 1:a lager understáll, 2:a lager fleece och 3:e lager skaljacka.

Andra gàr stándigt omkring och myser i sina WS-jackor och hoppar det 3:e lagret ( sà lánge det inte spö-regnar, som sagt)

Sà om köpet var bra eller dâligt fâr du nog avgöra själv!

Mvh / Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Torka fodrade GoreTex handskar Kläder 14
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
triptrapp Hur tvättar och torkar ni era Goretex plagg? Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
skogsavenyn Goretex etisk fråga Kläder 5
andreas.lindholm.5 Kängor med goretex? Kläder 65
mrbambocha Goretex alternativ? Kläder 20
Jerre Houdinis hybrid hardshell vs. Goretex hardshell. Kläder 4
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 2
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 15
Adi Skadat inre lager på Goretex Paclite, Reklamera? Kläder 5
Smogz Lätta halvhöga läderkängor utan goretex?? Kläder 29
pelka Hur tvättar ni goretex jacka? Kläder 11
hannulan Goretex strumpor Kläder 10
mo9jan Alpina goretex byxor Kläder 2
Bo Arvidsson Längre GoreTex-rock? Kläder 7
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
greenjuice Salomon XA Pro 3D Mid Ultra Kläder 5
Molngrabb Helly Tech XP-membran eller Goretex Kläder 5
knase blöt goretex paclite... Kläder 28
Waster Goretex Kläder 14
AndersPH Hur länge håller fleece och goretex kläder? Kläder 8
PoiRan Stövlar - med goretex? Kläder 11
linnilsson Hårt smutsad goretex Kläder 2
Schneeberger Enbart Goretex byxor? Kläder 14
Bo L Skillnad mellan Goretex och Hydratic Kläder 0
prylManne Dermizax 3-lagers eller Goretex? Kläder 6
niklaz GoreTex eller andra liknande membran? Kläder 24
Bjon Goretex-jacka av market Tattoo Kläder 0
hakan_l_borg Impregnering av Goretex Kläder 2
MathiasHallberg Dermizax lika bra som GoreTex?? Kläder 5
Snoe Tvätta Goretex-handskar? Kläder 6
xaphod Reparera småhål i GoreTex jacka Kläder 2
mareschal2000 Goretex skräddare i Gbg Kläder 2
_Nisse_ Tips på bra goretex-jacka Kläder 16
Nettan A Ny GoreTex till fjällvandringen i år? Kläder 7
marcusen Skaljackor i Goretex XCR Strech Kläder 7
kungsleden laga hål i goretex?? Kläder 6
Sara Goretex jacka Kläder 7
raderad04 GoreTex - rå benlängd Kläder 5
björner Om nu GoreTex är vattentätt... Kläder 7
majorbriggs Problem med tejpade GoreTex-sömmar Kläder 3
Per75 Underhåll av GoreTex kängor Kläder 10
Vinddriven Goretex Overall för fjellbruk? Kläder 15
Svartkjelen Pro Bever, m/10 ggr starkare GoreTex - bra kängor? Kläder 2
Plicast GoreTex och saltvatten Kläder 5
Johan.N Goretex i Peking? Kläder 1
highlandpark antal goretex-lager? Kläder 7
Blander Goretex kontra allt annat? Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.